27 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

az 30. — itde 21 Şubat 1938 za AKSAMDAN AKSAMA. Orta yaşlılık Aralarında münakaşa ediyorlardı: — İhtiyarlamış... — Hayır, daha genç! Sordum: — Yahu kaç yaşında bu? — Kırk beş! - dediler. — Öyleyse ne genç, ne ihtiyar! Or- ta yaşlı! - dedim. Yepyeni bir kelime Gibi, yüzüme baktılar. «Orta yaşlılıkı!... Dikkat ederseniz, işitiyorlarmış bu tasnif hemen hemen kalmadı. Yal- | müz lisanda değil. hayatta da! Zira, | gençliği tehlikeye uğrıyanlar, genç üzentiliğine kalkıyorlar. o Modanın, berberin, perhizlerin sihirkâr koltuk değneklerile belli etmeden yürümek- te, bir müddet gözü aldatmakta mu- vaffak da oluyorlar. Fakat sonra, pa- yandaları çürümüş köhne bir bina gibi - gür! - Gençlik gümbürdüyor; | bu sefer de sindire sindire gelmediği İçin, büsbütün feci olan bir ihtiyarlık, İlkbahar çiçeklerini örseliyen mev- simsiz bir kar gibi, baskın veriyor: bir ömür sonü, bütün bedbin- liğile, ah ve vahile, hüsranile başlı- yor. Ne iyidi eskide Şinde bulunsun olan insanlar, orta yaşlılığı gönül ri- Zalarile kabullenirlerdi!. Şimdi ise, torununun çocuğunu okşıyan - yok hayır, okşamıyan, lâfını bile etmiyen - bir bayan, herdem taze! Böylelikle, giderayak, bir ziyafetin son lokmala- rını da dinmez bir iştaha İle mideye İndirmek istiyen bir obur sekaleti ar- zediyor; seyredenlere tiksinti veriyor. İyisi mi, şu «orta yaş» mefhumunu Yeniden diriltsek de, gene evvelki gi- bi, baharı çocukluk ve ilk gençlik, ya- Zi gençlik, sonbaharı ılık bir orta yaş- lılık ve ihtiyarlığı da spor eğlenceli ve lâtif bir kış saysak... (O korkunç, tit- Feyici, odun kömür düşündürücü kış değil!) — Ölüm tehlikesi yaklaşıyor. Kar ve buz sporlarının da yaman tehlikeleri yok mu?... Sporcular bili- Yor mu?... um, ne kadar mülâyimleş- görünmiyecek! «Kabahat samur kürk Olmuş, kimse üstüne almamış!» der- lerdi. Şimdi kabahat değil a, nice fezayihi iftiharla üzerlerine alanlar Var da, şu ihtiyarlık, — kalmamış iti- barile, el öptüremiyen mevklile, artık Muhterem ve mergup sayılmıyan tec- rübesile, takdire şayan görülmiyen Midalile, mübarek olmıyan müsama- hasile, — uyuzlaşmış bir kötü kürke döndü; onu sırtıma alanı kimse baş köşeye buyurtmıyor: — Altmışında mısın? Yallah! Her yerde bu! Ah bizde o ak sakallıların hülküm- Tanlık devri! Nurani ak sakal, surat- tan her sabah itina ile yolunup atılan bir utanç lekesine döndü, Sanki bu. | gün genç olan katiyen rlamıya- akmış gibi, ihtiyarlığı prensip itiba- Tile tehzil ve hiçe sayma zihniyeti,, orla yaşlılığı ihya ederek bir assıt şekil bulsak da, gençlik Şemailinde gizlenemiyen zavallı asır- Gideler, biraz da bu mutedil nikap al- tında harınsalar... ... Fakat buna da asrımızın ifrat - tef- Tİt, «ya hep ya hiç» telâkkisi mani! Ya | #n sağ, ya en sol! «Bitaraflık yok! Bi- Zimle olmıyan bize düşmandır! Siyasette bu düşünce hâkim oldu- ğuna göre, ferdi hayatta da aynı şey: A gençsin, ya ihtiyar. İkisinden (Wâ - Nü) Bursada tütün piyasası açıldı ursada tütün piyasası açılmıştır. Platler şimdilik geçen seneye naza» tan düşüktür. Mahsulün fiati 45-62 Görmezler de 20-25 kuruş arasında- ir. Bursanın tütün rekoltesi de bu #ene geçen yıldan 2,000,090 kilo ka- dar noksandır. AÇIŞ flati düşük olmakla beraber olunmaktadır. Çünkü Yeni mahsul kalite itibarile fena değil- Piyasa yı 1 için mütered- a intizar edil. tersek, ihtiyarlık gene de hoş | nan | Vilâyet bütçesi | 4,468,105 lira olarak tesbit edildi Daimi encümen tarafından hazırla» İ nan 938 senesi vilâyet bütçesi, bütçe İ encümeni tarafından tedkik ve tasyib edilmiştir. Bütçe, 4,168,105 lira ola- rak kabul edilmiştir. 2.970,30 âdi, 903,380 lira da fevkalâde bütç yekü- nunu teşkil etmektedir. Encümen, İstanbulun imarına ka- rar verildiği şu sırada yalnız Beledi- ye bütçesile değil, vilâyet bütçesile | deimar işlerine yardım edilmesine ka- rar vermiştir. Fakat bütçe, mevcud İ ihtiyaçlara büyük bir tahsisat ayna- madığı için Vilâyet bütçesinin pren- sip olarak imara yardımını kabul için ancak 16 bin lira Lahsisat konmuş- tur, Bundan başka Vilâyet bütçesinden her sene itfaiyeye yapılan 25 bin l- ralık yardım da bu seneden itibaren 40 bin liraya çıkarılmıştır. Bundan başka Silivride yapılacak rıhtım, ma» | halli belediyesi bütçesile yapılamıya- | cağından, Vilâyet bütçesinden yardım | ! edilecektir. . Balkanlarda tenzilâtlı | tren tarifeleri | | Münak alât nizâmnamesi | Bükreş içtimamda tanzim edilecek l Balkan antantı şimendifer kongrs- | sinin mesaisine nihayet verdiğini yaz- | mıştık. Balkan antantına dahli der- letler arasında müşterek bir münaka- lât nizamnamesi tanzim etmeği istih- daf eden kongre, mesaisine ileride Bükreşte devam edecek ve nizamna- | meye esas şeklini verecektir. Malüm olduğu üzere, konre, yolcu, İ bagaj ve ticaret eşyası nakliyatına aid hukuki meselelerle meşgul olmuş, ta- rife işlerine temas etmemiştir. Bük- reş kongresinde münakalât nizamna» mesine esas şekli verilip tatbikata geçildikten sonra da tarife mevzuu ele alınacaktır. | Bugün Balkan devletleri arasında | beynelmilel tenzilâtlı bir şimendifer | tarifesi mevcud değildir. Ancak Tür- | kiye - Bulgaristan gibi Iki Balkan devleti arasında böyle, fakat husu- si mahiyette müşterek tedbirler var- dır. Bunlar da son senelerde meydana gelmiş ve faydaları görülmüştür. İşte bu cihetler göz önünde tutula- | rakllk fırsatta tarife mevzuuna giri- | mesi şimdiden kararlaştırılmıştır. Bu | tarifede yolcu, bagaj ve ticaret eşyası nakli ücretinden başka seyyahlar için da hususi bir kayıd bulundurulacak- | ter. Bundan maksad, turistler için 15 günlük veya bir aylık âzami tenzilât- lı seyahat biletleri Ihdas etmek sure- | tile Balkanlar arasında turistik bir | | hareket doğurmaktaır, | İ | | | l Bir cürmümeşhud vakası Dün, Beyoğlunda Asmalımescidde | bir zina cürmümeşhüdü yapılmıştır. Galatada oturan B. İsmail; bir müd- dettenberi şüphelendiği karısını takib | etmiş ve dün akşam üzeri Asmalımes- cidde bir eve girdiğini tespit eylemiş- tir, İ İsmail, zabitaya müracaat ederek evde âni bir araştırma yaptırmış ve | filhakikâ karısı, Halid ve Mehmed isimlerinde iki kişi ile birlikte yaka- ( lanmıştır. İ Zabıta, iki erkekle kadını mahke- meye tevdi eylemiştir. İ dö l Köy muallim kursu Orduda çavuşluk edenlerden köy muallimi yetiştirmek üzere açılan kurslar iyi netice verdiğinden köy muallim ihtiyacını karşılamak üzere ilk tahsilini ikmal eden kız çocuklar rından da mürekkeb olarak kızlara | mahsus bir kurs daha açılması mu- vafık görülmüştür. Köylü kızlarının dahil olacakları bu kurslar, köy mual- İ Mimi yetiştireceklerdir. Haklı şikâyetler Kadıköylülerin eğlencesi Kadıköyünde kışın hiç bir eğlence yeri yoktur, denilebilir. Mevcudlar da ekseriyetle pistir, hattâ bamları pire- Yidir; oturacak yerleri çivi içindedir. Öyle ki elbiseler yırtılır. Binalar ba- kımaz, havasızdır. İçeride soğuktan paltosuz oturulamaz. Fosur fosur $i- gura içerler. Bunlara karşı bir ma- kamın mevcudiyeti hissedilmez. Eğlencesiz bir halde kalan Kadıköy halkı akşam oldu mu erkenden yata- gına giremez ya! Bir çoğu, Beyoğluna geçiyor... Lâkin avdet için vapur va- kileri münasip değil Akay, İstanbuldan Kadıköyüne ge- ce son vapurunu saat 22,30 da ve 24,15 de hareket ettiriyor. Sinemaya gitti- ginizi farzedin, 23 de sokağa nız. Halbuki vapurun hareketine tem bir saat on beş dakika vardır. Geçenlerde bir kaç arkadaş tiyatrosunun komedi kısmına gittik. oyunu yarıda bırakıp çıkmağa o mec- bur olduk. Zira bitmesi 24-251 bulur- muş. Halbuki bizim vapurumuz 2415 te! ği Bu şerailte barlardaki numaraları da seyretmek kabil olamıyor. Onlar da 2445 de bitiyor. eVihasıl biz Kadıköy- lüler, bu yakadaki eğlencelerden mah- Tum Kalıyoruz. Aramızda düşündük, işin tek çaresi şudur: Akay idaresi İstanbuldan Kadıkö- yüne biri saat 2340 da, diğeri 2445 te veya 1 de olmak üzere iki vapur kaldırmalıdır. Bunlar zararına da İşleseler, Kadı- köylüler, diğer seferleri tıklım tıklım doldurdukları için böyle bir fedakâr- lik istemekte haklıdırlar. Hem mede- Dİ memleketlerde halkın yiyeceği, i- çeceği kadar eğlencesi de düşünülür. Maamafih, bu seferlerin ihdas da Kadıküyündeki eğlence yerlerinin 1$- lah edilmemesini de icab ettirmez! Diştabibi Bedri Gürsoy Deri sanayii Müfettişler bir haftaya kadar tedkiklerini bitirecekler Ankaradan gelen iki sanayi müfet- tlşinden mürekep heyet, deri sanayli üzerindeki tedkiklerini bir haftaya kadar bitireceklerdir. Şubat nihayetinde bitmesi icab eden tedkikatın tamikine-lüzum görülmüş- tür. Sanayi müfettişleri büro mesai- sinin ilk kısmını bitirmiş ve mahallin- de tedkikler yapmak üzere Yedikule- ye gitmişlerdir. Deri fabrikalarında yapılan bu tedkikler de yarın akşam ikmal edilecek ve raporun hazırlan- masına başlanacaktır. Bu suretle de ri sanayiinin küçülmesi tedkikatı bir haftaya kadar .neticelenmiş buluna» caktır. Hazırlanacak raporda, sanayiin bu vaziyetine karşı alınması icab eden tedbirler de tesbit edilecektir, Hırsız şebekesi Dört hırsızın dört vakası daha tesbit edildi Cavid, Niyazi, Hüseyin ve Mustafa isimlerinde bir hırsız şebekesinin po- Wsce yakalandığını ve şehirde muh- telif evler soyduklarını yazmıştık. Bu şebeke hakkındaki tahkikat ilerletil. mektedir. Son olarak Rumelihisarında bayan Eminenin 2 mantosile sofra takımla- rını ve eşyayı, Ayaspaşada iki seyyar boyacının boya sandıklarını, Anadolu- kavağında Umuryerinde Muhiddin reisin 17 metre muşambası, halat, yor- gan vesairesini aşırdıkları tespit edil- miş ve bu eşya satıldıkları yerden müsadere edilerek sahiplerine iade olunmuştur. Tahkikat derinleştiril. taşındık, bu | mektedir. ö... Cemal Nadir'in Yazdığı YARIM ADAMLAR Hikâye serisi mündericatın çokluğu dolayısile bugün dercedilememiştir. Özür dileriz. Kıdem zamları Ancak haziranda tediye edilecek 935 senesindenberi terfi ettikleri halde kıdem zamlarından istifdde edemiyen 371 ilk mektep mualliminin samdan istifade edebilmeleri için büt- çenin muhtelif fasıl ve maddelerinde münâkaleler yapılması muvafık gö- rülmüş ve bu karar, vilâyet bütçes'le teklif edilmişti. Bütçeyi tedkik eden şehir meclisi bütçe encümeni bütçede yapılacak münakaleleri bu kıdem zamlarının verilmesinin devamlı bir tedbir ola- mlaycağını göz önüne almış ve kıdem zamlarını karşılamak üzere bütçeye yeniden tahsisat koymuştur. Bu ka- Tara göre yapılacak münakaleler ile bu ay başında verilmesi lâzım gelen kıdem zamları ancak haziranda te- diye edilecektir. Büyük Ziraat kongresi Ankarada toplanacak olan büyük ziraat kongresi hazırlıklarına bitmiş nazarile bakılıyor. Bu tedkiklere aid raporlar dadün akşam Ankaraya gönderilmiştir. Dört paket kalem ucu dolandırmış Mürettip Hırant, Vitaliyi dolandırdığını itiraf etti Samatyada oturan Hırant adında biri sahte bir mektubla bir kırtasiye ticarethanesini dolandırmaktan maz- nunen yakalanarak adliyeye verilmiş, dün Sultanabmed birinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekilmiştir; Suçlu Hırant, hâkim huzurunda suçunu itiraf ederek şunları anlat miştar; — Bir matbaada mürettiblik yapı- yordum. Boşta kaldım. Babam da ça- lışmak üzere Anadoluya gitmişti. Üvey anam beni eve almadı. Bu vazi- yet karşısında dolandırıcıhk yapma- ğa mecbur kaldım. Toptan kırtasiye ticareti yapan Vitali adında birine bir İmektup yazdım. Altına da tanıdıklarım- dan Mehmed Ali adında bir kırtasi- yecinin imzasını koydum. Bu mek- tupla, Mehmed Ali namına dört pa- ket kalem ucu göndermelerini bildir- dim. Mektubu, Cahid adında bir ço- cuğa vererek Vitalinin mağazasına götürmesini ve kırtasiyeci Mehmed Alinin gönderdiğini söylemesini tem- bih ettim. Çocuk, mağazadan verilen dört paket kalem ucunu bana getirdi, ben de satıp paraları yedim. Sonra çocuğu gene bir mektupla gönderdim. Fakat o zaman iş anlaşılmış ve çocu- ğu yakalamışlar. Onun ifadesi üzeri- ne de beni yakaladılar. Hâkim B. Reşid, Hırantın tevkifine karar vererek tevkifhaneye gönder- miştir. Ecnebi ve ekalliyet mektep- lerinde tedrisat ücretinden başka para alınmıyacak Ekalliyet, ecnebi ve hususi mekteb- lerde tedrisat ücretlerinden (o başka muhtelif vesilelerle talebelerden pa- ra alındığı maarif müdürlüğünce na- zarı dikkate alınmıştır. Talebe için çok ağır bir yük teşkil eden bu gibi | paraların alınması doğru görülme- miştir. Maarif müdürlüğünden yapı- lan bir tebliğe göre, bu gibi mekteb- lerde tedrisat ücretinden başka hiç bir nam altında hiç bir para alınma- ması bildirilmiştir. Bu karar, mart- tan itibaren tatbik edilecekti. Otomobil çarptı Beşiktaşta Serencebey yokuşunda oturan Sadık Zadelerden Aslan kap- tanın hizmetçisi yirmi yedi yaşlarında Makbule tramvay caddesinin bir ta- rafından diğer tarafına geçmekte iken şoför Avninin idaresindeki 2740 numaralı taksinin sademesine uğra- miş, muhtelif yerlerinden tehlikeli surette yaralanmıştır. Makbule Beyoğlu hastanesine yatı- rılmış, şoför Avni de yakalanmıştır. İSTANBUL HAYATI Ne dinledik?.. Salonda genç, ihtiyar iki yüze ya- kın dinleyici toplanmıştı, Mühim bir konferans dinlenecekti. Hatip kür- süye çıkmca salondaki uğultu kesildi. Konferans başladı. Hatibin kısıkca sesi salonun geri tarafından zorlukla duyulabiliyor, bir çokları ellerini ku- Jaklarının ardına dayıyarak başlarını ya ısmarladığı iki su gemisi Hamburg- da denize indirlimiştir. Gemiler nisan bidayetinde Ilmanımıza getirilecektir. Liman işletme idaresi limanınızdan gelip geçen merakibe bu su gemileri- le ucuzca su verecektir, Müessif bir irtihal Ankara saylavı B. Rasim Aktar, ki- sa bir rahatsızlıktan sonra dün vefat etmiştir. Cenazesi bugün ikindi na- mazından evvel Kadıköyünde, Mühür- darda Rızapaşada Leylâk sokağında eniştesi Ankaralı B. Mehmed Aktarın evinden kaldırılarak namazı Osmân ağa camlinde kılınacak ve Sahrayıce- did mezarlığına defnedilecektir. Ke- derdide ailesine taziyetlerimizi suna Tiz. e ir ii | i ii i |