16 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

16 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

16 Mart 1935 AKŞAM Sahife 134 Viyânada gazeteciler bir saat mahbus kalmışlar Hariciye Nezaretine davet edilen gazeteciler dışarıya çıkamamışlar Viyana 15 (A.A.) — Röyter ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Dün akşam yuku bulan davet üzerine Hitlere ya- pılan istikbali tasvir etmek için bu sa- bah Hariciye Nezaretine müsaade al- Mmağa giden gazeteciler Nezarette alı- konulmuşlardır. Yüksek rütbeli bir Avusturya zabiti- nin mevcudiyetinden cesaret alan gâ- zeteciler, mutad veçhile kapıya doğru gitmişlerse de bir Alman nöbetçi ne- feri kendilerine geri dönmek emrini vermiş ve merdiven tahliye edilmediği takdirde derhal ateş etmek üzere tali mat almış olduğunu bildirmiştir. Avusturya zabiti bu halden pek malıçup olmuş, fakat o da matbuat mümessilleri gibi emre itaat etmenin lüzumuna “kanaât getirmiştir. Nezaretin bütün kapılarının kapan: Ispanya harbi Franko kuvvetlerinin ileri hareketi devam ediyor Salamanka — Franko kuvvetle- Tinin ileri hareketi devam ediyor. 1500 esir alındı,hava muharebesinde 7 tay- yare düşürüldü. Almanların yardımı Barselon 15 (A A.) — MUli Müdafaa Bakanlığının bir tebliği, Aragondaki Frankist taarruzuna iştirak eden Al- man tayyarelerinin teşekkül tarzı hak- kında şu tafsilâtı vermektedir: Her biri Haynkel 111 sistemi bom- bârdıman tayyarelerinden müteşekkil dört küçük filo, bu gruplardan biri Fransız toprakları üzerinden uçarak iki hafta önce gelmiştir. Messers Şmit 109 sistemi tayyareler- den mürekkep iki avcı-tayyaresi gru- pu ve Haynkel 51 sistemi tayyareler- den mürekkep iki filo. 22 tayyare ile bir de Heynkel devri- Ye tayyaresinden müteşekkil filo. Bcheri 20 milimetrelik iki hava mit- ralyözü İle mücehhez üç ağır 88 ve İki hâfif 37 hava bataryası. Bu tertibe tamamen Alman bir bö- Tük fe dahil bulunmakta idi. Bu kıtaların bütün şef, subay, subay Vekili ve askerleri tamamen Alman or- dusuna mensuptur. Bir İngiliz vapuru batırıldı Barselon 15 (A.A) — Taragon lima- mında bulunan Stanuel ismindeki İn- Biliz vapuru bombardıman edilmiştir. Gemi batmıştır. Fransada harp levazımı imalı çabuklaştırılacak Paris 15 (A.A.) — Saat 17 de Baş- Vekâlet binasında Milli Müdafaa Na- arları toplanarak — alâkadar amele İeşekktillerinin murahhaslarile bir- İikte harp levazımı imhlâtını tesri et- mek çarelerini araştıracaklardır, Buna benzer bir toplantı da bilâha- Te Milli Müdafaâ İçin çalışan sanayi- Cilerie görüşmek üzere yapılacaktır. | vermiştir. ması için şiddetli emirler verilmiştir. Bunun neticesi olarak bütün gazeteci- ler halihazırda tevkif edilmiş gibidir- ler. Söylendiğine göre, ecnebi gâzete- ciler takriben bir saat kadar mevkuf kaldıktan sonra tahliye edileceklerdir. Viyana 15 (A.A.) — Yüksek bir me- mur, Havas ajansının muhabirine şu beyanatta bulunmuştur: «Ecnebi gazetecilerin bugün yapılan merasime iştirak etmekten menedil- dikleri hakkındaki şaylalar asılsızdır. Hitlerin nutkundan evvel Hariciye Nezaretinin kapıları gece kısa bir, müddet için kapalılmışsa da Nezaret binasının -içinde bulunan. gazeteciler o aralık dışarı çıkmadıkları için «Kah- | rdmanlar meydani» .. yapılan mera» | Amerikanın vaziyeti Bir mebus Almanya ile münasebetlerin kesilmesini Vaşingten 15 (A.A.) — Nevyorkun demokrat mümessili Otcole parlâmen- toya bir takrir vererek Avusturya tek- rar istiklâline kavuşuncaya kadar Al- manya ile diplomatik münasebetlerin kesilmesini istemiştir. Bunun kabulü ihtimali zayıftır, Vaşington 15 (A.A) — Yarı resmi mahfeller, Avusturya Almanyaya ilhak edildiği takdirde Viyanadak!i Amer!- faretinin konsolosluğa tahvil edi- beyan etmektedirler. Ayni mahfeller ilhak keyfiyetinin kuvvet is- | timalile Versay muahedesine bir teca- | vüz mahiyetinde telâkki edileceğini ve kuvvet kullanmak suretile yapılan fu- tuhatın tanmmaması ohakkındeki Simpson dektrininin tatbikini intaç edebileceğini ilâve eylemektedirler. Belediye hamamcıların nrü- | racaatını kabul etmedi Esmamcılar, hamamlara verilecek | Terkos suyu İçin on beş kuruş yerine metre mükâbı başına on kuruş alın- ması hakkında Şehir meclisinin ver- diği karara İtiraz etmişlerdi. Belediye bu itirazı yerinde bulmamaktadır. Belediye, hamam ücretlerini pahalı bulduğundan halka ucuz hamam te- Gariki için tedkikat yapmağa karar Şüpheli bir ölüm Kumkapıda Muhsinehatun mahal- lesinde oturan ortemektep talebesin- den Recal adında bir genç dün evin- de ölü olarak bulunmuştur. Vaka müddelumumiliğe bildirilmiş, adliye doktoru tarafından yapılan muayene nteicesinde ölümün sebebini: tesbit etmek için Recalnin cesedi Morga kaldırılmıştır. Tahkikat devam edi- yor. m em m m m 111 Gönende bir orta mektep yapılıyor Gönen (Akşam) — Gönen Bandırmaya 44 kilometre mesafededir. Kasa- Mi, fazla ağaçlık olduğu için Yeşil Gönen nami verilmiştir. Kaza halkının ca meşgalesi tütüncülük ve rençberliktir. Kasabada üç İlkokul vardır. Yakat üç okul da kâfi gelmemektedir. İlk okullardan çıkan talebeler Bandır- Ma orta okulunda tahsillerini tamamlıyor. Bandırma orta okulunda elli altmış Gönenli okumaktadır, Pek yakında Yeşil Gönende de bir orta okul açılacaktır. Binası beton olarak hükümet mey- ında yapılmaktadır. Kadın mahkümlar devlet fabrikalarında çalışacak! (Baş tarafı 1 inci sahifede) lar, Davetliler başta Adliye Vekili ol- duğu halde her bakımdan modem bir manzara arzeden bu müessesede gördükleri intizam ve mükemmeliyet- ten dolayı Ankara müddelumumisi B. Baha Arıkanı tebrik ettiler, Altı bin küsur liralık mütedavil sermayeye malik bulunan ve 150 ka- dar mahkümu iş hayatıne alıştırarak cemiyete faydalı bir hale giren Anka- ra hapishanesi matbaasının 937 yılı için 3600 küsur liralık safı bir kâr temin ettiğini söylemek müessesenin ne kadar güzel idare edildiğini gös- termeğe kifayet eder. Bu mücssese- den elde edilen asıl fayda buraya ali- nan ve hemen ekserisi okumak yaz- mak bilmiyen mahkümlara üç ay gi- bi kısa bir müddet içi ak cellitlik ve baskıcılık gibi sanatlar ö| retlimesidir. Matbaanın gezilmesi. sırasında malhıpuslarla hasbühaller yapan Ad- Hye Vekili B. Şükrü Saracoğlu, iyi ahlâklı mahpusların bir araya top- lattınlarak çalıştırılacağını ve bun- lardan iyi ahlâklı olduklarını filiyat- le isbat edenlerin ceza kanununun verdiği sölâhiyetler kullanılarak af- fedileceklerini söylemiş ve memleket- te mevcut hapishenelerin yavaş ya- vaş yenileştirileceğini ve bütün mah- kümların cemiyete faydalı bir hale getirilmesine çalışılacağını söylemiş- tir. Tedricen bir pârgram dahilinde yapılacak bu işin a zaman içinde bi- tirilmesine çalışılağağını ilâve etmiş- tir. Adliye Vekili sorulan bir suale ce- vaben de: — İstanbulda hepishane bırakmı- yacağız, çünkü orada çalışma sahası vardır. demiştir, B. Şükrü Saracoğlu, kadın mah- kümların devlet fabrikalarından bi- rinde çalıştırılması hususunda alâ- kadar dairelerle Adliye Vekâleti ara- sında muhabereler cereyan ettiğini, bu muhabereler bittikten sonra ka- dın mahkümların fabrikalara nakle- dileceklerini söylemiştir, Ankara hapishanesi matbaasında çalışan mahkümların oradaki diğer mahkümlarla temas etmemeleri ve yaşadıkları iş hayatile mütenasip bir hayat geçirebilmeleri için Ankara ha- pishanesinde yeni tesisat vücuda ge- tirilecektir. Karışık zeytinyağı satılma- sının önüne geçil Ankara 15 (Telefonla) — İktisad Vekâleti, piyasada karışık zeytinyağı satılmasının önüne geçmek için ted- kiklere başlamıştır. Bu tedkikler bittikten sonra piyasaya çıkarılacak zeytinyağlarının cinsleri satıldıkları kâplar üzerinde zikredilecektir. Bu bir mecburiyet olacaktır, 2s Taksimde yapılacak helâ için istimlâk işi bitti Taksimde Sular idaresi karşısında yer altında bir helâ inşa edilmesi ka- rarlaştırılmış ve burada bazı dükkân- ların istimlâkine başlanmıştı. İstim- lâk muamelesi bitmiştir. Yakında bu helânın inşasına başlanacak ve Tak- simde su hazinesinin yanında bülu- nan aptesihane kaldırılacaktır, Barsak ihracatçıları bir birlik kuracaklar Barsak ihraratçılan dün 'Türko- fiste toplanarak barsak ihracatı üze- rinde mühim görüşmeler yaphışlar- dır. Bu görüşmelerde barsak târirleri arasında bir birlik'kurulması mesele- si etrafında da görüşülmüştür. Tacir- ler birlik teşkil etmeyi €sas itibarile kararlaştırmışlardır. Barsak alıcılarımızın en mühimleri Almanya ve Amerikadır. İhracatın daha muntazam bir şekle sokulması- rın her İki taraf için de daha faydalı olacağı anlaşılmıştır. Bunun için de barsakçılar arasında birlik teşkili za- Turi görülmüştür. Bu birlik sayesi de tacirler barsak ihracatını hep bir- likte daha intizamlı bir şekilde yap- makla beraber dış talepleri de tama- men karşilayabileceklerdir, B. Hitler dün Kahramanlar meydanında bir nutuk irad etti (Baş tarafı 1 inci sahifede) ile dikte edilen ve yabancıların keyf ve hevesine tabi bulunan sözde Avus- turya istiklâlinin, hakikaten büyük bi Alman ral mm vücud bulmasına mani olması ve istikbalin yolunu ka- patması idi. Şimdi, ben, bu memleketin yeni va- zifesini ortaya koyuyorum. Bu vazife, eski imparatorluğun bütün mıntaka- larından Alman kolonlarının buraya gelmelerine sebep olan vazifedir. En es* ki Şark hudud eyaleti, Alman milleti- nin ve binnetice Alman rayhının en taze bulvarı olacaktır. Geniş etrafı- mızda beni dinliyen 68 milyon vatan- daş, bugün bu muhteşem Alman mem- leketinde oturan milyonlarca hâlk na- muna Stiryalılar, Yukarı ve aşağı Avus: ! turyalılar, Karentialılar, Salzburglar, Tirollular ve her şeyden evvel bütün Viyanalılar namına temin ediyorum; Bu memleket ,Almandır. Vazifesini müdriktir, vazilesini yapacaktır. Bü- yük Alman camiasına karşı olan sa- dakati, herkesin sadakatinden yüksek- tir, Bizim vazifemiz, şimdi siki surette çalışmak, büyük sesyal, kültürel ve ekonomik meseleleri hal için karşılıklı yardımlarda bulunmak ve bilhassa Avusturyayı gittikçe daha ziyade in- kişaf ettirmek, onu nasyonal sosya- lizm hislerinin ve azminin bir kalesi haline getirmektir. Allahın inayeti le bu derece tam bir İnkılâbı, bu derece az bir zaman- da yapmamıza imkân veren adamları anmadan sözlerimi bitirmiyeceğim. Başlarında yeni Rayh genel valisi Seys İnkuart olmak üzere hüküme- tin nasyonal Sosyalist azasına teşek- kür ederim, Partinin muhtelif me- murlarına teşekkür ederim. Bütün ideâlistlere, uzun cefa seneleri zarfın- da, Almanların cefaya maruz kaldık- ları zaman dahs ziyade kuvvetlendik- lerini isbat cdeh teşekküllerimiz mü- cadelelerine teşekkür ederim, Bu ezi- yet seneleri, bizim büyük halk cami- Aam:z çerçevesi içinde Avusturya AK manlarınin büyük kıymeti hakkında- ki kanaatimi teyid eylemiştir. Bu muszzam başarıda görülen muh- teşem şükran ve disiplin de, büyük in- sanları harekete getiren * fikir kuv- vetine başka bir bürhandır; Bu saatte, Alman milletine, bütün hayatımın en büyük hükmünü veri- yorum: Alman milletinin Führer ve Şan- söliyesi sıfatile, tarih huzurunda, vatanımın Alman raykıne girişini Hân ediyorum. Yaşasın. B. Hitlerin nutku, büyük alkışlarla karşılarmıştır. Hitler Münihte Münih 15 — Bi Hitler refakatın- daki zevatla birlikte buraya dönmüş. tür. B, Hitlerden sonra Hariciye Na- arı B. Ribbentrop da dönmüştür. Viyana 15 — Salzburgta “Alman Avusturya hududundaki direkler dün gece beyecanlı sahneler içinde kaldı- rimış ve yakılnuıştır. “Bu suretle iki memleketin birleştiği gösterilmiştir. Seys İnkuart'ın başvekilliği nihayet bulmuştur. Kendisine Rayştathalter ünvanı verilmiştir. Bu rütbe Alman devletlerinin valilerine verilen ünvana muadildir, Ordu, kilise, cemiyet ve devletlerin cermenleştirilmesi işine süratle devam ediliyor. Bugün bütün askerler Hitle- re sadakat yemini etmişlerdir, Polis müdürlüğü vazifesini deruh- te etmiş olan B. Himler. beraberinde «Siyah muhafızılardan 60,000 kişi ge- tirmiştir. Avusturya zabıtası, tamami le yeniden tensik edilecek ve Führer'in tamamile itimadına yralik bir alet ha- Mine getirilecektir. Postahâneler, gamalı haçlı ve «Füh- Ter Viyanasda ibaresi yazılı hususi bir mühür istimal etmektedirler, Berlin 15 — Ecnebi memleketlerde- ki Alman sefirlerini, nezdlerinde bu- lundukları hükümetlere Almanya ile Avusturyayı birleştiren kanun hakkın- da malümat vermek için talimat gön- derilmiştir. Alman ordusu kumandaninın emri Viyana 15 (A.A.) — Sekizinci Al man ordusu kumandanı general Bek, bir beyanname neşrederek Avusturya topraklarındaki bütün müsellâh kuye vetlerin kumandanlığını deruhte elti- ğini ve Avusturyadaki Alman ve Avüse turya kıtalarının birleştiğini bildir. miştir. Von Brautşiş de bir beyanname neş- rTetmiş ve Alman Avusturya orduları- nın «Tahrib edilmez birlikler» ini se- lâmladıktar sonra şöyle demşitir: Ya- kında bilâ tefrik yalnız Alman asker. leri mevcut olacağına kaniim, Avusturya askerleri Münihte Münih 15 — Alman iltihadını kuv- vetlendirmek için Avusturya askerleri bugünlerde Aiman şehirlerini ziyaret edeceklerdir. 'Bu akşam Avusturyadan muzika ile bir kıta asker gelmiş ve halk tarafın: dan coşkun tezâhüratla karşılanmış. tar. Avusturya sefâretleri Alman sefaretlerine emri altına girdikleri Yahudilik aleyhindeki Alman ka- nunları Avusturyada da tetbik edile cektir. Şimdilik Avusturya gümrük resimleri aynen bırakılmıştır. Viyanalılar memnun Viyana 15 (A.A.) — Reuter ajansi- nın muhabiri bildiriyor: Dünyanın en misafirperver milleti, Alman işgal ordusunu kollarını aça- rak kabul ediyor. Viyanalılar, Hitlerin müdahalesi ve Alman ordusunun gelmesi sâyesinde şiddetli bir kıtalin önüne geçilmiş cl- duğuna kani görünmektedirler. Bu münasebetle Avusturya milleti Alman» lara kurtarıcı nazarile bakmaktadır- lar, Bir Alman gazetesinin makalesi Berlin 15 (A.A.) — Göring'in naşiri efkârı olduğu söylenen Essen'de mün- teşir Nasyonal Çaytung şöyle yazıyor *Dünyadaki büyük devletlerin biri sıfatile nazi Alman devletinin kuvve. #i artmıştır. İngiltere ve Fransayı Ber- şimdi merkezi Avrupanın en kuvvetli derleti olduğu hakkında pek doğru olan kanaat ve anşlusun Avrupa mü- Bu gazete netice olarak «Diploma- tik formalitesler yerine bir Avrupa gö- rüşmesi tavsiye etmektedir. Völkişer Beobahter diyor ki: «Allah Safiyane tasavvurlarımızı takdis edi- yor. Führer'e ve Avüsturyayı şiddetle istediğimiz! anlıyan Mussoliniye te- şekkür edelim.» Büyük faşist meclisinin kararları Roma 15 (A.A) — Büyük * faşist konseyi, kanunuesasi reformunu ki- ralık statüsünün tadili suretile ta- mamlamağa karaf vermiştir. * Daha evvel, B. Mussolini dahili hü. fus vaziyeti hakkında uzun beyanst- ta bulunmuştur, Finans Bakanı, Finans ve Ekono- mi vaziyetinden bahsetmiştir. İtalyan bankasının 4 milyar 28 milyon 300 bin lirete baliğ olan ma- deni mevcudu 14 aydan beri değiş- memiştir. 5 martta tedavüldeki para 16 milyar 520 milyondu ve o zaman- dan beri de mahsüs şurette azalmış- tır. Varicat mülemadiyen o artmakta- dır ve açığın bütçe projesinde tespit, edilen mikdardan az olacağı derpiş edilebilir. Fevkalâde masraflar mahsüs suret- te azalmaktadır... Şehremininde bir ortamektep binası yapılacak Şehremininde bir ortâmektep tesis edilmesine karar verilmişti. Bu civar- da münasib bir bina bulunmadığın- dan bir arsa İstimlâk edilmiştir. Ma- arif Vekâleti, , gerek orta, gerek ilk mektepler, için yeni bina yapmağı prensip olarak kabul ettiğinden mek- tep ihtiyacı görüldükçe her semtte birer arsa tedarik ag ve buraya bir bina BRL a m a sas RR mn al nd