11 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

e 11 Mart 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA» Musikiye dair Ayrı ayrı telâkkideki karilerimin mektupları Böylemiştim: Bir dokun bin ah dinle kisel fağfurdani Musikiden bahsedince, derhal akis- ler uyanır, Bu sefer de gene bir çok mektuplar aldım. ” Bay Semih Mümtaz 5. şöyle diyort «Nasil ki çürük paraların, piyasa çıkınca saf altını tedavül mevkiinden kaçırmaları iktisadi bir kanuna, ortalığı kaplıyan kötü şarkılar da kiymetli eserlerimizi öylece gizlenme- ğe mecbur etmişlerdi. Meyhanelerde bir sazende yahud hanendenin bir naraya bin kuruş kazanması adet ol duktan sonra Türkün o kibar, kuv- vetli, sanatli, ahenkli va azametli eserleri cibette bir kenara çekilme mecburiyetini dymuşlardır. saklandıkları yerden mey- £ için, Mesud Cemil ve nı teşebbüslerinde mu rını dilerim, Bu işte yal yorulmamak için, konservatuarı tesisi- taraflarım, dnt yoktur itikadın- Geliboludan, Bay 8. Doğrul şöyle yazıyor: luk arkadaşım vardı. ken o Sullaniye- onra da, zengin olduğu pa'ya gitti, Avdelinde eski davet ederek gördüklerim fade etmek istedim. Biraz fe- bir düğün çorbası, bir / börek, zeytin yağlı dolma, tatit gibi şeyler hazırladım. Yemek- ten evvel, söz Avrupa hayatına inik al 1. Züppeleşmiş ve sözüne her cümlede Fransızca kelimeler karıştır. mağa alışmış olan ahbabtm, ecnebi âdatından ve musikisinden m? Boyuna onları medhediyor. Misa“ trim olduğu için, nezaketen, itiraz etmedim. Vakta ki yemeğe kalktık, Avrupa âdabını unutarak, ağzını şa- pırdata çorbayı içli, Ye de öyle bir iştiha ile yedi de: «Monşer! - dedi, - Bizim yemeklerin e lafranga tabahatte yok!» Ye nı sonra kahveleri içtik; derken şurup geldi, Midem biraz hafifleyin- az Ney çalayım! Dinler Şöyle istihfafkâr bir etti. İktidarım kadar, ne başladım. Baktım, 0r. Anladım ki, hoşlanmadı. etmemek için kestim. » diye gözlerini açtı v aşlar aktığını göre- rek hayret ettim...» ih... Doktor «$. B.» remzi yazan bir zat da eski bestelerimizin ortasında vezni bozuk ve ara) farisi münase- betsiz kelimelerle bazı güftelerin pek sakil olduğunu muhtelif misallerle sa- Yıyor, Fakat meşhur şarkıların güf- teleri bundan sonra nasıl değişebilir? Bari yenilerini düzgün Türkçe ile ya- palım! Bu da kâfi Dördüncü bir kariim de... Beşinci bir karim de Böylece devam ediyor... Maalesef hepsinden bahse yerim müsaid değil, Ancak birkaç nümune neşredebildim... Alâkanın derecesini ve akislerin na- sl muhtelif tabakalardan geldiğini Üniversite şirürji| kliniği Balkanların en modern kliniği olacak Keşif bedeli 398 bin lira olan birin. di şirürji kliniğinin pazarlıkla ihalesi 14 mart pazartesi günü saat onda Üniversite rektörlüğünde yapılacak- tır. Bu kliniğin kapalı zarfla eksilt- mesine keşif bedelinin eksik olduğu ihtimalle iştirak edilmemesi üzeri- ne Kültür bakanlığı tedkikat icra et- tirmiştir, Bu tedkikattan anlaşıldığına göre evvelce ihaleleri icra edilen göz pavi- yonunun metre mikâbina 10,30, ka- dın hastalıkları ve doğum operasyon paviyonuna 10,80, hariciye anfisine 10,16 ve tedaviye 12 lira düşmekte- dir, Bunların her birinin yüzde üç bu- çuk ve dört eksikle ihaleleri yapıldığı we birinci şirürji kliniğinin keşif be- delinin metre mikfibı 11,60 liraya gel- diği ve bu ilibarin ötekilerden keşif bedelinin eksik olmadığı ve flatlerin hiç de düşük bulunmadığı anlaşık mıştır. Öğrendiğimize göre sonraya bıra- kılan mütemmim kısımları ve tesisa- fı ile beraber yedi yüz bin liraya mal olacak olan birinci şirürji kliniği ya- kın şarkın ve bütün Balkanların en modern ve muhteşem şirürji kliniği olacaktır. Gazi köprüsü Kanik Şak pille dün tekrar başlandı Gazi köprüsünün Unkapanı tara- fındaki ayaklarına aid inşaat köprü müteahhidi tarafından yapılan iti- razlar üzerine durmuştu, On beş gün kadar Inşaat tatli edildikten sonra müteahhid noktai nazarında ısrar etmekten vâzgeçtiğinden kazıkların kakılmasına dünden itibaren başlan- mıştır. Bu suretle İnşaat normal bir safhaya girmiştir. Bir resim sergisi Paris <Ar e Püblisileş akademisin- de üç sene okuduktan sonra, iki sene Fransanın tanınmış ressamlarından B. Pol Kalen atelyesinde çalışarak sa- natını ilerleten ressam ve dekoratör B, Muvaffak İhsan, Güzel sanatlar aka- demisinde bir sergi açmıştır, B. Muvaffak İhsan son defa olarak «Paris salon Dezümoristete teşhir etti- ği ayni eserlerle büyük bir muvaffa- | kıyet kazanmıştır. Bilhassa, beynelmi- lel siyasi tiplerle, tanınmış sinema yıl- dızlarının fantezi porterleri çok tak- dir edilmiştir. Genç sanatkâra muvaffakıyetler di- Canlı ve yepyeni bir Türk musikisi doğarsa, hakiki bir teceddüd ve inti- bah devresine girersek halkın rağhe- tini, her türlü sanatkâr İtibar ve rağ- betle terfih edecek derecededir, Ne mükemmel, ne sevinecek alâim! ... Marifet iltifata tabise; marifet bekleniyor! iüfat var, (Vâ-Nü) Küçük Ayasofya caddesi Kadırga civarında Küçük Aya- sofya cadesi adı verilen ve dört beş sokağın temerküz ettiği, eski kaldırımlarla yapılmış ehemmi yetli bir cadde vardır, Bu cadde bundan bir milddet evvel tam orta yerinden kanali- zasyon tesisatı için muhtelif yer- lerinden kazılmış ve taşlar gelişi güzel bir halde yerlerine atılmış- tar. Bu sokağın yeniden muntazam suretle tejrişi Lizımken, aylar geç- tiği halde, hâlâ bu vaziyette bı- rakılmıştır. Bir bataklık halini alan bu cad- de geçilmez bir şekle düşmüştür. O civarda oturanlar bu hususta Belediyenin nazarı dikkatini cel- betmemizi istemektedirler, Bu caddenin bir an evvel düzel- tilmesini dileriz, , İspirto ucuzluyor Rakı ve kolonya fiatleri de düşecek. Ucuz ispirto satışlarına önümüz. deki Salı gününden itibaren başla. naâcaktır. İspirto 140 kuruştan 90 kur ruşa inmiştir. Kiloda 50 kuruş olan bu tenzilât, imalinde ispirto kullanı- Jan bir çok maddelerin de daha ucuz satılmasını icab ettiriyor. Başta ko- lonya olmak üzere tıbbi müstahzaraş bu meyandadır, Müskirat rakı, şarap likör vesaire gibi maddelerin de ucuzlaması icab ediyor, Tahminlere göre kilosu 190 kuruşa satılmakta olan 45 derecelik Takıların 160 - 170 kuruş arasında satılması icab edecektir. Diğer cins rakılar ve içkiler de bu nisbet dahi- linde ucuzlıyacaktır. İspirto ucuzladıktan sonra su ka- tılmamış kolonyaların, yani en âlâ- İarının, esans kıymetine göre, 130 - 180 kuruş arasında satılması lâzım gelecektir. İspirtoların ucuz flatle satılması- na pek az zaman kaldığı için kolon- yacıları telâş almıştır. Bunları kendi aralarında bir toplantı yapıp İktisad vekâletine bazı dileklerde buluna- caklardır. Şimdilik şehrimizdeki alâ- kadar makamlara müracaat etmiş- lerdir. Pahalı ispirto ile yapılmış bir hayli stok kolonya olduğu, ucuz «alınan ispirto ile çalışacak olan küçük ko- lonyacıların büyüklere rekabet yapa- cakları, bunların satacakları flate eski kolonyaların satılması icab etse sermayenin bile kurtarılamıyacağı iddia edilmektedir. Bir kadın merdivenden dü. şerek yaralandı Üsküdarda Solaksinan mahallesin- de oturan bayan Memduha, evinin merdiveninden düşmüş, ayak bileği, merdiven kenarındaki bir tenekeye isa- bet ederek kesilmiş, fazla kan kaybet- tiği cihetle Haydarpaşa hastanesine kaldırılmıştır. —i IHamamcılar ucuz su istiyorlar Ankaraya iki kişilik bir heyet gönderdiler Hamamlara verilecek Terkos su- yundan metre mikâbı başına on ku- ruş alınması şehir meclisince kabul edilmişti. Hamamcılar, bu tenzilâtı kabul etmemişler, metre mikâbi on kuruşa Terkos suyu aldıkları takdir. de zarar edeceklerini ileriye sürmüş- lerdir. Hamamcılar metre mikâbının nı müdafaa etmek Üzere Ankaraya ki kişilik birer murahhas heyeti göndermişlerdir. Apartımanında kumar oynatan bir kadın ve oyuncu- lar mahküm oldular Taksimde, işgal ettiği bir apartırhan- da kumar oynatan madam Agavni ile kumar oynarlarken cürmümeşhud har linde yakalanan Salih, Davud, Ham- di, Riza, Şahap, Esad isimlerindeki er- keklerle Firdevs ismindeki kadın za- bıta tarafından Beyoğlu cürmümeşhud hâkimliğine verilmişler, yapılan mu- hakemeleri neticesinde bayan Agavni on gün hapis ve yetmiş beş lira para cezasına, diğer oyuncular da onar li Ta para cezasına mahküm edilmişler- dir. Kumarhane itihaz edilen apartı man dairesi de mühürlenmiştir. Açık göz hırsız! Altın bilezikleri aşırıp yerine sahtelerini bırakmış Bamiye adında bir kadın dün Çar- £ içinde kuyumcu Onniğin dükkü- nina gitmiş ve altın bilezik alacağı nı söylemiştir. Kuyumcu Onnik dük- kânda bulunmadığı için çırağı Keork beş altı çeşit atın bileziği Samiyenin önüne koymuş, Samiye bir müddet bileziklerle meşgul olduktan sonra beöenmediğini söyliyerek dükkândan çıkmıştır. Keork, vaziyetten şüphelenmiş, bi- edilmiştir. Bu açık göz ve eli çabuk müşteri ad- Uyeye verilmiştir. İtfaiyeye teşekkür Evvelki kün Cağaloğlunda bir yan- gın çıktığını ve bir ev yandığım yaz- mıştık. Bu münasebetle yangın çıkan binanın karşısında oturan deniz bin- başısı B. Cemil Çavuşoğlundan aldığı- muz bir mektupta yangının çabuk sön- dürülmesi için itfaiyenin gösterdiği gayretten ve polisin inzibati temin fa- aliyetinden takdirle bahsedilmekte ve Hangisine inanmalı? Artık güneşin her tebessümü yaka bir adım daha yaklaşlığımızı müjde- Miyor. Usandırıcı kış canımıza tak de- diği için fırsat buldukça kendi kendi- mizi aldatarak avunmıya yelteniye- ruz, Ha düştü, ha düşecek derken cemrelerin üçünü de savuşturduk. Hani, huysuz rüzgür arasira acı acı isırmasa, sevincimizden paltoları atıp ceketle sokağa fırlıyacağız. Ah şu ak- sırıkların, öksürüklerin de bir çaresi | il i iin i Hi il i T li ii i | Bay ragöz ölmedi ki meselesi — Evet Hazımdan tut da Itfaiye müdürümüze kadar herkes onu ya- şatmıya çalışıyor... dil .. Pakat bu mesele Karagözün me- zarı meselesil. Bursalılar temaşa sanatımızın bu ölmez oğluna bir Abi- de dikmeyi tasarlıyorlarmış!.. B. A. — Güzel bir fikir!., © — Güzel ama ekseriyetin hayal de- diği Karagöze âbide dikmek bilmem uygun düşer mi?.. 'B. A. — Elbette düşer!.. Asrımız bir çok hayallerin hakikat olduğu asır bayım!.. ame |