11 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Moskova muhakemesi Menjinskiyi zehirlemekle suçlu Kazakofunlitiraflar Okunan eksperler raporuna göre Menjins- kinin Moskova 10 (AA) — Tas ajansı | bildiriyor: Mahkeme Kazakofun İslicvabına geçmiştir. Kazakof 933 senesinde Le- vinle konuştuktan sonra Yagodanın kendisini çağırdığını ve tahtı tedavi- sinde bulunan Menjinskiy! öldürmek üezere tedbir alması talebinde buluz- duğunu söylemiştir. Bu ölüm plânı Kazakofla evin tarafından tertib edilmiştir. Plâna nazaran Menjinski- de hunnaki sadır, hem de bronş asmi bulunduğu için bu hastalıklardan bi- rinin tedavisinde diğer hastalıkta kul- Janılması memnu olan ilâçlar veril- mesi kararlaştırılmıştır. Bu suretle Kazakofun hazırladığı kalb hastalı- | ğına mahsus ilâçlarla Iysatesler has- tanın vücudunu harab etmiş ve bu suretle tatbik olunan iki tedavi mild- deti neticesinde Menjinski ölmüştür. | Kazakof bu caniyane hareketleri sırf Yagodanın kendi dilşmanların Sımsıkı bağlıyarak kendisine de mes- leğinde terakkiler temin edeceğine emin olarak yaptığını itiraf eylemiş- tir. Kazakof, müddetumuminin bir su- #lire cevap olarak, hükümetin kendi emrine fen mesaisi için en mükemmel enstitülerden birini tahsis etmiş bu- Tunduğunu ve bu işi için mühim meb- lâğlar verdiğini söylemiştir. Bundan sonraki İadelerinde Kaza- kof, kendisini Yagodanın elinde kör bir âlet imiş gibi göstermeğe çalışımış- tır. Fakat müddetumumi Yagodanm bu caniyane hareketlerini meydana çıkarmak istemiş olup olmadığını ve Mâçlarının hazırlanmasında hiçbir kontrol mevcud olmadığına nazaran Yegodanın emirlerini harfiyen fora etmemesi imkânı bulunup bulunma- dığını ve nihayet Menjinekiye karşı öldürücü bir tedavi sistemi tatbik edi- lecek yerde fayda verecek ve hiç ok | mazsa zarar vermiyecek bir sistem Üzerinde yürümek ihtimalinin bulu- nup bulunmadığını sorduğu vakit Kazakof, bunlara doğrudan doğruya cevap vermemiştir. Müddetumumi ayni suali kendisine sorduğu vakit müttehim Levin Kaza- kofun ilâçlarının kimse tarafından kontrol edilmesine imkân bulunmadı- ğını, çünkü bu ilâçların Kazakof tara- fından en mahrem bir surette sakla- nılmakta olduğunu beyan etmiştir. Müddetumumi ayni suali eksperle- re tevcih a etmiştir. Uzak Şarkta Japon gemileri Çin sularında bütün tayyarelere ateş edecek Tokyo 10 (A.A.) — Amirallık daire. si namına söz söylemeğe salâhiyettar Çin sularında kendi üzerlerinde uçan elere ateş açmak mecburiyetin- kalacaklarını beyan etmiştir. Bu zat, Çin tayyareleri ecnebi ma- mulâtından olduğundan Jspon harb gemilerinin bu tayyareleri ecnebi tay- erinden tefrik etmelerinin çok ül olduğu suretinde izahat ver- Bu zat, ilçüncü devletler tayyarele- rinin bu kabil hareketterı kat'i suret- te çekinmelerini, Japonyanın pek zi- yade arzu etmekte olduğunu beyan etmiştir. General Kâzım Dirik Ankarada 4 umumi müfettişi general Kâzım Di- xik umumi ttişliğe aid işler hak- kında Vekületlerle temas etmek Üze- n buraya gelmiştir. ioğurmaması merkezindedir. Doktor Le- Blan bir zat, Japon harp gemilerinin | 2<7€t€8!, Pazar günü yapılan seçin. tara 10 (Telefonla) — Trakya | heyetince kararlaşmıştır. ümüne Kazakof sebebiyet vermiş | be küyvettedir; o da başka! Amma, ne de İ 2. marifetini yapmış, sevimii ol- Eksperlerin raporu Moskova 10 (A.A) — Tas ajansı bildiriyor: Celse yeniden açıldığı vakit heyeli hâkime öksperlerin raporunu dinle- miştir. Bu rapora nazaran Kazako! ta- rafından hazırlanan ilâçlar üzerinde hiçbir kontrol mevcud olması ihtimali olmadığı anlaşılmaktadır. Menjinaki- | nin müptelâ olduğu ağır kalb hasta: lığını tedavi için Kazakof tarafından kullamlan müstahzarat, bu hastalık | için kabil! kabul şeyler değildir. Bun- | lar vijitalin ile birlikte verilmek neti- cesi olarak hastanın Kalb faaliyetini büsbütün sektedar etmiş ve nihayet ölümüne sebebiyet vermiştir. 'Bu rapordan sonra mahkeme, müt- tekim Maksimof ve Dikoviskiyi istle- | vab etmiştir. | Maksimo! beyanatında, kendisinin 1928 senesinde sağcılar teşkilâtına gi- rerek Kuybişefin kitabetine tayin o- Tunduğunu ve 1932 de Enokitgenin ih- tilâl harekâtında Kendisi ile teşriki mesai ettiğini söylemiştir. Enokilze 1934 tarihinde sağcılar merkezinin kas Tarı ile rüesa aleyhinde tedhiş müca- delesine girişilmesini söylemiş ve Ya- goda da hazır olduğu halde, Maksi- mofun Kuybişet aleyhinde tedhiş ha- reketinde bulunmasını taleb etmiştir. Enokitzenin başlıca talebi Mâksi- mofun katil doktorlar tarafından Kuybişef gleyhinde yapılacak hare- | ketlere mal olmaması ve hunnaki dan #iüzterip Olin Kuybişefe 'bühran geldikçe, hariçten doktor ça- vin ve Pledinef tarafmdan tatbik olu- Ban usuller neticesi olarak Kuybişetin #ıhbf vaziyeti fenalaşmıştır. Kendisi | Merkezi Asyada yaptığı bir seyahat- ten sonra bir Komiserler meclisi içti- manda şiddetle hastalanmıştır. | Maksimof bunu anlatırken diyor ki: — Bana evvelce verilmiş olan taji- mat mucibince, doktor çağırmadım ve Kuybişefin yalnız ve yaya olarak evine gitmesini temin ettim. Bundan sonra telefonla vaziyeti Enokitzeye haber verdiğim vakit, bana dedi ki; «Size ne söyledisem onu yapınız. Sİ- nirlenmeyiniz.» Az zaman sonra bir doktor çağırdıkları vakit iş işten geç- mişti ve Kuybişef bu buhran neticesi olarak öldü. Aleni celse bugün toplanacak! Moskova 10 (A.A.) — Yüksek mah- kemenin önümüzdeki aleni celsesi 11 martta yapılacaktır, Bulgar seçimi Yeni mebusların üçte ikisi hükümetin politikasına taraftar Sofya 10 (A.A.) — Yarı resmi Dnes den sonra yeni seçilen mebuslerın üç- te ikisi tarafından verilen beyanatı meşretmektedir. Bu beyanatta, yeni mebuslar, bugünkü hükümetin nok- tai nazarı ile tam surette hemfikir olduklarını ve hükümetin politikası- na müzaherete karar vermiş bulun- duklarını bildirmektedir. İsveçten Türkiyeye yapılan sevkiyat nasıl girecek Ankara 10 (Telefonla) — Türkiye - İsveç ticaret anlaşması meriyet mev- ktins girmeden önce İsveçten Türki- yeye yapılmış olan sevkiyantın me | GÜNÜN HADİSELERİ 'Yananevi oyunlarını oynadı / işine gelmemektedir. Ekalliytte kalacak- riyet mevkiinde bulunan © anlaşma- da tesbit olunan klering prenotlarma mahsup edilmeksizin bedellerinin klering hesabıma yatırılmak suretile memleketimize sokulması Vekiller yi Siyasi bir pehlivanlık Avusturya diplomatları Bazan pek kuvvetli bir pehlivanla siskü | fakat çevik bir Fakip tutugur. Dev cüsseli hamle eder; küçük tam mağlüp olacağı, gileceği bir sırada biz kıvrılışla kendisini | kağ ekseriya olacak gene olur: Gale- mi a Almanya We Avüstürye'in münasebeti da öyle. | Ötedenberi, Almanya kuvvetli asker, | Avusturya âse mahir di; yetiştirmek le meşhurdur. Bu sefer de bu anane Keri« dint gösterdi. Almanyanın sen hamlesi üzerine, her-“İ| kes: «Bitti Avusturya! Hitler ona her İs- tediğini lo dedi, Lâkin birde ne görüyotur?” Şöşniz reylâm'a müracast ediyor. Bu da Kuğilerin Tarımı hissederek müstenki? kalıyorlar. Z1- Ea kürşilarında sosyal deniokratlardan ka- toliklere kadar büyük bir kütlenin Avus- . turye istiklâli otrafında ( birleşeceği an- laşılıyor. Avusturya /diplömatları ananevi kurnaz- uklarını yaptılar. Ezlimiş gibi göründük” İleri bir anda bir perende atarnk bu eefer de Oyunları ebedleym tekerrür edebilecek mi? Cldden merak uyandırıcı e. yap 250 bin liralık istikraz Belediye bu parayı kısım kısım alacak mak üzere belediye 250 bin liralık istikraz âkdi hakkında şehir mecli- sinden salâhiyet almıştı. Dün Halk partisinde Vali ve Bele- diye Reisi B. Muhiddin Üstündağın reisliği altında bir toplantı yapılmış ve 250 bin liralık istikrazın hangi milli bankadan yapılacağı görüşül müştür. Aldığımız: habere göre Belediye milli bankalardan birile anlaşarak 250 bin Jiralık-bir kredi aştıracak, fa- kat bu salâhiyetini defaten kullan- mwıyağak, ihtiyaç gördükçe parça par- ça para çekecektir. Gayrimübadiller Mütebaki istihkakların temini için bir şekil aranıyor Ankaradan gelen haberlere göre Maliye vekâleti gayrimübadillerin mütebakı istihkaklarını temin için bir şekil düşünmektedir. Maliye vekili bizzat mecliste bu hususta bir karar verileceğini söylemişti. Bunun için me- selenin halli ile büyük sefalet içinde bulunan gayrimübadillerin ıztırapla- mm tehyini hususuna. çalışılmakta- dır. Gayrimübadillere » evvelce. verilen bonolara gelince, bunlarla er sonra meşgul olunacaktır. Çünkü bu bono- | lar pek ucuz fiatle bir takım sarraflar ve sermayedarler tarafından toplan- mışlır, Gayrimübadillerin elinde bö- no kalmamış gibidir, Bu sebeple gayri- mübadil bonolarının kıymetlendirii- mesi gayrimübadillere bir fayda temin. etmiyecektir. Meclis bütçe encümeninde iki kanunun müzakeresine başlandı Ankara 10 (Telefonla) — Meclis bütçe encümeni 'Türk parası kıyme- tini koruma kanunu müddetinin hi- tamı tarihinden itibaren daha üç se- ne uzatılması hakkındaki kanun lâ- yihası ile Osmanlı bankasının imti- yaz müddetinin temdidi hakkındaki kanuna müzeyyel kanun lâyihasının müzakeresine başlamıştır. Ankarada yapılacak Hukuk fakültesi binası Ankara 10 (Teletonla) — Ankarada yapılacak: olan yeni hukuk fakültesi binasının inşası bugünlerde mtnaka- saya çıkarılacaktır. Sosyal bilgiler oku- Yu yakınında yaptırılacak bu bina 200 küsür bin Uraya malolacaktır. 'B. Bek'in Roma seyahati ne netice verdi? Yeni bir itilâf imzalanmadı, iki hükümet arasında diplomasi yolile görlişmelere devam edilecek Roma 10 — Leh Hariciye nazırı | dün akşam Kont Clano ile yeni bir görüşme daha yapmışlar. Neşredilen Tesmt tebliğde deniliyor ki: B. Mussolini ve Clanoile B. Bek aralarındaki görüşmelerdö umumi po Uükaya ald muhtelif meseleler ve bil- hassa İki hükümeti dlâkadar İusus- Jar konuşulmuştur. Bu konuşmada iki hükümetin aldıkları haberlerin ve düşühbeleriniri diplomesi yolile tönti- sine devâm edilmesi kaârarlaşmıştır. Siyasi, iktisadi ve kültürel sahalarda ik! hükümetin el; birliğile “harekete devam etmek arzusunda oldukları gö- rülmüştür. Varşova 10 — B. Bek'in Roma ziya» yareti münasebetile burada bir teb- liğ neşredilmiştir. Bura siyasi maha- filine göre Roma seyahati iki taratın 'hüber teatisine inhisar edecek ve Le- histanın harici politikası aslâ değiş- miyecektir. Hiç bir ililif veya ruahedename akdedilmiş değildir. İtalyan impara- torluğunun filen tanınmasının orta” ya yeni bir unsur çıkarmıyacağı, çün- Kü“Polonyanın'bu babdâki hattı ha- Teketini evvelce tarif etmiş olduğu mü» talâası ileri sürülmektedir. Mfaama- fih bu hareket, bir dostluk havası ih- das etmiş olup bu hava, tebliğin bah- setmekte olduğu samimi teşriki mesai ylteshil edecektir. Franko kuvvetleri taarruza geçti Ispanyada bir çok cephelerde mühim muharebeler oluyor Barselon 10 (A.A.) — Mili müda- fan nezareti bildiriyor: Şark cephesin- de, düşman, sabah erken, üç bölgede birden bir hücuma kalkmış ve tayya- Te, tank ve topçu faaliyeti ile yapılan bu hücum neticesinde Fuendetidos kö- yünü ele geçirmiştir. Vivlel del Rio bölgesinde; cümhuriyetçiler Mirabuclo önünde taarruzlarına devam etmekte- | dir. | Merkez cephesinde Lagranja bölge- | sinde düşman, Delreventon sırtlarını İ ele geçirmiştir. Diğer cephelerde kayda değer bir şey yoklur, Düşmanın salı günü Fuebla de Hi- Jara karşı yaptığı tayyare hücumu €s- nasında, hastâne tahrip edilmiş ve 105 hasta ölmüştür. Çarşamba sabahı düş- man tayyareleri Reus üzerine de bir hücumda bulunmuş ve 20 kişinin ölü- müne, 25 kişinin de yaralanmasına $€- bep olmuştur. Öğleden sonra da Tor- tosa bombardıman edilmiş ve burada da 18 kişi ölmüş, 50 kadar kişi yara- lanmıştır. Aragon cephesinde Daroka 10 (A.A.) — Havas muhabirinden: Ingiliz - Italyan konuşması | İtalya 936 der deniz iz muâhedesini | kabul edecek Londra 10 (A.A.) — Bahri mahafil, İngilizlerle İtalyanlar arasındaki mü- Takerelerin İlk neticelerinden birisi İtalyanın 1936 deniz muahedesini ka- bul etmesi olacağını beyan etmektedir. Bu mahafile göre İtalya bu muahe- dede derpiş edilmiş olan tahditata ri- ayet etmeği bilâmel kabul vk Yalnız Habeşislan fütuhatı tanınma- dıkça beynelmilel her hangi bir #tilâ- fı imzalamaktan imtina eylemiş ol- duğunu hatırlstmaktadır. İngilizlerle ajansı cak derecede İlerlemesi takdirinde bu | itiraz ileri sürülecektir. Ayni mahefil, İtalyanın Fransa ve Almanya gibi zırhhıların tonajını, otuz beş bin olarak tahdid eden maddeyi kabul edeceği mütalâasındadır. Yeni sene döviz bütçesi "Ankara 10 (Telefonla) — 938 sene- nesi döviz bütçesi hazırlanmıştır. Ye- si döviz bütçesi hazırlanmıştır. Ye- buçuk milyon lira kadar bir fazlalık göstermektedir. | mamak hakkındaki İ aipl, sulh esnasında ekonomik iş bir“ Frankistler tarafından Aragon cep- hesinde ilkbaharda Ebr vadisi ile Si- yerra sen Just arasında 80 kilomet- relik bir cephede girişiimiş olan bü- yük taarruzun erâazi kazanmaktan ve mühim şehirler elde etmekten ziyade hükümet ordusunu tahrip etmeği is- tihdaf eylemek'e olduğu sannolun- maktadır, Sahile kadar yalnız son bir İnâni kalmıştır ki, o da Siycrra Arkos- Dekeleyi temin edecek vasıtaları pek azdır. Güzel havalar, nin çok mühim olduğu anlaşılmış olan tay- yarelerin' harekâtını teshil etmekte- dir. Büyük umumi karargâh, hükümet- çilerin cephesinin muhtelif dört mır- takada yarılmış olduğunu ve Fran- kistlerin 8 kilometre derinliğinde iler- Jemiş olduklarını bildirmektedir. Büyük umumi karar; çilerin cephesinin muhtelif dört mın- takada yarılmış olduğunu ve Fran- kistlerin 8 kilometre derinliğinde iler- lemiş olduklarmı bildirmektedir. Frankistler, 500 esir atmışlar ve çok mühim harp malzemesi zeptetmişler- imerila Milletler Gemiyeti İki hükümet bu yolda teklifte bulundu Vaşington 10 (A.A.) — Panameri- ken Ünyonu, bir «Aemerika Milletler cemiyeti» nin kurulması hakkında Kolombiya ve Dominik teklifi metni- ml neşretmektedir, Amerika Milletler cemiyeti, Cene”- Te ile siki münasebetlerde bulunacak ve Avrupanın organize edilmiş mesâ- isine yardım edecektir. Bu cemiyci; 'Lâhi enternasyonal adalet divanıni tanıyacaktır. Cemiyetin esasında, di“ ğer devletlerin dahili işlerine karı$* Amerikan pren* Miği ve harp esnasında da mütecavi78 karşi kollektif hareket mevcuttur. BU son şıkta, mütecavizi cemiyet tay” edecek ve her aza bu mütecavize kar” gı, projede esasları bildirilen, diplorns” tik, ekonomik ve mali zecri tedbirleri tatbika mecbur olacaktır. Cem hiç bir askeri zecri tedbir alm fakst ayni zamanda kuvvet ve cel istimali ile elde edilen fütuhatı * mıyacaktır. Bu yeni cemiyet muhalif bulunan bülün muahedelsf feshedilecektir.