16 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

16 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sirt halkevi büyük bir faaliyet gösteriyor Evin 530 azası vardır. Temsiller için bir filim makinesi de getirtildi SM ER ae Karlar arasında kalan Halkevi binası ve Atatürk anıtı Siirt (Akşam) — İlimiz Halkevi verimli bir surette çalışmakta devam biraz evvel idare heyeti orta okul di- rektörü bay Ramizin başkanlığında toplanarak yeni seçim işini başar- mıştar, Halkevinin umumi faaliyeli hak- kında başkandan malümet rica et- tim, Öğrendiklerimi yazıyorum. Sirt Halkevinin (7000) liralık mütevazi bir bütçesi vardır. Fakat hakikatte bu bütçe hayalidir ve belki yarısı ka- dar bir para tahsili kabil oluyor. Büt- çe açığının kapatılması için arada sı- rada piyangolar tertip edilmekte ve temsiller verilmektedir. Piyango bileti alanlar bu temsillere bedava girebiliyor. Halkevimizin “şef Rifalın idaresinde 12 kişilik bir ban- dosu vardir. Haftanın #nuğyyen gün» lerinde fazla rağbet gören çaylı dans- larda ve balolarda caz takımını bu muzikacılar teşkil ederler. Sosyal yardım, köyeülük, spor ve temsil ko- miteleri de faaliyetle çalışıyorlar. BU- hassa önümüzdeki meysimde köycü- lük şubesi için esaslı ve faydalı bir program hazırlanmıştır. Buna göre köylere kafile halinde geziler tertib edilecek ve köylülerimiz sağlık, zirant ve kültür bakımından tenvir edilecek- lerdir, Geçenlerde halk dershaneleri açılmış olup yakında İngilizce ve Al- manca kurslarının da açılması ka- Tarlaştırılmıştar. Bölgemizdeki spor teşekkülleri için bir oda ayrılmıştır, Futbol, atletizm ve voleybol sahalarında faaliyet çok- tur, Diyarbakırda müsabakalar yapıl- miş ve bundan iyi ve muvaffakıyetli neticeler alınmıştır. Bundan başka Siirt avcılık klübü de Halkevine bağ- lıdır. Bilhassa tertip edilen tarih ve edebiyat geceleri alâka uyandırmak- tadır. Üye adedi şimdilik (530) kişi- den ibarettir, Halkevinin bir de 1500 kitaptan ibaret kıymetli bir kütüp- hanesi vardır. Siirt Halkevi büyük fedakârlıklar mukabilinde bir sesli sinema maki- nesi getirtmiş ve faaliyete de geçil- miştir. Fiatlerin çok ucuz olmasına ve iyi filimler getirtiimesine rağmen her nedense masraflarını çıkarama- dıklarından şikâyet ediliyor. Bu ne- ticeye biraz da şaşmamak lâzımdır. Çünkü fiatler denildiği gibi ucuz ad- dedilemez. Daha makul bir fat tes- pit edilirse görülecektir ki netice de- Gişecektir. Aksi halde sinemadan mahrum olacağımız muhakkaktır. Bilhassa her ne düşünce ile olursa olsun Halk günlerinde sınıf ve içti. mal fark aranmamalıdır. Yazımıza nihayet verirken yakın bir âtide Halkevimizi konforlu ve ona Kış sporu yapanlardan bir grup (ortada vali B, Feyzi Gürel) Yozgad (Akşam) — Memleketimiz deniz seviyesinden 1300 küsur metre yüksekte olup ilkbaharın son aylarına kadar karları eksik olmıyan ve kaya» ğa çok elverişli bulunan şirin bir ka- sabadır. Kiş memleketi olan bu şirin kasa- bada kış sporları çok ihmal edilmiş- tir. Memleketimizin her yönden iler- lemesine çalışan valimiz B. Feyzi Gürel spor bölgesini de hemen faaliye- te geçirerek onlara her sahada yardımı ve müzaharet göstermektedir. Halkevinin 937 bütçesinden ayrılan az bir tahsisatla on kayak getirilmiş > hemen gençler faliyete geçmişler- İlk tecrübe kıymetli valimizin işti- rakile ve beden terbiyesi öğretmeni 'B. Nurinin idaresile başlamış ve çok eğ- İenceli bir gün geçmiştir. Gelecek yıl için fazla kayak celbedilerek daha zi- yade ehemmiyet verileceğini ve mül- kiyelilerin dayet edileceğini haber al- dım, “| Yabani domuz ve fare mücadelesi Diyarbakırda mücadele hararetle devam ediyor Vilâyetin dağlık bölgelerindeki ya- ban domuzlarının çokluğu dikkat na- zarına alınarak bu senenin mayıs ayı sonung kadar vilâyet itibarile (1130) domuzun mükellefiyet yolile öldürül. mesi mücadele komisyonunca tesbit, edilmiş ve kazalara bildirilmişti. Sa- yaşın yapılması için de lüzumu kadar silâh ve cephane kazalara gönderile- rek mükelleflere verilmiş ve ikincikâ- nun ayından bugüne kadar yapılan milcadele neticesinde 388 domuz öl- dürülmüştür. Vilâyetin hemen her ta» rafında savaşa ehemmiyetle devam edilmekte olup öldürülen domuzların kuyrukları peyderpey Ziraat dairesine gelmektedir. Tarla farelerile mücadele Bu yıl kış mevşimi oldukça mülâ- yim geçtiğinden mezruata çok ziyan veren tarla fareleri türeyerek vilâye- fin merkez, Çınar, Silvan ve Bismil kazalarına bağlı bir çok köylerde tah- ribata başlamıştı. Bunların imhası için Ziraat dairesince lâzım gelen ted- birler alınmış ve fareli köylere gönde- rilen muakkıpler marifetile zehirli ilâç- Tarla hazırlanan yemler fare delikleri- ne bırakılmak suretile mücadeleye başlanmıştır. Şimdiye kadar merkez ve Çınar kazalarında tesbit edilen (3056) hektar fareli araziden (550) hektarı temizlenmiş ve (690) hektar arazinin yüzde (40 - 50) nisbetinde fare kesafeti azalmıştır, Bismil ve Sil- van kazalarında havalar müsald git mediğinden fare mücadelesi yapıla” mamıştır. Diğer kazalarımızda müca- deleye devam edilmektedir. Çalışkan bir jandarma kumandanı Kadınhanı (Ak-) i sm) — Kame | mızda çok esas- | lı bir intizam ve | asayiş temin eden jandarma komu- tanı yüzbaşı B. Rahim Karaçay, Türk Hava Kuru- Sulden on bin küsur liralık bir taah- hüd temin ettiği gibi, kurban bayra- mında deri, ve nakdi teberruattan ay- rıca bin liralık bir teberrü temin et- ra Trabzondatütün piyasası canlı a Tanay Fiatler geçen yıla nazaran daima ki- 1o başında on on beş kuruş bir fazla- ık arzetmektedir, “Trabzon mınlakasında zeriyat se- neden seneye artmaktadır. Bu sene havaların kurak gitmesine rağmen zeriyatın fazlalığı sayesinde rekolte id milyon yedi yüz otuz bin kiloya yükselmiştir. Bu miktar geçen sene mahsulünden 305 bin kilo kadar bir fazlalık arzetmektedir. Sivas Halkevi binasi Sivas (Akşam) — Valimiz B. Nazmi 'Tokerin gayretile şehrimizde büyük bir Halkevi inşasına karar verilmiş- tir, Yeni bina yüz bin liraya çıkacak- tır. Hükümet civarında münasib gö- rülecek arsalar ve binalar istimlâk edilerek inşaata başlanacaktır. Şim- diki Halkevi binası, belediyeye verile- cektir, et Sahifesi o suya kavuşacak Belediye, eski mezarlık yerinde büyük bir havuz yaptıracak Maraş (Akşam) — İki hafta evvel 18 incel kurtuluş yıldönümünü emsal- &iz bir tören ve coşkunlukla tesid et- miş olan kahraman Maraş, Cümhuri- yetlen aldığı feyiz ile her yıl biraz da- ha güzelleşmekte ve birçok yeni eser- lere kavuşmaktadır, Bütçesini yüz bin tiraya iblâğ eden Maraş belediyesi, bu yıl için çizdiği programa su tesisatını da ilâve etmiş- tir. Filhakikz Maraş, suyu en bol ka- sabalarımızdandır. Hemen her evin önünden ve içinden su geçer. Fakat bu su, membaından itibaren gelişigü- zel aktığı için umumi sıhhati bozmak- tadır. Bilhassa şehirde pis lâğım su- mak için lâzım gelen projeyi yaptır- mış ve bu proje Vekâletçe tasdik edil- miştir. Tesisata bu ay içinde başlana- cak ve 938 senesi zarfında ikmaline çalışılacaktır, İkinci mühim bir teşebbüs te, bu sudan elektrik istihsalidir, Vakıa be- lediye, otuz altı bin lira sarfile 220 volt 'kudretinde bir fabrika kurmuş ve ha- len şehri temin ettiği cereyanla ten- vir eylemekte bulunmuş ise de mazut- la işliyen fabrikadan sanayi müesse- seleri fayda görememektedir. Elektrik sudan istihsal edildiği takdirde ucu- za malolacağından, Maraşta sönmüş olsn bütün endüstri şubeleri yeniden faaliyete geçmek imkânını bulacak- tır, Programa, eski mezarlık yerinde büyük bir su havuzu vücude getiril. mesi de dahildir. Su, borularla bu yüzme havuzuna akıtılacak ve kirle- nince mezruata verilecektir. Bu sayo- de hem Maraş bir yüzme havuzuna kavuşmuş, hem de bahçeler ve tarla lar susuz kalmamış olacak, belediye de yeni bir varidat membaı daha kaza» nacaktır. Bakteriyolojihane tesisatı tamam- lanmıştır. Çalışmağa başlıyan lâborar tuarın bütün noksanları giderilmiş- tir. Belediye, pis su derelerinin üzerle- rini kapatmağa devam etmektedir. Bu pis su derelerinin üstlerinde şimdi güzel bir sağlık bulvarı meydana gel- mektedir, Bulvarın inşaatı da bu yıl tamamlanmış olacaktır. Eski mezbahanın, ihtiyacı karşılıya” madığını gören belediye, fenni bir meğbaha inşasını (kararlaştırmıştır. Gene bu yıl şehrin merkezi vaziyette olan yerinde bir et ve sebze hâli ku- rulacaktır. Şehir gazinosu . ve oteli Aile parkı karşısındaki meydanda yar pılmış ve inşaatı tamamlanmıştır. Bü“ na muttasıl olan arsada bir sinema binası yapılmak Üzere müteşebbis aranmaktadır. Maraş, belediye reisi kıymetli dok- tor B. Hasan Süküti Tükelin devamlı bimmet ve gayretleri neticesi, bu se- ne de birçok yenilik ve güzellikler ka- zanmış olacaktır. Burdurda köy kâtipleri kursu Köylerde beş senelik kalkınma plânının faaliyetle tatbikine başlandı Burdurda açılan köy kâtipleri kursuna iştirak edenler Köy kâtipleri için Halkevinde kursta derslere (o başlanmıştır. Bu kursa devam eden ve köylerden gelen elli kâtibe daire direktörleri köyleri ilgi- Hyen teknik bilgileri ve yönetim yol- larını öğretmektedirler. Bu kurs me- salsini bitirdikten sonra köy muhtar- ları için de ayrıca bir kurs açılacak- tar, İlkokul öğretmenlerinin kıdem zam?! larının verilmesi hususunda bazı iller- de görülen zorluklar ilimizde yoktur. Tediyeye ait kanun! muamele ta- mamlandığından bu aydan başlıya- rak tediyat yapılacak ve mayıs niha- yetine kadar bu işin sonu alınacaktır. Şubatın 26 sında Çocuk esirgeme kurumu Burdur merkezi kongresi ya- pıldı, Yeni yönetim kurulu başkan- ığına kültür direktörü B. Kâşif Kula- baş, veznedar, sekreter, muhasip 99 üyeliklere de Halkevi başkanı B. K mil Başkan vilâyet daimi encümen üyesi doktor B, Cevdet Akın, avukat B. Nuri Artok, #ikokul den B, Ömer Tüzün, Ahmet Tunca v8 B. Cemil Uğurlu seçildiler. Sivas şehri plânı Sivas (Akşam) — Nafıa vekâletine$ şehrin pilini tanzime memur edilen edecektir. Şehrin tenviri işi ile meşgul ola” elektrik birliği, 1 hazirandan itibaren belediyeye devredilecektir. Şehrimizde kurulacak olan Kız ens titüsü için hususi muhasebe büt” sinde tahsisat ayrılacaktır.