16 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

211 2 - EM ri gi si ğa » b ik mr 16 Mart 1938 AKŞAMDA.N AKŞAMA. Kütüphane yokluğu Hele bir tetebbüe çıkın, müşkülü anlarsınız | Çok tanınmış muharrir arkadaşla” rimdan biri dedi ki: — Ne savruğum, azizim! Vaktile Yazdığım kitapları biriktiremedim. Şimdi bazısı piyasada da kalmamış. «llangi eserlerim olduğunu doğru dü- | rüst bilemiyorum!» dersem sakın gül meyiniz. Bir gazeteci meslektaşım da şöyle gikâyetle bulundu; — Çalıştığım gazetelerin ne demeğe kelleksiyonların yapmamışım! Şimdi bir kitap istiyorum. Vakti. le tetebbü ederek yazdığım makaleleri bulamıyorum ki... Ilattâ birçok gazete idarehaneleri bile, kendi neşriyatların» lerimi görememek felâkeline maru- zum... #.. Geçenlerde bir vilâyet gazetesinden Şu temenni yükseliyordu: — Ah, şehrimizde bir kütüphane! Ve bir ecnebiye şöyle sormuştum: — Ankarayı nasıl buldunuz? — İnsan aradığı kitabı tedarik ede- miyor! - diye, ilk şikâyet olarak, tumu- imi ve mükemmel bir kütüphane nok- sanına dikkati celbetmişti, İstanbul, birdenbire, bu noksan» dan tamamile vareste imiş vehmini verir. Fakat sakın aldanmayınız ha... ilelel bir tetebbüe çıkınız ve elinizde meselâ falanca mevzun dair uzun bir kitap listesi bulunsun. Ne bileyim, bat- tâ Ayasofya camisini tedkik edecek- siniz diyelim de buna müteallik eski ve yeni, türkçe ve ecnebi eserleri arı. yorsunuz... İşte o zaman fecaati anlar. suna, Şehrimizde kaç kütüphane varsa, hepsini birer birer, semt semt dolaş- munız, hafızı kütüpleri beklemeniz, anların hafızalarını tahrik eylemeniz. lâzım gelecektir. Bütün bunlara rağ- men, gene, maalesef, aradığınızın dört- te birini elde edemiyeceksiniz. — İstanbul kültür şelrimizdir! - diyoruz. Üniversitemiz burada, meketpleri- mizin pek çokları burada, mafbuat mahallemiz burada ve nihayet ecdad yadigârı kurunuvustaf kütüphaneleri- miz de burada... Hepsinin muhassala» andan şammuza lâyık bir asri kütüp- hane kursak artık! Biliyorum ki, bu temenniyi şimdi şu- Tâcıkta ilk defa ileri süren ben deği- lim, Hattâ kendim bile, daha evvelleri, buna yakın yazılar yazmışımdır. Fa- kat şehrin ümranı mevzuubahis oldu- Zu sırada kütüphane ihtiyacı mevzu- unu yenilemenin de sırasıdır, diye dü- Şündüm. Bina yapılana kadar bari kitap bi- Tiktirsek: Eski ve yeni, ecnebi ve yerli, Kitap, mecmua ve gazete bütün maf- buaların müstakbel Büylik Kütüphanesi» nde mevcud olması için tekmil tedbirleri alalım. Zira her ge- çen gün, telâfisi imkânsız zararlara sebehiyet veriyor. ... “Bir selika meselesi Yukarıki yazımda Selikaya uygum Olmadığını bilmekle beraber, «İstan- bul Büyük Kütüphanesi dedim; zira “Büyük İstanbul Kütüphanesi» sörün- deki «Büyük» sfatı «İstanbul» a raci Ishakpaşa yangın yeri Belediye hesabına istimlâk edilerek park yapılacak Sultanahmedde İshakpaşa yangın yerinin imari için şehircilik mütehas- sısı B, Prost'ın bir plân hazırladığını yazmıştık. Ayasofya ve civarı, asari- atika mıntakası olduğundan müte- hassıs, bu gibi sahaları husus! bir $8- kilde imar etmek prensipini kabul et- miştir. Bu gibi yerlerde meskenlerden ibaret bir mahgile teşkil etmiyecektir. İshakpaşa yangın yeri asarıatika mıntakası civarında olduğundan bu- rası belediye hesabına istimlâk edil- dikten sonra güzel bir park haline konacaktır. Bu park, denize kadar uzanacaktar. Tünel hanı Galatada istimlâk işine yakında başlanacak Tünel şirketi, Galatada yapılacak olan yeni Tünel binasının plânını hazırlamıştır. Bu günlerde belediye- ye tasdik ettirecektir. Belediye Tünelin karşısındaki adak nın istimlâkine başlıyacaktır. Şirke- tin verdiği yirmi beş bin lira, bütün adanın istimlikine kifayet etmezse üst tarafı belediye bütçesinden ekle- necektir, Belediye, istimlâki süratle ikmal ederek burasını biran evvel âg- mak fikrindedir. İki hırsız yakalandı Emniyet direktörlüğü ikinci şube memurları, muhtelif yerlerde hirsış- lk yapmak suçundan Panayot ve Fahri adlarında iki kişi yakalamış- lardır. Haklarındaki tahkikat derin- leştirilmektedir. Yangın başlangici Nişantaşında Alt Ferdi nın, Şişlide Âbidelhürriyet caddesinde 112 numarali apartımanın, Fatihte Rıdvanbey apartımanının bacaları tutuşmuş, derhal yetişen Itfaiye tara- fından genişlemeden söndürülmüştür. Hastalanan mektep muallimleri Ecnebi ve ekalliyet mektebi mual- Timleri içinde hastalık dolayıslle me. zun olan munllimlerin yerlerine ayni mektep muallimlerinden birinin ve- kâlet etmesi, fakat hastalık altı ayı geçtiği takdirde hariçten bir vekil tayin edilmesi kararlaştırılmış ve alâ- kadarlara bildirilmiştir. Dr. Muzaffer Şevkinin konferansı Bu akşami saat 19,15 de, İstanbul radyosunda Gureba hastanesi dahiliye mütehassıs doktor Muzaffer Şevki Yener «Şeker hastalığı ve yeni tedavi “usulleri hakkında bir konferans ve- recektir, aaannsaanasanaaaanassananaaaasasassa saaaasaa olurdu. Türkçenin geçirdiği inkılâp- lar arasında şu şekli de benimsesek ve artık selikaya uygun saysak... AKŞAM Haklı şikâyetler Lâübalice ticaret olmaz! Ne zaman bir dükkâna girsem: Pas- tacı, mahallebici veya berber, batiâ bakkal: İlkönce bir köşeye kurulan patronu ve misafirlerini görürüm; ba“ 3 suhpettedirler, Bu haklarıdır. Fakat bağırarak, çağırarak konu gurlar. Yahut dükkânlarında biraz amir yardır. İşçi le pazarlık ederler, gekişirler. Bu, hakları değildir. Dükkân sahipleri ev sahipleri de- mektir. Misafirlerine - yani rüşte- rilerine - hürmetle, onları izaç etme- mekle mükelleftirler. Halbuki bizde, hürmeten vazgeg- tk, ciddiyet yoktur. İzah edeyim: Av» rupada dükkün sahipleri eğer dük- kânlarının iseler, Adet hiz- metkir gibi Müşteriyi hüsnü kabul ve teşyi ederler. Ayakta dola- gırlar, Kendi misafirlerini bir köşeye toplayıp müsahabet etmezler. Bina- larön - ancak işlerile, güçlerile meş- gul olurlar. Müşteriyi göz hapsine al- Mazlar aralarında yüksek sesle ko- muşmazlar. Patrondan bir emir alıp. ken veya palrına bir şey sorarken bağırmazlar, iş başında sigara İçmez- ler... Demek Ki elddiyet vardır. Bizim palronlarımızın ve müstah- demlerimizin bulunduğu yerlerde: Ma- bailebielde, hattâ en büyük mağazalarda en evvel göze çarpan, hakikat olan bunların Arasındaki laklikıyattır, 1âbalilitir. Yapılan, arzolunan işe, gelen müşte- riye hürmetsizliktir. Yüzlerce kişiden duyduğum bu haş- bıhali ve bu şikâyeti bu satırlarda tekrar ve ifşa ederken şunu da söyl. yeyim: İstanbulu seyyah şebri yap- mağı düşünürken bu fena huyumuzu düzeltmeliyiz. SEMİTAZ Cüce Simonun muhakemesi Davdci da: “Korkudan ateş etti,, diyor Beyoğlunda geceleyin evine girdiği sırada arkasından koridora giren Şile muhafaza memurlarından Hayriyi tabanca ile boynundan yaralıyan Si- monun muhakemesine dün Beyoğlu sulh ceza mahkemesinde devam edil» iştir. Şahit olarak dinlenen polis Hikmet şunları söylemiştir: — Simon gece merkeze geldi. Ken- disi vakayı anlattı ve korktuğu için Iki el tabanca attığını söyledi. Biz de gabıt tuttuk. Cürüm yerinde vakayı görmedim. Dayacı Hayrı da dedi ki: — Simon hakikaten korkudan ateş etti. Fakat o sırada kapı açıktı, İste- seydi kapıdan kolayca kaçabilirdi. Bilâh kullanmasına sebeb yoku. Bunun Üzerine söz alan Simonun vekili, Simonun kendisini müdafaa için silâh attığını söyliyerek: — Müekkilim Simonun cebinde külliyetli bir para vardı. Bu parayı düşünerek, karanlıkta arakasından gelen adamdan korkmuş ve silâh at- mıştır, Çünkü evvelce kendisi bir de- fa daha böyle bir hırsızın tecavüzüne uğramıştı O vakanın da bu defaki I caddelerin tamiri Tramvay şirketi malzeme de sipariş etti 'Tramvay yollarının tamir ve inşasi için belediye ile Tramvay şirketi ara- #ında çıkan ihtilâfın Nafia Vekületin- den gelen erir üzerine halledildiği ya- salmıştı. Şirket, mukavelesine göre tramvay hattının geçtiği caddelerde sağdan ve soldan olmak üzere yedişerden on beş metrelik kaldırım inşa etmek Üze- re malzeme ve taş sipariş etmiştir. Bu inşant, mozayik taştan yapılacak ve zemini beton ile tahkim edilecektir. İnşaata yakında başlanacaktır. Tramvay caddesinden sökülecek taşlar kaldırım olmıyan caddelerin inşası için kullanılacaktır. Gazi köprüsü Daha dört dubanın kurulması bitti Gazi köprüsü için Balat atleyesinde montajı yapılan 26 dubadan hirinci- sinin denize indirildiğini yazmıştık. 'Dubalardan daha dördünün montajı yapılmış ve bunlar da denize indiril- miştir. Dubaların üzerinde demir in- şaat yapılıyor. Daha bir kaç duba da ayni şekilde denize indirildikten sonra bunlar birbirlerine bağlanacaktır. Bütün dubaların gelecek künunu- evvele kadar tamamile montajı İk- mal edilecektir. geliyor Yeni yollar ve yapılar kanunu pro- görülmüştür. Maarif? Vekâletinden gelen bir emre göre bu gibi müsamereler, mayıstan evvel tamamlanacaktır. İspirto fiati ucuzladı Ucuz İspirto satışlarına dünden iti- Tramvay geçen m içi i pl) ibi ğı ; n l hi isil l z i atarak kulağına eğildi; derken Dalmıi fotograf müsabakamıza alt tafsilât >— Terbiye usullerinde çok değişiklik Yor bay Amca!,.. B, A. — Gene mi dayak meselesi?, — Hayır, mekteplerde filimle ders verme usulü her tarafa yayılıyor, de- öişiklik bul... B, A. — Fena değil, çocuklar mektep, açılınca kitap beklemekten kurtulur- — Hattâ günün birinde öğretmene de ihtiyaç kalmıyacak diyenler var... — Onu bilmem, fakat çocuk terbi. yesinde sinemadan istiftade etmek B. A. — İyi ama bayım, haylâzta- | parlak birbuluştur!. lebe o zaman kime çatâcak?...