27 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

27 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

GÜNEŞ: Cihad - Faruk, Reşad » Yusuf, Rıza, Ömer - Melih (Selâhaddin), Niyazi, Selâhaddin (Afelih), Murad, Rebii, tanbulun Güneş ve İzmirin Üçok ta- kımları sahada karşı karşıya... Bir gün evel yağan kar erimiş: Tak- sim stadının toprak sahası vıcık vıcık çamur, Hele sahanın şişli tarafına düşen kalesinin önü kolay futbol oy- namağa pek müsald değil. Hava soğuk olduğu için tribünleri doldurmağa kâfi gelmiyen seyircile- rin sayısı da bin bin beş yüzü geçmi- Maç Güneşlilerin birbirini kovalı- yan ve Üçok kalesini saran akınlarile başladı. Daha ilk dakikalardaki oyun tarzı, Güneşin kati bir üstünlükle gü Ubiyeti temin edeceğini gösteriyordu. — Güneşin Uk tarafından kolaylığa kesilen münfe- rid akımları erasında Güneşin tazyi- ki on beşinci dakikaya kadar sürdü, Onbeşinci dakikada sağaçık yerin- de müsald bir pas alan Melih, mutad süratle topu kaleye doğru sürdü ve yandan çok siki bir şütle o Güneşin İkinci sayısını yaptı. İzmirliler canlanıyor — On beşinci dakikadan sonra İzmir. lerin daha'canlı oynamağa ve biraz © sert hamlelerle 'bu canlılığı idame © 'rmsğe başladılar, Güneş muavin hattı oyuncularının. sahanın tesirile işi çalıma dökmeleri, ağır davranmaları, verilen paslara çamuru pek hesaplamıyarak “kısa vu- ruş yapmaları İzmirlilerin işini ko- Jaylaştırdı. Güneş hücum habtı da ayni şeki harekete başlıyarak gol çıkaramı- yınca İzmirlilerin cesareti arttı. Hat. $ bir aralık Güneşe hâkim oldukları bile görüldü. Penaltıyı merkez muhacimleri Na. mk güzel çekti, Cihad blonjon yap- tığı ve dokunmağa muvaffak olduğu balde ıslak topun sıyrılıp ağlara takıl. masına mani olamadı, devrenin geri kalan kısmı, daha fazla Güneşin hâkimiyeti altında ol- le geçti ve ilk devre 2-1 Güneş lehine bitti, — Tek kale — İkinci devreye Güneş takımı, çok ıkı bir tazyikle başladı. Üçokun he- n.ön bir oyuncusunun kale önünde ıplanması ve bazen bir muhacimin üç kişinin birden gitmesi Gü- in hareketini çok güçleştiri- yordu. Buna râğmen altıncı dakika- Güneş, çamur Ti tekmeye göğüs gererek oldukça iyi bir netice aldı Güneş - Üçok: 4 -1(2-1) ÜÇOK: Nejad - Ziya, Necdet - Halim, Adil, Mustafa - Komal, Sald, Namık, Ham- Ml kümenin üçüncü haftası: İs- | da soldan gelen topu sağiç Niyazi Gü-| neş hesabına üçüncü defa Üçok ka- Güneşin üçüncü golünden sonra oyun oyunluktan çıktı. Üçok 'müda- fi ve-muavinlerinin çok sert çıkışları karşısında âdetâ canbazlık yapmak mecburiyetinde kalan Güneş futbol- cüleri için bir Gazvel Bedir halini al- dı. Bir taraftan hareketleri güçleşti- ğ mak üzere iki tarafın tesirsiz akınlari.| « vönussseğ” ouumuabaP 3 3 4 3 2 2 1 2 ooonmosuaf omn.oonseof .”.aaaeuii buusaase' Bugünkü spor hareketleri 'TAKSİM STADINDA ———— (| Fenerbahçe, Üçokumili küme maçı, saat 15,30 da, ; Ü BEŞİKTAŞ'STADINDA: —— | 1 — Topkapı - İstanbulspor B. takımları Jig maçı, saat 9,30 da. 2 — Beşiktaş - Vefa-ştld maçı, sat 11,15 de, 3 — Doğanspor - Anadoluhisar ikinci küme lig maçı, saat 18 de, —————— 1 — Altınordu - Ortaköy ikinci İ) küme lig maçı, saat 13,30 da. 2 — Emâl - Beylerbeyi ikinci küme lig maçı, saat 15,15 de, GÜREŞ Fener bugün oynamıyacak mi? Bugün milli küme fikstürü muci- bince Fenerbahçe - Üçok maçının Jâzımdır. mağı makü! bulduğunu, fakat stadı- nı körletmemek için kendi takımının pazar günü yapacağı maçı geçen 5 ns olduğu gibi kendi stadında yap mak istediğini ileri sürmüştür, gilarile görüştük. Bu haberi teyid et tiler, Bu itibarle bugünkü Penerbağı- çe - Üçok maçına Fenerbahçenin game ayr ii mesele hakkındaki düşünceleri- mizi ayrıca ıca yazicağız.. Ankaradaki maç Galatasaray Muhafızgücü- nü 3- 2 yendi Ankara 26 (A.A.) — Mili küme maçlarına bu hafta da devam edildi. Oyuna Muhafızın soldan kornere kadar uzıyan fakat neticesiz kalan bir hücumu ile başlandı. Ankara ikin- cisi bugün eldden teknik ve yerden bir oyunla kuvvetli rakibine karşı çok muvaffakıyetli bir oyun gösteriyor. Sarıkırmızı kaleye yapmış olduğu hü- cumlar tehlikeler ihdas ediyor. 22 inci dakikada Rızanın ve 25 inci dakikada da İbrahimin ayağile An- karalılar iki gol kaydettiler. Galata- saraylılar bu gollere 44 üncü dakika- da Necdetin firikikten gönderdiği topa zamanında yetişen Falkın yaptığı bir gölle mukabele ettiler. Biraz sonra da devre 2-1 Galatasarayın aleyhinş neticelendi. İkinci devreye Galatasaray takı- yaptığı iki gol ile gördü. 2-1 mağlü- biyetten 3-2 galip vaziyete yükselen Galatasaraylılar Muhafızı daha ziya» de tazyike başladılar. Fakat netice de- ğişmedi. Galatasaraylılar oyunu 3-2 gelip vaziyette bitirdiler, Bugün Barutgücü alanında yapıla” cak maçlar: Davudpaşa Gençler birliği » Barut- gücü A takımları saat 16 de, Davudpaşa - Barutgücü B takım- ları saat 13 de. Davudpaşa Gençler birliği - Barut gücü genç takımları saat 11 de kargı- Jaşacaklardır.., SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No. 97 Cemiyetin fedai şubeleri ve muhtelif cezalar Nizamname mucibince merkezi umumi heyeti âzasile cemiyete'en son dahil olan ferd arasında vazileden başka hususlarda zerre kadar fark yoktu, Fedayi şubeleri idare heyetle- ri marifetile idare olunurdu. Bunların isimlerini hareketlerine nezaret eden idare heyetinden başkası bilmezdi. Cemiyete intisab eden her ferd ica- bi halinde cemiyetin maksadı uğruna can fedasına mecbur ise de hususi ic- rast için sırf vicdan arrusile fedayi olarak yazılmak istiyenler mensup bulundukları şubenin rehberi mari. fetile isimlerini idare heyetine ihbar ederlerdi. İcra edilecek fedayiliği bir en himmeti KAF ise talibler kur'a çekilirdi. Birden fazlası em Ase şubece münasipleri seçilirdi. Feda- yiler lüzum görürlerse kendilerine ta- yin olunan icra müddetinin temdidi- ni istiyebilirlerdi. Fedayi şubesi bir hat) sayılırdı. Vermeği tanhhüd ettiği inneyi vak- tinde ödememek, felâkete uğrıyanla- Ta elinden gelen yardımı dıriğ etmek, cemiyeti malen ızrar eylemek, cemiye- tin namus ve haysiyetine mugayir ha- reketlerde, hallerde, sözlerde bülun- mak, sarhoşluğu bırakmamakta ısrar eylemek (cünha) idi, Cemiyetin sırlarını, Azasından hat- tâ birinin ismini gerek vehim ve havf sebebile, gerek suiniyetle hükümete Mşa ve ihbar etmek, cemiyetin vücü- dünü tehlikeye yahud maksadını aka- mete duçar edecek şeyleri ihaneten uhdesine verilen vazifeyi ma kul bir sebeb olmadan yapmaktan im- tina eylemek, devlet memurları tara- fından cemiyet efradına eza ve işken» ce edilmek, zalimlere yaranmak mak- sadile tahkikat esnasında yülan ve mübalâğalar irtikâb etmek gibi efal de (cinayet) addolunurdu. Kabahatin cezası tevbih ve tekdir, mahiyet arzeylediğine heyeti merke- ziyece kanaat hasıl olduğu takdirde maddi manesi mesuliyetler heyeti merkeziye Üzasına ait olmak Üzere hüküm merkezi umuminin tasdikine Iktiran etmeden icra edilebilirdi. (Heyeti hâkime) muhâkemeyi maz- nun ve müttehimin gıyabında icra ederdi. Lüzum görürse kendisini celb dahi edebilirdi. Heyeti merkeziyeler ile merkez umumi âzasının muhakemeleri dahil oldukları heyetler tarafından yapık mak nizam icabındandı. Bunlar hak» kında verilen hükümler derhal icra olunmak lüzımdı. (Ben böyle bir hâ- disenin vukuunu tahattur edene te sadüf etmedim.) Bu yolda bir muhakeme icrası lâ zım gelse vilâyet heyeti merkeziyesi» nin üç mülâziminden evvelce heyete alınmıyarak haricde kalmış ihtiyat Aza mülâzimi ile ve merkezi umumi. nin bulunduğu mevkiin vilâyet heye- ti merkeziyesinden celbedeceği Aza (le hâkimlerin miktarını ikmal eyleme- leri icab ederdi. Çünha ve kabahat derecelerindeki cürümlerde heyeti merkeziyeler hük- mi vermekle beraber hemen icraya korlardı. Meşrutiyetten sonra bu ilk nizama” nameyi müteakıb tertib olunan diğer dahili nizamnamelerde bu fedayiler faslı ile muhakeme ve mücazat faslı Cemiyetin ilk kongresinden sonra neşredilen 25 teşrinisani 324 tarihli nizamnamesinin “birinci dikkati celbeden şu fikra ilâve eğik mişti: 5 (Zatı hazreti padişah! kanunu €sa sinin muhafazasına yemin etmiş ol- duklarından usulü meşrutiyete ri” yetleri baki kaldıkça hayat ve huku- ku hümayunları Osmanlı İttihad v9 Terakki ceniyetince her türlü taar- ruzdan masundur.) Cemiyetin muayyen reisi olmadığı da bu nizamnamenin on üçüncü mad- desinde şu suretle tasrih edilmişti: (Merkezi umuminin her içtima” da müzakerata şüru olunmazdan ak- dem ekseriyetlâra ve reyi hafi ile bir reis intihab olunacaktır.) Diğer maddelere göre de: Her sene eylülün beşinde - on © kizinde - merkezi umuminin davetile umumi bir kongre akdolunur. Kongr Azaları müzakereleri hafi tutacaklar rna dair din, namus, vicdan üzerine yemin ederler, Kongre âzası dokuzâ iblâAğ olunan merkezi umumi heyeti” ni intihab eder. Vilâyetlerde de kpn- gröler akdolunur; itühad kulübleri açılır. Gerek merkezi umumi, gerek #sif merkezler âzasının şahıslarile mahel ve zamanı içlimaları katiyyen mek“ tum tutulacaktır. (Buna imkân olamamıştır.) Cemiyetin hükümet umuruna, m6 murların vazifelerine müdahale etme" si katiyyen memnudur. Ancak bir memurun vazifesinde devamı mah” zurlu görülürse kaza heyeti merkezi yesi vilâyet heyetine bildirecek, vilâ- yet heyeti kanaat hasıl ederse o me, murun en büyük âmirine müracaâi eyliyecek, müsmir olmazsa merkeği umumiye bildirecekti. rekkeb olmak izm geliyordu; me Usi mebusanda bulunan İttihad 9 Terakki fırkasile münasebette bulun” mak merkezi umumiye aitti. (Arkası var), e.