16 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

o AKŞAM 6 Mart 1938 Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika Fransateslihat için 15 milyar daha ayırıyor Bu para dahili istikrazla temin edile- cek, mühimmat imalâtı tacil olunacak Paris 16 (Akşam) — Başvekil B. Blum on beş milyar franklık bir dahi- H istikraz akdi için bankerler ve ma diyecilerle müzakerede bulunmakta- dır. Bu istikraz, tamamile milli mü dafaaya ve teslihata tahsis edilecek- tir, Yakında Fransız meclisi, Blum kabinesinin silâhlanma programını gizli bir celsede müzakere edecektir. Paris 16 (Akşam) — Mili müdafaa | nazırları Matinyan otelinde milf mü- dalan ve mühimmalı harbiye fabrika- Jarında çalışan amele teşkilâtı mu- B. Hitler ib saat 17deBerline Almanya devlet reisi, reyiâmdan evvel Avusturyayı tekrar ziyarete gidecek Berlin 16 — B. Hitler bugün saat 17 de Münihden Berline dönecektir. Propaganda nazırı B. Göbels, Berlin | halkıma hitab ettiği bir beyannamede ezeilmle diyor ki: «Alman erkek ve kadınları! Bugün saat 17 de sevgili Führerimiz Berline dönüyor. Bir. çak nesillerin tahayyül! ettikleri, tahakkuku için uğraştıkları | ve boğuştukları hayal bugün artık ha- | kikat olmuştur. Bugün dönmekte olan Führere Berlinin şimdiye kadar görmediği muazzam bir istikbal ha- sırlaması lâzımdır. Milyonlarca ve milyonlarca elin kendisine doğru uza- narak milletin minnet ve şükranın ifade etmesi icab eder, Mağazalarını. xi ve bürolarınızi kapatınız, donan- madık hiç bir ev ve dükkân kalma- malıdır.» Beyannamenin sonunda slayın gü- sergâhı ve halkın duracağı caddeler gösterilmektedir. B. Hitler tekrar Avusturyaya gidecek Berlin 16 — B. Hitler reyiâm yapıl- ' Sovyetler de Çeklere yardım | edecekler Salâhiyet sahibi bir Sovyet recülünün Röytere beyanatı Londra 15 — Moskovada Sovyet | Ticalinden bir zat, Röyter muhabiri- ne şu beyanatta bulunmuştur: — Sovyet Rusya da, bir tecavüze uğradığı takdirde Çekoslovakyaya Fransa gibi askeri yardımda bulun- mağa hazırdır. Röyter muhabiri, Sovyet recülü- ne, Almanya ile Rusya arasında müşterek bir hudud mevcud olmadı- ğına göre bu yardımın nasıl yapıla- cağını sorması Üzerine Sovyet recülü demiştir ki: — Bu asker! yardım, bir koridor yasıtasile yapılacaktır. Bu koridor da ya Cenubi Lehistan ve yahut Şimali Romanya yolile bulunacaktır. Fransanın Çekoslovakyaya, hücuma | uğradığı takdirde yardım edeceğine dair verdiği teminat Sovyet mahafi- İlnde derin bir memnuniyet uyan- dırmıştır. Dördüncü umumi müfettiş Ankara 16 (Telefonla) — Dördün- cü umumi müfettiş general Abdullah, Dahiliye Vekâleti tarafından buraya Özvet edilmiştir. General Abdullsk rahhaslarile bir konferans akdetmiş Jerdir. Bu konferansta mühimmet fabrikaları imalâtının tacili için el: nacak tedbirler müzakere edilmişti. Amele murahhaşları, milli müdafayı temin ve fazla çalışmağa hazır bulun. 'duklarını beyan etmişlerdir. Milli mü- dafaa hesabına çalışan fabrikatörler ile de yakında böyle bir konferans ya” pülacaktır. Paris 16 (Akşam) — Kabine bugün ve yarın toplanacak, meclis huzurun- © okuyacağı programi tesbit edecek- avdet ediyor mazdan evvel tekrar Avusturyaya gi- decektir. Reyiâmdan evvel Graç şeh- rinde yapılacak büyük bir tezahüre riyaset edecektir, Reyiâm hazırlanıyor Berliır 16 — 10 Nisanda Avustur- yada yapılacak reyiâm hazırlıklarına devam edilmektedir. Reyiâm pusla- Jarı hazırlanmaktadır. Rey puslaların- da şu sual vardır: «Hitleri reis olarak tanıyor musu- nuz? ve 13 martta ilân edilen Avus- turyanın Almanyaya ilhakını kabul ediyor musunuz? Evet veya hayır.» Macaristan ilhakı tanıdı Berlin 18 — Buradaki Macar ae. firi, Alman Hariciye Nezaretine gide- rek Avusturyanın ilhakından dolayı tebrikâtta bulunmuş ve bu tarihi hâ- disenin kansız bir şekilde tahakkuk etmesinden dolayı Izharı memnuni- yet etmiş, Viyanadaki Macar sefaret- hanesinin lâğvedilerek yerine bir baş- konsolosluk ikame edildiğini tebliğ etmiştir. Bu tebliğ ilhakın tanınma- sını tazammun eğiyor. , Belediyelerin ikraz sandıkları Menkul eşya mukabilinde ucuz faizle para verecekler Ankara 16 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti büyük şehirlerde yaşıyan va- tandaşları çok yakından alâkadar ede- cek bir kanun projesi hazırlamıştır. Bu proje, herhangi bir menkul kıymet mukabilinde vatandaşa ucuz faiz ve basit bir muamele ile para temin im- kânını verecektir. Dahiliye Vekâletinin hazırladığı kanun projesinin ana hükmü bu mak- sadia belediyelerin *ikrez sandıkları kurumunu temin etmektedir. Sandıklar, evvelâ nüfusu otuz bin- den fazla olan şehirlerde kurulacak- tır, Sandıkların sermayelerini Beledi- yeler bankası temin temin edecektir. Mussolini bugün mühim bir nutuk söyliyecek Roma 16 — Başvekil B, Mussolini bugün saat 17 de bir nutuk söyliye- cektir. Nutuk radyo ile neşredile- cektir, Avusturyanın iihakından son- ra B. Mussolininin söyliyeceği bu nutka büyük bir ehemmiyet veril- GÜNÜN HADİSELERİ mektedir. Bayan Selma bay Selim oldu İzmir 15 (Telefonla) — Selma adın- 'Bakanlıklarla dördüncü umumi mü- fettişliğe ait işler üzerinde de temas- Jar yapacaktır. İ da 15 yaşında bir kız bugün Aydın İ, meleket hastanesinde yapılan bir İ ameliyat neticesinde erkek olmuştur. z Bir gün zarfında... Paris efkârındaki değişiklik | Pari - Suar gazetesinin 11 mari tarihi nflahasında başmakale mesabesindelki tunda şöyle yazıyor. Berlin süküt ediyor. Alman gazete- lerinden hiçbiri, Şuşnig'in reyiâm hak- kındaki nutkuna dair mütalâa be yan etmemişlerdir. Avusturya Başve- kilinin, takındığı tavırla, Almanyay: milşkül vaziyete soktuğu anlaşılıyor. Nasi relelerinin karşısında şimdi şöy- le sualler belirmektedir: — Yoksa Avusturya Nazi'leri, ekse- riyet sahibi olduklarını bize söylüyerek Deyhude yere mi öğünmüşler?... Yok- sa Hitler, şiddet tatbik etmiyeceğini söyliyerek, Avusturya'yı ele geçirmek- ten kendini mahrum mu birakti...» Malüm Avusturya vekayiinden bir gün evvel, işte Paris'teki düşünce Fakat bir gün sonra heyecan nn ne dere- cayi baluduğunu da gene ayni gazetenin ayni sütununda okuyunuz: «Hitler şöyle demisti: | — Hudutlarımızın dışında on mik yon Alman var; bunlar kurtuluşlarını bekliyorlar. On milyon Alman kimlerdir? Ar yalım. Avusturya'da, Çekoslovakya'da, İtalya'da, Leh koridorunda, İsviçre- de ve nihayet... Alsas Loren'de oluran« lar değli mi? Avusturya'dakilir kurtuldu. Şimdi sıra Çekoslovakya'dadır. Arkasından da diğerleri gelecek...» Bir gün evvel Fransızların Almanları pe Kadar anlıyamadıkları yukarıki birindi yazıdan anlaşılıyor. Fakat asıl mesele şu- dur: Müteakip gün fazla heyecana mı ka- pılmışlar, yoksa Avusturya bâdisleri, artık Fakiplerini anlıyabilmeleri için veslle mi teşkil etmiş? F, Tanur Şuşnig Viyanada evlenmiş! Bir telgrafâ göre polisin nezareti altında bulunuyormuş Brüksel 15 — Nesyon Belj ye zetesine, Viyanadan, bildiriliyor: Şüşmig, dün Viyanadaki hususi ika- metgâhında Kontes dö Ezemin ile ev- lenmiştir. Viyana 15(A-A.) — Salâhiyettar bir membadan öğrenildiğine göre, B. Şuş- nig, hâlâ Viyanadaki ikametgâhında polisin nezareti altında mevkuf bu- Yunmaktadır..... Avusturyanın Alma Almanyaya ilhakı resmen hüküme- timize bildirildi Ankarada Alman sefiri Avusturya sefareti işlerini tedvire başladı Ankara 15 (Telefonla) — Avustur- ya maşlahatgüzarı Hariciye Vekili B. Rüştü Arası ziyaret ederek Avustur. yanın Almanyaya ilhakından kendi. sini resmen haberdar etmiştir. Diğer taraftan Alman hükümeti, | hâlen Tahranda bulunmakta olan 'Avusturyanın Ankara elçisini Viya- naya davet etmiştir. Şehrimiz Alman elçisi Fon Keller bugünden itibaren Avusturya sefareti muamelâtını dev- ralmış ve mezkür elçilik işlerini ted- vire başlamıştır. Alman sefareti bu vaziyetten de hükümetimizi haberdar etmiştir. Ingiltere - İtalyan müzakeresi başladı Roma 15 — İngiliz - İtalyarı müza keresi bu sabah Hariciye Nezaretinde resiheri başlamıştır. Roma 16 — İngiliz - İtalyan müze- keratı müsald bir şekilde ilerliyor. Kon Çiano, cuma günü tekrar İngiliz sefirile görüşecekti İ nın masuniyetini temin etmek üzere Yedi elli, yedi ayaklı bir çocuk doğdu ve öldü İzmir 15 (Telefonla) — Aydın mem- leket hastanesinde bir kadın yedi a- yaklı ve yedi elli bir çocuk doğurmuş- tur, Çocuk bir müddet sonra ölmüş- Alman ordusu bir müddet sonra çekilecekmiş Almanya bu hususta ve itidalle hareket Londra 15 — B; Çörçil dün Avam kamarasında söylediği nutukta İngil- terenin sarih bir politika takib etme- #ini ve bunun ilânını istemiştir. Muh- telif patilere mensup hatiplerce Çe- .koslovakyaya teminat verilmesini iş- temişler edeceği hakkında İngiltereye teminat vermiş koşarsa kendisine müzaharet edece ğimiz Fransaya bildirilmelidir. Bunlara cevab veren Hariciye müs- teşarı B. Betler, İngiliz hükümetinin Alman kıtaatının Avusturyadan çe- kilmesi “meselesi ile Avusturyadaki katolik, yahudi ve sosyalistler mese Muhafazakârlardan © düşes Atgı, | Jesi hakkında teşebbüste bulunduğu" amele fırkasından Vedgvood ve liberal- | lerden Meklan bir takrir vermişlerdir. Bunda deniliyor ki: «Müstakil bir memleketin istilâsı bizi uçurumun kenarına götürmekte, müstakbel bir takım felâketleri gözümüzün önüne getirmektedir. Yalnız İngilterenin mesuniyeti için değil, bütün dünya- İngiltere, her hangi bir taarruza kar- şı koymağa azmetmiş milletleri bir araya toplamak için önayak olmalı- ! dır. Bir taarruz olursa İngilterenin | bütün menbalarından ve vesaltinden derhal istifade edileceğini açıkça söy- lemek icab eder. Çekoslovakyaya bir taarruz olur ve Fransa yardıma İ sonra çekileceği | aldığını, | nu, Alman ordusunun bir müddet hakkında teminat en teminatın tatbik edi- leceğini samimi bir surette ümid €y- lediğini, yahudi, katolik ve sosyalist meselesinde de itidale riayet edileceği hakkında teminat almdiğni söyle- miş ve Milletler Cemiyeti, kollektif emniyet, Çamberlayn'in nutkunda zikredilen: «milli gayret; hakkında diğer bir telgrafta verilen beyanatı yaptıktan sonra: «İngilterede efkârı umumiye şimdiki vaziyeti milli bas kımdan mütalâaya ve icabında müt- | tehit bir gayret sarfına amade bulun- mağa matuftur.» demiştir. Bu izahatten sonra müzakere, r& ye müracaat edilmeden kapanmıştır. Parti grupunun dünkü toplantısı Hariciye Vekili Hatay mese- lesi hakkında izahat verdi Ankara 15 (AA) —C.H,P, ka mutây grupu bugün -15/mart/1938 - Trabzon mebusu Hasan Sakanın re- isliğinde toplandı: Söz alan Hariciye Vekili Dr. Aras Cenevrede cereyan etmekte olaon Hatay müzakeresinin son safhası hakkında izahat verdi. Bundan sonra göçmenler hakkın- daki müzakerenin devamına geçildi. Bir çok hatiplerin mütaleaları ve hükümetin beyanatı dinlendikten sonra tekrar müzakere edilmek üze- | re meselenin grupça teşkil edilecek bir komisyona tevdii kararlaştırıldı. | Bundan sonra kürsüye gelen Baş- vekil B. Celâl Bayar ve Maliye Vekil | Fuad Ağralı sayım vergisinde yepıla- | cak tenzilâta dair Büyük Millet Mec- isine sevkedilen kanun lâyihası hak» kında beyanatta bulundular. Hükümetin bu beyanatı grupça müttefikan ve alkışlarla tasvib olun- du. Komite, işlerini hafta sonuna kadar bitirecek Cenevre 15 (A.A.) — Anadolu ajan sinin hususi muhabiri bildiriyor: İstihbaratıma göre eksperler komi- tesindeki müzakereler bitmek Üzere- dir. İntihabat talimatnamesinin. bü- tün esas prensipleri üzerinde tam bir #tilâf hasıl olmuştur. Yeni talimatnamenin. yazılmasına başlanıldığı için komitenin hafta ni- hayetine kadar işlerini tamamen bi- | tirmiş olacağı tah tahmin edil edilmektedir. Hayat ucu at ucuzluğu Dahiliye Vekâleti hayat ucuzluğile uğraşacak bir şube kuruyor Ankara 16 (Telefonla) — Hayat ucuzluğunun mahalli idareler, iç pa- | zarlar ve belediyelerin kendi uhdeleri- | ne düşen kısımları üzerinde tetkikler yapmak ve tedbirler almak üzere Da- hiliye Vekâleti bir hayatı ucuzlatma şubesi kurmağı kararlaştırmıştır. Bu şube vilâyetlerin ve belediyele- rin hayat ücüzlüğu bahsi üzerinde simaları Tüzümlu olan tedbirleri, tek- lif edecek ve bunları programlaştıra- caktır. Suriye Başvekilinin Ankarayı ziyareti Suriye Başvekili B. Cemil Mardam İspanyada vaziyet vahim Fransız askeri şürası İspanyadaki vaziyetle meşgul oldu ada hükümetçi- lerin teslim olmak için general Fran- ko ile müzakereye giriştikleri riva yetleri tecyyüd etmemiştir. Barselonda kargaşalıklar çıktığı ri- vayetleri de tekzib edilmiştir. Maa- mafih İspanyada vaziyet çok vahim olarak telâkki edilmektedir. B. Blumun Harbiye nezaretine gi“ derek milli müdafaa yüksek komis- yonunun içtimama iştirâk etmesi İs- panyadaki vaziyet ile alâkadar gö rülmekledir. Bu içlimada İspanya" daki askeri vaziyetin görüşüldüğü tahmin ediliyor. Fransa, icabında kendi tebaasıni himaye için Barselona harb gemileri gönderecektir. : : Belçikada Nazi- . . ... lerin nümayişi Mej 15 (AA) — Öpen şehrinde dün akşam Naziler nümayiş yapmış“ lardır, Nasyonal Sosyalist klübünn Azaları Anşlusu alkışlıyarak sokak- lardan geçmişlerdir, Gençlerden mü- teşekkil bir grup da Hitlerin şerefine şarkılar söylemişlerdir. Polis, nümayişçileri dağıtmıştır. Bunlardan dördü ievkif edilmiştir, « Malüm olduğu veçhile büyük her ten evvel Öpen, bir Alman şehri idi. İ Yapılan bir plebisit neticesinde Bel- | çikaya iltihak etmiştir. Vergilerde tenzilâk Küçük maaşlı memurlarin vergilerinden daha çok ten- zilât yapılacaktır. Ankara 15 (Telefonla) — Buhran vd müvazene vergilerinde yapılacak ten- i silâta dair olan kanun lâyihasının hâ#, yük Millet Meclisine verilmiştir. Bu 18 yihaya göre, küçük maaşlı memurls- rm vergilerinden, büyük maaşlı me murlarınkinden daha fazla tenzilâf yapılması düşünülmektedir. Ayni Ji“ Yiha ile buhran, müvazene ve kazan$ vergileri de tevhid edilmektedir. Marif vekili Ankaraya dönüyor Bir müddettenberi şehrimizde bur Yunan Maarif Vekili B, Saffet Arıkan, yakında Ankarayı ziyaret edecektir. Bu gi resmi mah olacaktır. bu akşamki ekspresle Ankaraya AV“ det edecektir. girlıkları bitmiş ve lâyiha bugün Bü-;