2 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

2 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

ği â çi öre iru- yur kiz tü — kere se» mek kur is — s 2 Nisan 1938 Avusturyadaki Alman askeri geri dönüyor Londra mahafili bunun Gekoslovakyaya karşı şimdi - lik bir şey yapılmıyacağına delâlet ettiğini söyliyor Çekler biri sağ, diğeri sol cenah olmak üzere ikiye ayrılıyor. Prağda Nazilerin bir hüküme darbesi yapmalarından korkuluyor Londra 1 (A.A.) — Öğrenildiğine göre ii martta Avusturyaya gönde- rilmiş olan mühim mikdardaki Alman kıtaatı Almanyaya avdet etmektedir. Almanya, Avusturyada ancak iki fır- ka bulunduracaktır. Bu fırkaların bi- Tİ sirhlıdır. Bundan başka bir de sah- | ra topçu livası bulunacaktır. Londra 1 (A.A) — Almanya hükü- metinin 1i mart turyaya giren kıtalardan bü kısmının geri almmas: hakkında verdiği kararla | normal r ni devama yeniden tesis etmesi siyasi mahfillerde beynelmi İşl gergi: in izalesi için bir unsur mahiyetinde telâkki edilmektedir. Avusturyanın dahili vaziyetinin mu- hik göstermediği hakiki bir işgal or- dusunun bu memlekette ibkası keyfi- yeti, Çekoslovakyaya karşı cebri bir te- şebbüste bulunulacağı zehabını tevlit | etmişti, Avusturyadaki kıtaların geri alınması, bu ihtimalin halihazırda mevcud olmadığını göstermekted Siyasi mahfillerde zannedildiğine göre, Fransa hükümeti tarafından ilk | gündenberi iWihaz edilen azimkâra- | De halli hareket ile bu hareketi te- yid eden Çemberlayn'in beyanatı Al- | | | Inanyanın merkezi Avrupada arzula- Tmı muvakkaten durdurmuştur. Çekler iki kısma ayrıldılar Prag 1 (AA) — Di Zeyt gazetesi B. Huver'in bir nutku | “Faşizm de, komünizm de! ölüme mahkümdur,, diyor Nevyork 1 (A.A) sebetler meclisi'nin nutuk söyliy r, Amerikanın takip edec ini beyan etmi B. Huver, Ay yasi, mall ve ik Werbut olduğunu kabul etmekle ber der Du hattı hareket fastlerine, Arter te'dâha ziyade h Süda bulunmak B. Hüver, bundan sonra prensiple Avmıpada kuv arasında muvazene husule getirmek Üzere tekrar gruplar teşkili si; Dasıl terki mevki etmiş olduğunu gös- termiştir. Mumaileyh, Amerikanın rolünün taliter devletler aleyhine açılacak ye- | Bi bir cihada demokrasilerle askeri ve iktisadi bir teşriki mesaide bulunmak olmayıp harbe mâni olmak için çah- şan manevi kuvvetleri tensik etmek ve bunlara iihak eylemek olduğu söyle- | miştir to-! B. Huver, bundan sonra faşizmi ve İ Marksist sosya'izmi tenkid ve her iki $inin de ölüme mahküm olduğunu be- Yan etmiştir. B. Huver, ferd hürriyeti- Bin yegâne mümessili olan demokratik İiberalizm prensibini sena etmi kendi menfaatiniz iktizasıdır. | bir hükümet darbesi hazırlamaktadır. ı tür müesseseselerini teftiş etmektedir. | tirki: | Mesajeri Merilimin Lamartin TURK HAVA KURUMU BUYUK PIYANGOSU 6. cı keşide 11/Nisan/938 dedir... Bu keşidede: 200.000 ve 50.000 liralık mükâfatlarla: 200.000, 40.000, 25.000, 20.000, 15.000, 10.000 liralık ikramiyeler vardır. Biletlerinizi ayın yedinci gününe kadar bayilerinizden almanız yazıyor: Hükümet birliğini teşkil eden sağ ve sol cenahı partileri ara- sındaki ikilik gittikçe fazlalaşmaktar dır. Bütün sol cenah Çek partileri, komünistler de dahil olarak, bir halk- çı cephesinin ilk esasını teşkil etmek Üzere bir müşterek komite kurmuş- lardır. Sağ cenah partileri ise sağ cenah gençliği teşekküllerinin bir elden ida- resi için daha bundan bir kaç gün ey- vel bir milli komite vücude getirmiş- lerdi, Sol cenaha mensup İngiliz gazeteleri ne diyorlar? | Londra 1 (A.A) — Çekoslovakya- | daki vaziyet efkârı umumiyeyi ve bil- bassa sol cenah gazetelerini meşgul etmekte devam ediyor. Sol cenah ga zöteleri, bu sabahki nüshalarında, Çekoslovkyanın her gün şiddetlenen kuvvetli bir tehlike karşısında bulun- duğunu yazıyor, Mançester Guardian diyor ki; «Çe- kostovakyanın istiklâline hürmet edi- leceği hakkındaki Alman teahhütle- rinin hiç bir kıymeti yoktur. Alman- yanın, Alman dili kullanılan mınta- kaları ilhak etmek niyetinde bulun- duğu şüphe götürmez. Diğer taraftan Deyli Herald gazete- sinin bildirdiğine göre, Çek nasyonal sosyalistleri Prag hükümetine karşı Lord Loyd. (Baş tarafı 1 inci sahifede) reisidir ve bu cemiyetin kâtibi umu- misi albay Briçle seyahat ederek Şark ve Garp memleketlerindeki İngiliz kül Memleketimize ilk defa olarak gelen albay Briç bir muharririmize demiş- — Adanadan doğr ih Ve se ini görem nbul cidder aya geldim. yişle bahsedece; gelmek kısmel olur, Lord Loyd bay Briç bu akşam, vapu- rile, Yunanistaı gideceklerdir. Macar hükümeti en nazik işleri cesaretle halledecek | Budapeşte 1 (A.A) — Macar ajan | sı bildiriyor: Başvekil Darânyi bu- gün ım toplantısının sonunda, sâkin fakat enerjik bir lisanla demiş- tir ki — Hiç bir hükümet bu kadar az | zamanda hükümetimin — hallettiği | kadar meseleyi halletmemiştir. Fa- kat günde mucize yaratmıya âme-| de değilim. Ve Avrupanım şimdiki müşkül vaziyetinde hükümet inanı az olan kimseleri takbih eder. Hü- et, bulanık suda balık avlamak yenlerle fesat propagandası ya- panların icraatlanna mâni olacak- tır, Başvekilin beyanatı kışlarla karşılanmıştar. | hararetli al- ! Borsa idare meclisi reisinin AKŞAM Maliye Vekili (Baş tarafı 1 inci sahifede) İşte bu lüzum ve raruretle mali mü- esseselerimiz burada toplanmış ve bu- nun neticesinde de malt transaksiyon- lar vüsat kesbetmiştir. Mili paranın fiili istikrarının mu- bhafara ve takviyesine programının başında yer vermiş olan hükümet, borsanm bü sahadaki rolünü nazarı itibara alarak Ankara'da bir kambiyo borsasının açılması lüzumunu takdir etmiş ve bu kararını buğün tahakkuk ettirmiştir. Ankara kambiyo borsasini açarken bu mühim müessesenin memleketi. miz iktisadiyatı için hayırlı ve verimli olmasını dilerim.» reisi B, Ferid Ferhad Demirtaş da verdiği cevapta, Cümhuriyet hükümetinin borsadan beklediği hizmeti ifa için borsa acen- telerinin kendilerine düşen vazifeyi hakkile yapmakta hiç bir vakit tered- düt etmiyeceklerini söylemiştir. İ Bunu müteakib Maliye Vekili B. Fuad Ağralı ilk önce nükut ve onu takiben de menkul kıymetler muame- lelerine ait kısmın kordelâsını mu- yaffakiyet temennisile kesmiş ve bu esnada çalınan kampana ile esham ve tahvilât üzerinde ilk satışlara başla- nılmıştar. Dünkü muamele Birinci muamele: Birinci teritp Türk borcu üzerine yapılmış ve 19,50den 20 tane satılmıştır. Bunu taki eden muameleler de şunlardır: Anadolu mümessil senedi 70tane | 40,50 den, İşbankası senedi 50 tane | 10,80 den, İşbankası senedi 50 tane 11'den, Merkez bankası 10 tane 98,50 den, Merasimden sonra davetliler hazır- lanan büfede izaz edilmişlerdir. Trova yolu tamir ediliyor Çanakkale (Akşam) — Buraya her yıl Trova harabelerini ziyaret için dış | memleketlerde binlerce seyyah gelir, | Seyyahlar 8 kilometrelik yolun pek be- | zuk olmasından çok büyük müşkülât- | la ziyaretlerini yaparlardı. Son za manlarda Trovayı ziyaret eden » l ya Umumi müfettişi Kâzım Dirik'in verdiği pek yerinde bir emirle bü bo- zuk olan yolun yapılmasına başlan- mı Büyük önderimize | candan bağlılığımız (Baş tarafı 1 inci sahifede) Iblâğ için burada izhar ettikleri bu yüksek ve temiz hislere muhterem he- | yetiniz de biltabi işlirak eder, Meclisi umumi heyeti bu sözlere «hay hay» seslerile Iştirak etmiştir, Profesös Fisenje'nin konferansı Büyük Önder Atatürkü muayene için gelmiş olan Fransız profesörlerin- den doktor B, Fisenje'nin evvelki gün akşamki Semplon ekspresile Parise müteveccihen hareket ettiğini yazmış- tik. Üniversite rektörü tarafından pro- fesörün şerefine evvelki gün Tokatli- yan otelinde bir öğle ziyafeti verilmiş- tir. Ziyafette maruf profesörler ile ta- nınmış doktorlar hazır b dır. Fransız profesörü hareketinden evvel saat on sekizde Üniversile kan- ferans salonunda «İntoxication, İnto- lerence d'aliments et anaphilaxle» mevzulu bir konferans vermiştir. Üni- versite rektörü, mümtaz konferanscı- yı pek kalabalık olan dinleyicilere tak- dim etmiştir. Sinagonlarda dua | Şehrimiz hamambaşılığı şehrimizde ve vilâyetlerdeki Musevi merkezlerine bir tamim göndererek Büyük Önder Atatürkün sıhhat ve afiyetinin devamı İçin bütün sinagonlarda dualar okun- masinı bildirmiştir. Bugün bütün si- nagonlarda bu duülar okunacaktır. Bursada toplantı Bursa 1 (Telefonla — Atatürkün sıhhatlerinde mucibi endişe bir hal olmadığı hakkında neşredilen tebliğ burada büyük bir sevinçle karşılan- mıştır. Bugün Cumhuriyet Halk Par- | tisi ve memleket teşekkülleri idare heyetlerinin Soyerin riyasetinde bir toplantı ya- pıldı ve Bursalıların bu duygularının telgrafla Büğük Öndere arzına karar verildi. Bursa Musevileri de vilâyele müra- caat ederek yarın sabah sinagonların- da bir âyin yaparak Atatürkün sıh- hatine dua edeceklerini bildirmişler- dir, lunmuşlar- | işlirakile vali B. Şefik | GÜVEN ANITI Sahife 13 Frankocular (Baş tarafı 1 inci sahifede) Saragos 1 (A A ) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: «Dün öğleden sone ra ve akşam üzeri general Moscardo kumandasındaki kıtaat Espuls'u zapt ve Altorrikonlâ vasıl olduktan sonra Saragos ve Lerida eyaletlerinin bi duna kadar jlerlemişlerdir. Bu suret- le şimalde Solşaga kolordusu ve cenüpe ta Lerida'yı sıkıştıran Yague'nin kol ordusu arasında hasıl olan delik kâe panmış bulunmaktadır. Cephenin bu yeni şekli Ebre'nin şi- malinde faaliyette bulunan bütün kol. lar tarafından yapılan manevraların inkişafına imkân vermektedir. j Hükümetçi fırka kumandanların- dan birine gelen bir emrin sureti ele geçmiştir. Bu emirde diyor ki: “Bulunduğumuz siperleri hiç biz suretle tahliye etmiyeceğiz.» z İkinci hat Kumandanına gelen ta- mimde de geri çekilen her Kim olur. sa olsun ateş edilmesi emrolunmak» tadır. ; Ecnebilerin yardımı hakkın-' da bir tebliğ Barselona 1 (A.A.) — Mint müdafa nezsreti, ecnebilerin İspanya harbine iştirakleri hakkında aşağıdaki mütem- mim malümatı vermektedir: Pasajares ve Bilbao, Alman Üssül | harekeleri haline getirilmiştir. Son Al man tayyareleri buralara çetirilmiş- tir: Heinkel markalı kırk sekiz avcı tay» yaresi, Messarşmid markalı elli iki av. ci tayyaresi, Yünker markalı seri altı tayyare iki tane dört motörlü Yünker tayyaresi, Avila tâyyare meydanı müstahde- mini, tamamile Alman teknisyenler. den mürekkeptir. ik İngiliz vapüruna bomba atan tayyare e Barselon 1 — Mili müdafaa nezare« ti 15 martta Stanvel adindâki İngiliz gemisini bombardıman eden deniz tay» yarelerinden birinin mürettebatının tas mamen Almân olduğunu bildirmekte» dir, Bu deniz tayyaresi bir trene ateş ederken düşürülmüştür — Esirlerin mübadelesi Londra | — Hükümet Feld mareşal Şetvod'un reisliği altında bir komite teşkil etmiştir. Bu komite İspanyada esirlerin mübadelesile meşgul olacaks tır. Komite biti Bürgosta, biri Barselone da, biri de Fransada Tuluz şehrinde 3 şube açacaktır. ,