2 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

2 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

AKŞAM 2 Mart 1938 Başvekilin mühim sözleri (Baş tarafı 1 inci sahifede) ve yüksek meziyetlerini daha iyi tak- dir etmeme güzel bir vesile teşkil et- miştir. B. Metaksasla yaptığımız ko- nuşmalar, memleketlerimizin müşte- rek ve karşılıklı menfaatlerine taallük eden bütün meselelerde aramızda tam bir görüş birliği olduğunu göstermiş- tir. Esasen Türk * Yunan dostluğunun hususiyeti, her birimizin menfaati ek- ser defalar müşterek bir menfaat su- retinde tecelli etmesi ve kendi men- #aatlerimizi tatmin ederken müşterek menfaate hizmet ettiğimize emin bu- daha isbat etmiştir. Bugün dört devle- tin toprakları, Avrupanın idenl sulh ve emniyet mıntakasını teşkil eder. Türkiye ile Yunanistan bu sulh ese- rinin işçiteridir. İki memleketi biribi- rine bağlayan dostluk, Balkan ittifakı- nın maddi ve manevi mühim bir istik- rar âmildir. Balkan antantının tam bir randı- man vermekte olduğunu gördünüz, Türkiye ile Yunanistanın aralarında mevcud samimi anlaşma paktını, mev- cud teahhüdler çerçevesi dahilinde kuvvetlendirmeğe hazırlandıklarını da biliyofsunuz. Bundan şuneticeçıkar, ki sulh idealine sıkı bir surette bağlı bulu nan Türkiye ile Yunanistan bütün kuvvetlerini, Balkan antantı ve Türk- Yunan samimi anlaşmsaı tarafından temsil edilen bu idealin hizmetine var zediyorlar. Hükümet şefinize ziyaretini iade ede. Ceğim ve Bu münnsebetle yeni Türk - Yunan muahedelerini kendisile bera- ber imzalıyacağım mesud anı bekler» ken sizin vasıtınızla müttefik Yunan milletine derin muhabbetlerimi iblâğ ve bütün Türk milletinin sarsılmaz dostluk hislerini tekrar ederim. Deniz Bank umum müdürü mühim beyanatta bulundu (Baş tarafı 1 İnci sahifede) ihracatının son zamanlarda azalmış mini, ailelerine muhtelif yardımlarda bulunulması işi ile Deniz Bankın işti- gal etmesi kararlaştırılmıştır. İzmir Ticaret odası tarafından Ak- deniz balkçılığı hakkında bir rapor ha- zırlanmış ve Deniz Bank umum mü- dürüne verilmiştir. Bu raporda balık- çıların ihtiyaç ve vaziyetleri gösteril- mektedir. Başvekilin direktifleri dairesinde memleketin birçok yerlerinde deniz sporları inkişaf ettirilecek, deniz klüp- leri tesis olunacak ve bu işlerle de De- timan riyaset etmeği kabul etmiştir. İktisad Vekili B. Şakir Kesebir de iç- timada bulunacaktır. Başvekil gerek meelisi idareye, gerek Bankanın umum müdürlüğüne modern Türk denizciliğinin ne şekilde kurulması ve inkişaf etmesi lâzım geleceği hakkın- da umumi direktifler verecektir. İstanbuldaki liman ve deniz teşki- Jâta da Deniz Bankın İstanbul teşki- lâtı namı altında toplanacaktır. Bu işe do Deniz Bank umum müdür mu- avini ve Deniz Bankın İstanbul şu- besi müdürü B. Tahir memur edile cektir.» mümessilleri e Almanyadan gelece- ğini söylemiştir. B. Harun fik firsatta İzmire gelerek İzmir tersanesinin da- ha rasyonel ve daha esaslı bir şekilde inkişafı için etüdler yapacaktır. Yaş meyva ihracatı Yine umumı müdürün verdiği iza» hata, göre, Halkapınar vo Alsancak semtlerinde kurulması kararlaştırılan müstakbel İzmir limanının porjeleri Londradân gelmiştir. İlk fırsatta ye- ni limanın tesisine başlanacaktır. B. Yusuf Ziya yaş meyva ve üzüm ihra- catından da bahsederek demiştir ki: mümkündür. Almanyadan yeni va- purlarımız gelince İzmir - İstanbul, İstanbul - Bandırma ve İstanbul - Karadeniz seferlerine tahsis edilecek- lerdir. Bu hatlarda şimdi işlemekte olan vapurlar o zaman tadilâtla şilep haline konulacaktır. Deniz Bankın satın alacağı vapurların yeni olması prensip olarak kabul edilmiştir. Ar. tık eski vapur almıyacağız» Maliye vekilinin beyanatı (Baş tarafı 1 inci sahitede) 248, 300,000 lira olarak tesbit olun- muştur. 1937 mali yılı bütçesi, :231,000,000 lira olarak tasdik edilmiş olduğuna göre, 1938 senesi mali yılı bütçesi, ge- çen yıla nazaran 17 milyon lira fazla bulunmaktadır. Bu bütçede, memleketin müdafaa vasıtası olan orduya 15 ve diğer kültür sağlık ve ziraat gibi faydalı işler için de geçen yıl bütçesine nazaran 6,5 mil- yon lira kadar fazla tahsisat konul- muştur, Programlara bağlanmış olan demiryolları inşaatı ve sanayileşme için icab eden karşılıklar da ayrıca ta mamen temin edilmiştir. 1938 mali yılı içinde, yeni bir vergi ihdas edilmiyeceği gibi buhran ve müvazene verilerinde ve hayvanlar yergisinde tahfifler derpiş edilmiştir. kişafın geçen yıllarda olduğu gibi önümüzdeki yılda da devam edece- Taksim cinayeti | Muhterem misafirlerimiz dün akşam memleketlerine hareket ettiler muhakemesi Suçlu, cinayet olmadığını, ortada kaza bulunduğunu iddia ediyor İki ay kadar evvel Taksimde Leylak sokağında bir evde beraber yaşdığı Siranuş adındaki kadım kıskançlik yüzünden tabanca ile öldürmek kas- dile üç yerinden yaralıyan Refetin muhakemesine dün ağır ceza mahke- mesinde başlandı. İddianame okunduktan sonra maz» nun Refet kendisine isnzd olunan su- çu reddederek dedi ki: — Siranuşu kasden vurmadım. Ken- disile bir senedenberi beraber yaşıyor- duk. Vaka günü beraber doktora gi- deceklik. Evde hazırlandık. Çıkaran ğımız sırada cebime koyduğum bir paket, tabancama dokundu. Başka cebime koymak üzere tabancamı çi- 'kardığım zaman tozlanmış olduğunu hoştum, Tozları silerken tabanca ka- zaen ateş aldı. O sırada karşımda du- Tan Siranuş üzerime atılarak taban- cayı elimden almak İstedi. Ben ver- medim. Böyle uğraşırken tabanca bir- kaç defa patladı. İşte bu kazaen pat- lama neticesinde kurşunlar Siranuşa isabet etmiş. Evvelâ bunun farkına varmadım. Sonra Slranuşun yaralan» dığını anlayınca, eve gelen polislere teslim oldum. Siranuşun o zaman yapıln muaye tabancanın muhtelif hedeflere çevri- lerek atıldığına delâlet ettiği kaydedi- liyordu. Müzmun Rafet bunlara da itiraz ede. rek dedi ki: — Odu çok ufaktır. Biz mücadele etmedik. Belki Siranuş yarlandıktan sonra can hevlile odadaki eşyaya çar- parak devirmiştir. ; Bundan sonra, Siranuşun yaralı iken hastanede alınan ifadesi okun- du. Siranuş bu ijadesinde, Refetle Şiş- lide tanıştığını, kendisile evleneceği- ni söyliyerek evine gelmeğe başladı- ği ve son zamanlarda kıskançlık yü- ünden kendisile sık sık kavga ederek ölümle tehdid ettiğini ve vaka günü gene bu kıskançlık yüzünden çıkan kavgada Refetin tabancasını çekip kendisini üç yerinden vurduğunu söy- lemişti. Maznun bu ifadeyi de kabul etmedi. Şahid olarak dinlenen Siranuşun an» nesi Sultana da: — Ben evin üst katında idim. Aşa- kızım Siranuşis Refetin bu- Tundukları odada gürültüler ve silâh sesleri duydum. Korkumdan aşağıya inmedim. Polisler kapıya gelince üst kat penceresinden evin kapısının anahtarını attım, vakayı görmedim, dedi, Diğer şahidler de vakayı görmedik- lerini söylediler. Gelmiyen şahidlerin çağırılması için muhakeme başka gü- ne bırakıldı. Kumabara talilileri Talı Nemide Daniş ve Kadıköyünden 6183 hesap numaralı Sabri Üçer'dir. Karagümrükte yeni bir orta mektep yapılacak (Baş tarafı 1 inel sahifede) B. Metaksasın beyanatı Dost memleketin kıymetli Başveki- HB. Metaksas Kadıköy vaparunun üst kat salonunda bir muharririmize şu beyanatta bulunmuştur: — Ankaradan çok memnun olarak dönüyorum. Aramızda mevcud bağlar bu defaki konuşmnlarımız sonunda bir kat daha kuvvetlenmiştir. Beynel- milel mahiyeti haiz son derece nazik meseleler hallettik. Bundan başka Türkiye İle Yunanis- tan arasında yeni bir muahede para- fe ettik. Bu muahede Türkiye Başve- kili dostum B. Celâl Bayar'ın nisan s0- nunda Atinayı ziyareti esnasında im- zalanacaktır. Yeni munhedemiz biz, iki dost ve müttefik memleketi biribirine daha sıkı surette bağlayacaktır. — Ankaradaki toplantı sonunda ha- zırlanan tebliği, neşrinden evvel, alâ- kası dolayısile Ankaradaki Bulgar 68- firine bildirmeniz, keyfiyetten Bulga- rTistanın Balkan Antantına yeniden davet edilmekte olduğu neticesi çıka- rılabilir mi? Bu hususta fikriniz? — Bulgaristanın Balkan Antantı- na girmesini isteriz. Antantın kapısı, her vesile ile tekrar ettiğimiz gibi, bu komşu devlete dalma açıktır. Onun aramızda bulunması bizim en samimi arzumuzdur. Fakat biz hakikatleri ar- zulara tercih ederiz. — Pranko hükümetini! tanımağa dair verilen karar neticesinde bu ye- ni hükümetle Balkan Antantı devlet- lerinin diplomatik münasebatı ne Ş8- kilde başlıyacaktır? — Balkan Antantı devletleri Pran- ko hükümetile ayrı ayrı münasebat tesis edeceklerdir. Ancak bu hususta cereyan edecek müzakereler Ankara» da tesbit etiğimiz esaslar dahilinde yapılacaktır.» Dünyanın en büyük adamı Rumen Hariciye siyasi müsteşarı 'B. Comnene de demiştir ki: — Ankaradan çok iyi intibalarla ay- rıldım, Türkiyede bütün seyahatimiz tam bir samimiyet ve kardeşlik hava- sı içinde geçti. Ankarada dünyanm en büyük ada- mını, relsicümhurunuz Atatürkü tanı. mak şerefine nail oldum. Atatürk kud- si bir varlıktır. Allah onu size ve bize tığı sırada limandaki bütün vapurlar düdük çalarak misafirlerimizi selâm- lamışlardır. Vapur sant 11.40 ta bay- raklarla donanmış olan Tophane rıh- tımma yanaşmıştır. Misatirlerimiz ve maiyetlerindeki zevat Tophane yolcu salonundan otomobillerle Dolmabah- çe sarayına giderek sarayı gezmişler- dir. Tramvay caddesi, Tophane rıhti- mının önönde biriken kalabalık halk misafirlerimizi alkışlamışlardır. 'B, Metaksasla B. Cömnene Perapa- las oleline gitmişler ve bir müddet is- trahat etmişlerdir. Bundan sonra Dolmabahçe sarayına giderek Daimi | Tarih Müzesini gezmişlerdir. Taksimdeki merasim B. Metaksasla B. Cömnene saat 12,30 da Taksime gelerek Cümhuriyet Abidesine merasimle çelenk koymuş- lardir, Merasimde vali ve Belediye re isi, İstanbul kumandanı, Polis müdü» rü, sefirler, konsoloslar ve bir müfre- ze polis bulunmuştur. Bayraklarla süs- lenmiş olan Taksim meydanı binlerce halkla dolmuş, geçilmez bir hale gel- mişti, Herkes muhterem misafirleri tarafını ayrı ayrı tedkik etmişler ve sonra defteri imzalamışlardır. Bu esnada hoparlörden şu sözler duyuluyordu: — Yaşasın Balkan ittifakı, yaşasın muhterem misafirlerimiz B. Metak* sas ve B, Conımene... Halk, misafirlerimizi tekrar şiddet- le alkışlamıştır. B. Metaksasla B. Com- nene otomobillerle döğruca Perapalas oteline giderek öğle yemeğini otelde yemişlerdir. Patrikhaneyi ziyaret ve resmi kabul Misafirlerimiz yemekten sonra bir tarafa çıkmıyarak otelde istirahat et- mişler, saat 67 de Fener patrikhane- sine p Patrikhaneyi ziyareti müteakip B. Metaksas Yunan konsoloshanesine gi- derek Yunan kolonisini kabul etmiş, B. Comnene de Rumen konsoloshane- sine gitmiştir. Akşam saat 20 de Baj- vekil B. Metaksas şerefine Yunan kon solöshanesinde bir ziyafet verilmiştir. Sirkeci garında Misafirlerimiz dün akşam İstanbuk dan ayrılmışlardır. Sirkeci garı ve ci- varı erkenden halkia dolmuştu. B. Comnene, Semplon ekspresine bağla- nan hüsusl vagonla, B, Metaksas (a saat 23 te hususi trenle hareket etmiş” lerdir, İstasyonun içini ve dışını dol- duran kalabalık halk ve yüksek tah- sil gençliği muhterem misafirlerimi- zi coşkun samimiyetle uğurlamışlar- dır. Dün sabahki istikbal merasimine gelen zevatın hepsi teşyi me: de de bulunmuşlardır. Trey: —Yaşa... Sadaları arasında hareket ederken muhetrem misafirler vagonlarının pencerelerinden selim vererek mu“ kabelede bulunmuşlardır. Dünkü ziyafetler İstanbul valisi B. Üstündağ, dün B. Mötaksas ve B. Comnene şerefine Pe rapalasta bir öğle ziyafeti vermiştir. Matbuat umum müdürlüğü İstan- bul mümessili tarafından da Yunan ve Rumen meslektaşlarımız şerefine Perapalasta bir öğle ziyafeti verilmiş- tir. Yunan gazetelerinin makaleleri Atina 1 (A.A.) — Atina ajansı bik diriyor: Ankarada parafe edilen Türk Yuhan munzam muahedesinden balı seden gazetler, bu muahedenin Türk- Yunan antant ve teşriki mesaisini kuvvetlendirmekle kalmayıp ayni za» manda tevsi de ettiğini ve iki millet tarafından şevkle kabul ve tasvib edilmiş olan bu antant ve teşriki me- Salnin, Balkan Anatantının temsil et Baş, diş, nezle, grip, romatizma, nevralji, kırıklık ve bütün keser. İcabında günde 3 kaşe alınabilir. İ