27 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

5 is pis de gid em e” NN, A SİYASI İCMAL: Ingiltere “Italya müzakereleri İngiltere He İtalya arasındaki Ak- denize aid ihtilâf ve gerginliği berta- 1f etmek için derhal müzakereye başlanıp başlanmaması ve daha doğ- rusu müzakerenin başlarıası evvelden bazı şartların tahakkuk eylemesine bağlanıp bağlanmaması hakkında İngiliz Başevekili le Hariciye Nazırı arasında çıkan fikir mübayeneti B. Eden'in kabineden çekilmesi ile niha- yet bulduktan sonra iki büyük devle- tin ciddi! olarak müzakereye girişme- lerine bir engel kalmamıştır. i ten İ Manevi serveti de Müzakereler Romada yapılacaktır. Buradaki İngiliz sefiri talimat almak Üzere Londraya yelmiştir. Müzakere- nin başlamasına bir mâni kalmadığı. Ma bakarak kolayca cereyan edeceği- ne hükmedilemez. Çünkil müzakere mevzuları iki tarafın da hayat? bir verdiği meselelerdir. İn len ve bu denizi en dar yerinde sed- deden ve İngiliz donanmasının başlı- ca üssü Maltanın ehemmiyetini stf- ra indiren Pantellaris adaşındaki İtalyanın ahiren vilcuda getirdiği modern tahkimatın ve tahtelbahir ve layyare üslerinin sökülmesini isti- yecektir. Bu, yapılmadıkça İngülere- nin nazarmıda Akdenizde sevkülceyş cihetinden muvazene hasıl olmiya- caktır. Diğer taraftan İtalya Habeşistanı istilâya başlamazdan evvel Cibuti 1 Adis Ababa arasındaki Fransız de miryoluna ortak olduğu gibi ekseri eshami İngilterenin elinde bulunan Süveyş kanalına ortak olmağı tasmim etmiştir. İngiltere ise böyle bir ortak- lağa razı olmayacaktır. Yalnız bu iki mesele İngiltere ile İtalyanın anlaş- maları ne kadar güç olduğunu anlat- Fransız parlamentosunda hararetli müzakereler (Baş tarafı 1 inci sahifede) başka, müdafaa (edilecek vardır ve “bu, #aahhütlerine hürmet Avrupa te #anüdüne imândır. Fransanın bu var © #ifelerinden istilası, kendisinin 'bu- mun akabinde tehdid edileceği de- Mektir, Hükümet, bu siyaseti kati su- i Tette bir tarafa bırakmaktadır, Fran- ; Sa, sulhü organize etmek istiyen mlli- İetlerin ilk safında kalmalıdır. tam 'bir' anlaşma mevcut bulunmuş #lduğunu kaydeylemiştir. , İtalya ile anlaşma - İtalya ile olan münasebetler mese- ine gelince, bu mesele, İngiliz na- Ve Akdenizde dürüst bir işbirliği tees- üs eylerse, Habeşistan “meselesi.de dahil olduğu halde umumt bir liki- dasyon imkân dahiline girebilecek ve bu, Milletler Cemiyeti tarafından da ul sedilecektir. Hükümet, . teklif Olunacak hal suretinin tatbiki bah- #İnde müessir garantiler temin lüzu- Munu hiç bir zaman göz önünden #- Yırmıyacaktır. B, Delbos, bundan sonra, Fransa - Sovyetler Birliği paktını mevzuu ba- his ederek demiştir ki: * “Mihetler Cemiyeti paktlarımız çer- Çevesine dahil bulunan Fransa - Sov- Yetler Birliği paktının sülhperver mü- €ssirliğe İtimadım vardır, Fransa, bu (Paktı, ihtiraslarım ve siyasi propagan- daların haricinde ve üstünde tuta- e dürüst bir surette tatbik edecek- Fransa Milletler cemiyetini müdafaa edecek B. Delbos sözlerine şöyle devam et- Müiştir; İ Hataların en büyüğü, bir memle- Ketin infirad halinde bir tarafa çe- le kendisini her türlü tehlike- en müsün bir vaziyette bulundu- Tücağını düşünmektir, Buna emin ol- Muğundan dolayı dır ki, hükümet, Milletler Cemiyetini müdafaada de- eyliyecek ve Cenevrede hiç bir süsmuş bir vaziyette kalmıya- » e, » Mületier Cemiyeti, güçlüklerle kar” ir. Fakat Fransa bükümeti- hin fikrince, bütün “bu güçlüklerin birinde işlenmiş hatalar vardır. Bazi diğer büyük devletler, Milletler elena hükümeti, bundan, bu devlet- #&rle bir anlaşma zemini bulunmıya- | heticesini çıkarmamaktadır. Fa- kat, bir anlaşma olması için, Avrupas » kendisini tehdid eden badireden #lârmak hususunda müşterek bir gizi lâzımdır. Avrupa, tehlikeli bir — silâhlanma Srişina, girmiş bulunuyor. Eğer Av- Pupa, bu silâhlanmıya bir had Koy- ise'mahvolması tehlikesi mevcut- ur. Eğer Avrupa nınhvolmak istemi- yorsa, birbirine girmeğe ve ayrı grup- lar teşkil eylemeğe de bir nihayet ver- melidir, 'B. Delbos, bundan sonra Tuna mın- takası statüsüne ve Avrupa muva76- nesine temas etmiş ve demiştir ki: Avusturya meselesi Fransa, bugün, Avusturya istikih- linin Avrupa muvazenesi ve Avrupa sulhü için elzem bir unsur olduğunu teyid eder. Tuna havzasında herhan- Ei bir hegemenla tesis imkfnı yoktur, Hiç bir şeyin mühik - gösteremiyeceği bir müdahaleyi meşru göstermek için arki bir hısımlık meselesinin ortaya atılması İse katiyen kabul olunamaz. Fransa, üç küçük antant devletine karşi hususi teahhütlerle bağlıdır. 'B. Delbos, sözlerini şöyle bitirmiştir: «Fransanın harici siyasetinin esas hatlarını bir kere daha tekrar cdiyo- rum: «Fransa harici siyaseti, Fransanın ittifakları, Milletler Cemiyeti ve kuv- vetli bir milll müdafaa üzerine mües- sesdir, Fransa, sulha aşıktır, fakat her ne bahasına bir sulha değil Hükümet, parlâmentosunun itimad- Lu müzaheretinin kendisine bahşede- ceği otoriteye hiç bir zaman bugün- künden daha ziyade muhtaç olmamış- tar.» Kabine itimad kazandı Paris 26 (A.A) İ. Saat 24deB. Chautemps'i dinliyen “mebusan mec- isi hükümete iki-muhelife karşı 439 reyle itimadını bildirmiştir. Ekalliyet mektepleri Biri evkafa, öteki maarife verilmek üzere iki bütçe yapacaklar Varıdatı bir cemaat veya cemiyeti hayriye tarafından idare edilen ekal- liyet mekteplerinin her sene iki bütçe tanzim etmeleri takarrür etmiştir. Bu bütçelerden biri mektebe, diğeri de o cemaatin Kilisesine talik edecek- tir, Kilisenin iadresine taalluk eden bütçe evkaf idaresine, mektebin ida- resine ald bütçe de maarif mtidürlü- ğüne verilecektir. Bu bütçelerin mart- tan evvel hazırlanıp evkafa ve mag- rife verilmesi kararlaştırıldığından bu bütçeler hazırlanmıştır. Bundan başka hususi mektepler de ayni surette birer bütçe hazırlıya- caklardır. Lokantaların teftişi Eminönü belediye zabitası, dün mıntakada yaptığı bir kontrolda 10- kantalardan birini pis bularak kapat- mış, diğer bir lokantada da bir tence- re fasulye sıhhate muzır görülerek dökülmüş, 59 ekmek de kilodan nok- san bulunarak müsadere edilmiştir. İspanya hava bombardımani Barselon 26 (A.A.) — Dün Franko İugiliz vapuru mürettebatından bir kaç kişi yaralanmıştır. Bunlardan bi- rinin başından aldığı yara ağırdır. Avrupadan Amerikaya yedi saat zarfında gidilebilecek den Azami sürati temin etmek en son zamanın rekor kırmadan ziyade haki- ticelerden, uzak uçuşlarda, 11000 met- Teye kadar yükselinebileceği anlaşıldı. “Tabil bu irtifada yolculara suni suret- te hava vermek lâzım gelecektir. Fakt ayni zamanda o irtifa sayesinde elde olunacak sürat bizi Avrupadan Ame- —— zemenin bu sürata Saatte 1000 kilometre süratle seyredecek tahammülü için tayyarelerin inşası yakındır. Bu tayyareler ferah ferah 2250 yolcu taşıyabileceklerdir izm ölan ban wlahat yapıldık- tan sonra bu tayyarelerin sö ri halinde in Menemenli tahsildar Zimmetine geçirdiği 480 lirayı cebinden kaybetti- Ayın son günü idi. Paraları teslim et- mek üzere irsaliyeleri hazırladım. Öğle tatili olmuştu. Parayı öğleden sonra teslim “etmek üzere daireden çıktım. Sonra daireye dönüp parayı yatırmak Üzere elimi cebime soktu- ğum zaman paraların cebimden kay- bolduğunu gördüm, Fena halde şa- şırdım, Sokağa fırladım. Ne yapaca- ğımı düşünerek “dolaşırken kendimi kaybetmişim. Farkına varmadan Sa- Mihlinin biraz ilerisindeki Sart istasyo- nuna gilmişim. Oradan hareket et- mek üzere olan #rene atlamışım. Yol- da giderken memurlar bilet istediler. Trene biletsiz bindiğim için cezasile beraber bilet parasını vererek kasaba- ya kadar bilet kestirdim. Aklım ba- Şımda değildi. Kasabada trenden in- memişim. Hareket edince gene bilet istediler, Bu defa da İzmire bilet kes- tirdim. İzmirde şuursuz bir halde bir dersem burada da on 'gjin kadar do- laştım. Artık param tükeniyordu. Za- ten paradan da nefret “ediyordum. Bir gün cebimde kalan Iki lirayı boz- durup sokakta fakirlere dağıttım. On- dan sonra gidip polise teslim oldum. Burada tanıdığım, “bildiğim bir'yer yoktur. Rasgelen yerde yatıyordum, | Hâkim sordu: tayyareleri Sagoute'u bombardıman | ettikleri sırada «Brenden> ismindeki | — Mademki, devlete nit 480 lirayı kaybettin. Buraya kadar geldin. Bir aydanberi dolaşıp para sarfediyorsun. Bu'parâları nereden aldır? Suçlu Mustafa bu sual karşısında tadır ve âd) bir sulh ideali ile müte- hassistir» cümlelerinin yüksek mâna- sını kaydettikten sonra diyor ki: Balkan antantının mazideki, hal- deki ve istikbaldeki hedefleri bundan daha iyi bir surette “anlatılabilir mi? Balkan milletleri, “Balkan 'antantın- dan, Balkan antantının âza devletle- Tile âza olmıyan devletler ve'diğer mü- âir. Bir Belgrad gazetesinin makalesi Belgrad 26 (A.A.) — Baş makalesi- nİ Balkan antantı konferansına tah- sis eden Sloven gazetesi diyor ki: Avrupanın ekser kısmında bir çok kargaşalıklar hüküm sürmekte İken. Balkan konferansı, güzel ve ferahhı bir hava içinde Ankarada toplanmış bulunuyor. Bugün Bâlkanlarda sülh sürmektedir, Halbuki dünyanın diğer kısımları bir ateş yuvasıdır. Balkan antantı, bütün dünyanın memnuni. yet ile telâkki ettiği bir neticedir ve Balkanlar muhadeneti eserini vücude getirenler, haklı bir surette bundan memnun am romana gözlerinden yaşlar akarak anlattı: — 'Trene bindiğim zaman bir ara- ik kendime gelmiştim. Elimi cebime sokunca şahsıma ait otuz sekiz lira altmış kuruş bulunduğunu gördüm. İşte bu para ile buralara geldim. Nü- fus tezkerem de yanımda yoktur. Da- irede paranın kaybolduğunun farkı- na varınca oradan çıkıp doğruca tre- ne bindiğim için evime “uğrayıp bir gey alamadım. Bay Hâkim. Ben müc- rimim. Bana ne yapacaksanız yâpı- niz. Hâkim B. Reşid, Mustafanın teşki- file mahfuzen Salihliye gönderilmesi- ne karar verği, ile olan münasebetleri meselesini 'unutmıyacaktır. Curentul gazetesi ise, hususi mu- habirinin, İtalya - Yunanistan mü- nasebetleri ile Balkan antantının Bul- garistana karşı vaziyetini Tahlil eden uzun bir makalesini neşreylemektedir.