11 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

11 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

— m mn mm AKŞAM 11 Mart 1938 — Avusturya a karıştı (Baş tarafı 1 inci sahifede) vardır. Zira beklenmedik ve vahim hâdiseler çıkacağı zannediliyor. Berlin mahafilinin kanâatine göre Avusturya nazileri hariçten bir mü- dühale olmazsa en soyunda vaziyele hâkim olacaklardır. (4 Berlin matbuatı, Avüstürya hüdise- leri münasebetile şiddelli yazılar ya- sıyorlar, Viyanada şiddetli arbedeler Viyana 11 — Dün şehrin merkezin- de bir çok hâdiseler çilrrıştır. Bida- yette polis bu nümayişldri dağıtmış, İakat öğleden sonra galeyan tekrar başgöstermiştir. Nümayişçiler, şehrin diğer bir çok yerlerinde * toplanmış- lardır. Polis barajlar kurğnak suretile nümayişçi grupların e mâ- ni olmuştur. Fakat gece saat 21'de nümayişler daha büyük bir şiddetle başlamıştır. Nâzller, Viyananın mühim bir kahvs- hanesine hücum ederek camlarını kırmışlar sonra vatanperverler cephe- sinin bir bürosuna taarrüz etmişler, polisler | tşrafından püskürtülünce Opera meydanında toplanmışlar, âbi- delere bayrak çekmişler, etraftaki bü- tün evlerin camlarını kırmışlardır. Bu esnada naziler ile aleyhtarları ara- sında çarpışmalar olmuştur. Çarpış- malar neticesinde bir' çok kişi yara- lanmıştır. Miktarı belli değildir. Polis nümayişçileri dağıtmaktan izharı aczelmiş ve nümayişler gecenin geç vaktine kadar devam etmiştir. Avusturyanın diğer şehirlerinde Viyana 11 — Viyanadan başka di- er şehirlerde de nümeyişler olmuş” tur. Graç şehrinde vuku bulan çarpış- malarda 10 kişi yaralarimıştır. İns- brukta polis nazi ve aleyhtarlarının nümayişlerini dağıtmağa muvaffak olmuştur. B, Ribbentrop teminat vermiyor Londra 11 — Lord Halifaks, burada bulunan Alman hariciye nazırı B. Ribbentroptan Almanyanın Avustur- yada yapılacak reyilma müdahale etmiyeceği hakkında teminat iste- miştir. 3. Ribbenirop, Berline döne- rek B. Hitlerle görüşmedikçe vaziyet hakkında hiç bir şey söyliyemiyeceği cevabını vermiştir. Reyiâm tehir edilmiyecek Viyana 11 — Vatanperverler cephe- si neşrettiği bir tebliğde, yapılan nü- mayişler üzerine reyiâmın tehir edi- leceği şaylalarını katiyetle tekzib et- miş, Almanya İle Avusturya arasın- da aktedilen hiç bir itilâfa karşı mü- teveccih olmadığını tasrih etmiştir, B. Şuşnig'in nutku Viyana 10 — Pazar günü Avustur- yanın idave şekli hakkında halkın reyi sorulacaktır. Başvekil B, Şuşnig İns- bruk şehrinde söylediği bir nutukta bundan bahsetmiştir. Başvekil nute kunda demiştir ki #Uzun senelerdenberi : bir plebisit yapmamız isteniyor, Buişin yapıl ması zamanı şimdi gelmiştir. İşte beslenilen akideyi izhar etmenin za- manı... Hepimiz, sulh muahedename- lerinin veya beynelmilel mukavelena- melerin âmir olduğu bir istiklâli de- Ril, hakik! bir isliklâl istiyoruz, Bu- nun Leşrihi, benim için hayat, memat meselesidir ve zannedersem bu mesu- liyeti deruhde etmek lâzımdı. Rey vermeğe hazırlık iyana 10 (A.A.) — Avusturya, B. Şüşnig'in davetine cevab vermeğe ha- zırlanmaktadır. İntihaba iştirak ede- cek kütlenin beyeli mecmuasının 4 milyondan aşağı olması muhtemeldir. Bütün nazarı dikat, Plebiste karşı hususi bir tarzda nefretlerini izhar et- mekle iktifa ederek bu baptaki hattı hareketlerini bildirmemiş olan nasyo- nal - sosyalistlere maluf bulunmak» tadır. Dahiliye nazırı nazilerden B. Seys Inkar'ın, tertib edilmiş olduğu şekilde, Plebisiti kabul etmiş olduğuna dair olan şayiaya artık hiç bir kıymet at fedilmemektedir. Fakat, B. Seys Inkar*- ın bu husus hakkında ortada dolaşan şayilara rağmen istifa etmemiş olma- sı keyfiyeti, başvekil tarafından ihsas edilmiş olan vaziyeti kabul etmiş ol- duğuna delâlet ediyor. Alman maha- filinin Avusturyanın vaziyetine karşı göstermekte olduğu alâkayı gösteren “bir hadis hadise vardır. Fon Papenin yeni- den Viyanada görünmesidir. Prens Starhembergin de yukarı Avusturyada ortaya çıktığı evvelce bil- dirilmişti, Hükümete müzaheret edecekler Viyana 10 (A.A) — Öğrenlidiğine göre, eski sosyal hristiyan partisi mensupları, katolikler ve kral taraf- tarları pazar günkü plebisitte blok halinde hükümetin politikası lehinde rey vereceklerdir. Nazilerin protestosu Viyana 10 (A.A) — Linz şehri nazi- leri, dün gece pazar günü yapılacak plebisit şeraitini protesto eden teza- hürlerde bulunmuşlardır. Naziler, bil- hassa plebisite iştirak etmek için ko- nulan yaş kaydının yüksek olduğunu ve plebisit tarihinin çok yakın bulun- duğunu söylemektedir. Naziler ile plebisit şerefine bayram yapan vatansever cephe mensupları arasında bazı çarpışmalar olmuştur. Polis tezahürcürleri dağıtmıştır. Öğrenildiğine göre, Naziler yukarı | Avusturya hükümeti nezdinde protes- toda bulunmuşlardır. Linz 10 (A.A.) — Naziler, plebisite iştirak için tesbit edilmiş, olan yaş asgarisi ile plebisitin yapılması tari- hinin pek yakın olmasını protesto et- mek üzere bir nümayiş yapmışlardır. Polis, nümayişçileri dağıtmış olup yeni nümayişlere müsasde etmiyece- ğini bildirmiştir. B. Şuşnig, nutkunu söyledikten sonra Viyana'ya dönmüştür, Almanya memnun değil Berlin 10 (A.A.) — Röyter ajansın- dan: Avusturya plebisitinin şekli ve şartları burada pek gayri müsaid bir surette karşılanmıştır. Buradaki siyâr sl mahafilde teklif olunan sistem ka- bul olunmakla Avusturya milletinin hakiki noktal nazarını ve hissiyatını anlamak mümkün olmıyacağı mü- taleası serdedilmektedir. Diğer taraftan plebisit şartları, tâ- mamile uygunsuz ve tehlikeli diye tavsif edilmektedir. Avusturyanın bu suretle kendi mukadderatını kendi eline almak ve sulh mahkemelerinden âzade olmak arzusunda bulunduğunu göstermekte olduğu noktal nazarı 1le- ri sürülmektedir. İtalya mahafili hayrette Roma 10 (A.A) — Röyter ajansı muhabirinden: Avusturyada plebisit icrası teklifi, İtalya mahafilini hay- rete düşürmüştür. Gayri resmi maha- filde, bu işin dahili bir İş ve bu babda en İyi hüküm verecek hâkimin Şuş- nig hükümeti olduğu mütaleası tleri sürülmektedir. Nazilerin karari Viyana 10 (A.A) — Avusturya na- gileri, pazar günü yapılacak plebisite iştirakten istinkâf etmeleri için şef- lerinden resmen emir almışlardır. Bankerlerimizin Londrada temasları Yapılan temaslar müsbet bir şekilde devam ediyor Ankara ll — Londradan buraya gelen haberlere göre orada bulunan Merkez, İş ve Eti Bank umum mü dürlerinin, İngiliz mali ve iktisadi mahafllile yaptıkları görüşmeler müş- bet bir şekilde devam ediyor, Üç milli bankamızın direktörleri 20 martta Londradan İstanbula mf teveccihen hareket edeceklerdir. Ankarada Ulus meydanı Ankara 11 — Hükümet, Ulus mey- danının genişletilmesine karar ver- miş, bu husustaki projenin hasr lanması için imar müdürlüğüne lâ zımgelen emri vermiştir. Borsada eşyanın toplanma» lar da bu tarihten birkaç gün sonra Ankaraya gideceklerdir, acenteler ayın sonlarında taşınacaklardır, | B. Blum yeni Fra teşkile memur edildi (Baş tarafı 1 inci sahifede) çalışacağı anlaşılmaktadır. Halen #i- yasi mahfillerde daha geniş ekseriye- te dayanan bir kabine ihtimali derpiş edilmemektedir. Radikal sosyalistler B. Blumdan teminat istiyorlar Paris 11 (Akşam) — B. Blum dün gece geç vakte kadar fırka şeflerlle müşaverelerine devam etmiştir. Bu sabah tekrar müşarerelerine başlıya- caktır. nsız kabinesini şiddetle reddettikleri kambiyo kontro- lünden vazgeçeceğine ve takib edece- | ği harici siyasete dair teminat verme- sini istemiştir. Radikal sosyalistler, kali hatlı hareketlerini tesbit için B. Bliumun vereceği cevabı bekliyorlar. Frank tekrar düştü İ Fransız frangı dün Şotan kabinesi- nin istifası üzerine yeniden düşmüş- tür. Evvelki gün Londra borsasında bir İngiliz lirası karşılığı Fransız pâ- rasının kıymeti 157,3 frarktı. Bu su- Radikal sosyalist grupu, dün gece Daladter'nin riyasetinde toplarımıştır. Grup, halk cephesi programına sada- katini teyid etmiş, fakat B. Blumun | frank olarak kaydedilmiş bu suretle kabinesine müzaheret, için evvelce | Fransiz parası kıymetinden yeniden ileri sürdüğü ve radikal sosyalistlerin ' iki frank daha kaymetmişti retle bir gün evvele nazaran 2 frank- tan fazla düşmüştü. Londra borsasın- da bir İngiliz lirası karşılığı dün 159 I — Şemsipaşa işleme evi ve apartımanının Pencerelerinin (o boyanması | şartname ve keşfi mucibince pazarlık usuliyle eksiltmeye konmuştur. II — Keşif bedeli 1718 lira 78 kuruş ve muvakkat teminatı 12.89 liradır. TI — Pazarlık 22/111/938 tarihine rastlayan salı günü saat 14 de Kaba- taşda lerazım ve mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır. | IV — Şartnameler parasız olarak hergün sözü geçen şubeden alınabilir. V — İsteklilerin pazarlık için tayin edilen gün ve saatte “w 7,5 güvenme paralariyle birlikte yukarıda adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur.(1204) * 8000 Top 660 X 700 25 Tefrikli Sigara Kâğıdı | 25000 » 60 X 700 30 » » » 25000 » 660 X 700 35 » , » İ 1000 » 480 X 650 45 » » » 1000 » 660 X 700 60 » » » | 1 — Yukarıda miktar ve eb'adı yazılı 60,000 Top tefrikli sigara kâğıdı pa- zarlıkla satın alınacaktır. TI — Pazarlık 14/1V/938 tarihine rastlayan perşembe günü saat 14 de Ka- | bataşda levazım ve mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır. TI — Şarthameler parasız olarak hergün sözü geçen şubeden alınabilir, IV — İsteklilerin pazarlık için tayin edilen gün ve saatte 9 7,5 güvenme | paralariyle birlikte yukarıda adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur. (1037) * I — Şartnamesi mucibince İzmir ve Tekirdağ Şarap fabrikaları için 9000 adet boş küfe pazarlıkla şatın alınacaktır, Tı — Eksiltme 29/111/1938 tarihine rastlayan salı günü saat 14 de Kaba- taşda levazım ve mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır. II — Şartnameler parasız olarak her gün sözü geçen şubeden alınabilir. IV — İsteklilerin pazarlık için tayin edilen gün ve saatte 9 7,5 güvenme paralariyle yukarıda adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur, (1351) * I — Şartnamesi mucibince 3 adet elektrik süpürgesi pazarlıkla satın alı- nacaktır, NI — Eksiltme, 28/111/948 tarihine rastlayan pazartesi : günü saat 15 de Kabataşda Levazım ve mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır. MI — Şartnameler parasız olarak her gün sözü geçen şubeden alınabilir. IV — Fiatsız teklif ve kataloklar tetkik edilmek üzere Eksiltme gününden bir hafta evvel İnhisarlar Tütün Fabrikalar şubesine verilmiş olmalıdır. V — İsteklilerin pazarlık için tayin edilen gün ve saatte 9e 7,5 güvenme pa- ralariyle birlikte yukarıda adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur. (1352) * 1 — Üsküdar Depolar grubuna bağlı Şark Tütün Bakımevi için satın alır nacak 2 tonluk maateferrüat 1 adet yük asansörü şartnamesi tadil edilerek yeniden kapalı zarf usuliyle eksiltmeye konmuştur. TI — Muhammen bedeli 6000 lira ve muvakkat teminatı 450 liradır. MI — Eksiltme 21/111/933 tarihine rastlıyan pazartesi günü saat 15 de Kabataşta Levazım ve Mübayaat şubesindeki Alım Komsiyonunda yapılacak- tar. IV — Muaddel şartnameler 30 kuruş bedel mukabilinde sözü geçen şu- beden alınabilir, V — Asansör Wertheim, Stigler Schindler, A, T. G. Mühlelsen Gottscholç Michalis, Beck Henkel, Maylauer, Hans Hann Kleckne veya İndustrie elektro. | machine «Polonya» markalı olacaktır. VI — Eksiltmeye iştirâk etmek isteyenlerin fiatsız teklif mektup ve kata» | loğlarını tetkik edilmek üzere münakasa gününden en geç bir hafta evveline | kadar İnhisarlar Umum Müdürlüğü Tütün Fabrikalar Şubesine vermeleri ve tekliflerinin kabulünü mutazammın vesika almaları lâzımdır. İ Vi — Mühürlü teklif mektubunu, kanuni! vesaik ile VI inci maddede yazılı eksiltmeye iştirâk vesikasını ve $ç 7,5 güvenme parasını ihtiya edecek olan kapalı zarflar eksiltme günü en yeç saat 14 de kadar yukarda adı geçen alım komisyonu başkanlığına makbuz mukabilinde verilmiş olmalıdır. (5) (630) (EPROFİLÂKSİN— Belsoğukluğu ve Frengiden korur. 13 Mart Pazar çünü saat 2,30 te Beyoğlunda AĞLAYAN salonunda bütün marut sanatkârların ÇAYLI MUSİKİ MÜSAMERESİ İstanbulun en kibar halkı davetlidir. Arap raksları, Mili Zeybek oyunları ve salre. Antivirüsle isini en erken ve en emin bir surette temin eder. ark İspençiyarı laboratuvarı İstanbul 10/3/9128 Perşembe günü İstanbul Hâlinde toptan satılan yaş sebat ve meyva fialeri: Cinsi Emsali En aşağı En yüksel fiat Fah Pırasa, Elo İspanak , Iahana Vo Havuş , Kereviz kök > Kereviz yaprak (© demet Pancar > Enginar , Karnabahar > Yeşii salata © 100 aded Taze soğan Turp , Maydonoz > Elma Amasya Ki » - İnebolu » Armut Ankara » Cavin > Kestane > Kuru incir > Ağaç kavunu aded Yerli limon 18 » Ecnebi mon (O 100 » Turunç » Portakal: » Dörtyol 64 lük sandık 300 — 326 — m Sale » » Wii > » Alanya ötlük o» Mek» » » WW > » Fenike 160 hk o» » Rie lük >» İM yi e » » lik » » Mersin 128 1i£ » » ilk » 99 » » ökk o» 900 BURSA DOKUMACILIK VE TRİKOTAJ TÜRK ANONİM ŞİRKETİ (İpekiş) Meclisi idaresinden: 1 — 31 Mart 1938 tarihine müsadif Perşembe günü saat onbirde şirketi- miz heyeti umumiyesi senelik alel | Ade içtimanını aktedecektir. 2 — Bu alelâde heyeti umumiye iç- timaı İstanbulda şirketin merkezi 0- lan Yeni Postahane arkasında Aşın efendi caddesinde İhsaniye hanı bi- rinci katında İpekiş bürosunda yar pılacaktır. 3 — Ticaret kanuna ve esas muka- velenamemize tevfikan sahibi rey bu- Yunan hissedarlarımızın esaleten v6- ya vekâleten içlimada hazır bulun- maları ve bunlardan hamiline sit hisse sahiplerinin hisselerini Makal bir hafta evvel şirket merkezine tevdi ile mukabilinde rey pusulası almaları lâzımdır. RUZNAMEİ MÜZAKERAT: a) 1937 yılına ait meclisi idare ve kıraat ve tasvibi b) 1937 yılına ait bilânço ve kâru zârar hesaplarının tetkik ve kabulü ile meclisi idare ve mürakiplerinin #b- TASI. e) Müddetleri hitam bulan meclisi idare âzalarının yerine yenilerinin intihap yapılması ç) 1938 sehesi mürakiplerinin tayini d) 1938 senesi heyeti umumiyesine kadar muteber olmak üzere meclisi idare Azalarının hakkı huzurları ile 1938 senesi murakip ücretlerinin tes- biti hususlarından ibarettir. MECLİSİ İDARE Dr. Mehmed Osman Saka Dahiliye mütehassisi Cenevre Üniversitesinden mezun İstanbul, Belediye karşısı, Sinan- ağa daireleri, Öğleden sonra Telefon: 28565