20 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Gayrimübadil işleri Tasfiye kanunu nasıl tatbik edilecek Talimatname çıktı, Istanbuldaki gayrimü- badiller temyiz komisyonu ilga ediliyor Ankara 19 (Telefonla) — Gayri- Ymübadi! işlerinin tasfiyesi hakkında- ki kanunun tatbik suretini gösteren talimatname Vekiller heyetinin tas- dikine iktiran etmiştir. Bu talimat- name ile İstanbuldaki gayrimübadil- | ler komisyonu ile temyiz komisyonu ilga edilmektedir. Bu komisyonlarda mevcud bilcümle evrak tasfiye işile iştigal etmek için teşkil olunacak tas- fiye bürosuna devredilmek üzere Ma- Hye Vekâletince seçilecek heyete ve- rilecektir. 'Tasfiye bürosu İstanbul defterdarlığının mürakabe ve neza- reti altında olacak, tasfiye işlerini resen ifa şeraitini haiz bulunacak- tır, 'Talimatnamenin bir maddesine göre mülga gayrimübadiller komis- yonunca mallarma henüz kıymet takdir edilmemiş olan kimseler tak- diri kıymet için kendilerinden İste- necek seyleri yeni kanunun meriyet tarihinden itibaren 3 ay zarfında vermekle mükellef olacaklardır. Ak- si takdirde bu husustaki hakları sa- Xit olacaktır. Kıymet takdiri, mev- cud talimatname dahilinde deftardar veya tevkil edeceği zat ile arazi ta- hakkuk memüurluğunda bulunmuş olanlar arasından İstanbul defter- darlığınca seçilecek bir âzadan veya tapı müdüründen müteşekkil bir ko- misyon tarafından yapılacaktır. Ko- misyonun takdir edeceği kıymetler- den 15 bin liraya kadar olanları doğ- rudan doğruya, 15bin liradan fazla olanları da Vekâletin tasdiki ile kati- Jeşecektir, Temyiz komisyonunda mevcud €v- raktan henüz karara bağlanmamış olanları milli emlâk idaresince ted- kik edilerek Vekâlet makamının tas- yibi ile karara bağlanacaktır . Mülga gayrimübadiller takdiri kıy- met komisyonunca temliklerin kay- dedilmediği devreye aid temlikleri tesbit etmek üzere tasfiye bürosu icab eden tedbirleri alacaktır. Bonoların değiştirilmesi Gayrimübadiller bönosunu hamil olanlar bonoların beherinin serisi ile sıra numarasını Kıymetini ayrı ayrı gösteren ve mukabil hazine tah- vilini nereden yani bangi vilâyet ve. ya kaza mal sandığından alacakların ve sarih adreslerini ihtiva eden bir be- yannameyi bonolarla birlikte bulun- dukları mahallin en büyük mal memü- runa vereceklerdir. Bu beyanname Ankara, İstanbul ve İzmirde gazete- lerle ve ayrıca vilâyet ve kazalar mal memurlarınca Blediyeler vasıtasile yapılacak ilân tarihinden itibaren nihayet bir ay içinde verilmiş ola- caktır. Mahnlli maliye daireleri bu beyan- nameler muhteviyatını ve eshabını gösterir bir cedvelini tanzim ederek emlâk tarihini takib eden ayın hita- mindân nihayet 15 gün sonra kıy- metli olarak bilâhare tebliğ edilecek mercie göndereceklerdir . İlân tarihinden itibaren bir ay zar- fında bulundukları mahalde beyan- name vermemiş olan kimeseler tah- villerini kanunun tayin ettiği müd- detin İnkizasından evvel müracaat etmek. şartile ancak İstanbul defter- darlığı mal sandığından alabilecek- lerdir, Bu müracaat dahi İstanbul defterdarlığına beyanname verilmek surelile yapılacaktır. Beyanname Sa- hibi hazine tahvilini ancak beyan- namesinde yazılı olan mahalden ala- bilecektir, Beyanname muhteviyatının meşru ve müsbet bir mazerete müstenid mü- racaat ve taleb üzerine nakid ücreti alâkadara ald olmak şartile sahibi- nin bulunduğu mahalle gönderilme- si de caiz olacaktır. İstihkak mazbataları üzerine yapılacak muamele 3523 sayılı tasfiye kanununun bi- rinci maddesi mucibince istihkak bakiyelerine ve istihkakın hiç alın- mamış olması halinde aslına muka- bil istihkak sahiplerine verilecek yüz- de onlarla temellük edenlere gerek tasfiye ve gerek aslına mukabil öde- necek yüzde 5 nisbetinde verilecek hazine tahvilleri aşağıdaki esaslar dairesinde tevdi edilecektir: 1 — Alınmış ve alınacak istihkak mazbataları (mukabilinde tahvilât almak üzere kanunun neşri tarihin- den itibaren 1 sene içinde tasfiye bü- rosuna veya mahallin en büyük mül- kiye memuruna arzuhal ile müracaat olunacaktır. Mahalli mal memurları bu müra- caatlara mukabil arzuhal sahipleri ne tasdikli müracaat vesikası vere- cekler ve arzuhal ile mâzbataları kıy- metli olarak 15 gün içinde tasfiye bürosuna göndereceklerdir. Gayrimübadillerin bu şekilde mü- racaatları lüzumu Ankara, İzmir ve İstanbulda gazetelerle ilân edilmek- le beraber bilumum defterdar ve mal müdürlüklerince Belediyeler marife- tile ilân ettirilecektir, İstihkak sahipleri veya mazbata satın alanlar kayıdlarda görülen mikdardan başka temlik edilen mik- dar olup olmadığını ve mikdarını ve temlik muamelesinin hangi noterde yapıldığını ve hilâfının sübutu ha- linde cezai mesuliyet kabul ettiği hakkında bir de beyanname verecek» lerdir, Isviçreye Yahudi | Hatay Meclisi muhacereti Endişe uyandıracak bir şekil almağa başladı Bal 19 (A.A.) — Yahudi muhacirle- rin Bal'e doğru tahacümleri, endişe tevlid edecek bir vaziyet almıştır, Bal memurları, bu muhacirlerin müşkül vaziyetlerini hesaba katmakla beraber şiddetli tedbirler almağa karar vermiş- lerdir. Yahudi muhacirleri grupları- nın hududu geçmek üzere Alman toprağında teşkil edilmekte oldukları münakaşa götürmez bir şekilde sabit olmuştur. ii Fenerbahçe idmanlara başladı Fenerbahçe kulübü futbolcuları Suadiyeye kadar yaptıkları bir akşam yürüyüşü ile futbol idmanlarına baş- Jamışlardır. Dün de atletizm hareket- leri yapmışlardır. Bu haftanın içinde bütin futbola di heşlımmsaklarıız. © Hazırlıklar ilerliyor, salon- lar açılıyor Antakya 19 (A.A) Anadolu ajansı hususi muhabiri bildiriyor: Hatay askeri mümessili albay Fevzi Mengüç yeni vazifesine başlamak üzere bugün Antakyadan ayrılmış ve mümessillik vazifesi de ilâveten Türk kıtaatı kumandanı albay Şükrü ii tarafından deruhte edilmiş- r. Hatay meclisinin açılması için ya- pılmakta olan hazırlıklar ilerliyor. Meclis içtima salonu olarak hükü- met dairesindeki kaymakamlık oda- sile bitişiğindeki salon hazırlanmak- tadır. Devlet relsi ile başvekil ma- kamları ve büroları Antakya, beledi- yesinin üst katında ve teşekkül ede- cek dört vekâlet te hükümet daire- | sinde Kung si Belçika kralının Parisi ziyareti Bu ziyaret teşrinievvel ayında yapılacak Brüksel 19 (A. A.) — Bazı ecne- bi gazeteler kral © Leopold'un Pari. © si resmen Zziya- reti tarihinin ö- nümüzdeki teş- rinisani ayı ola- rak tesbit edil. miş olduğunu ha- ber dir, İyi malümst vermekte olan bir membadan a- nan haberler- Belçika Kralı den anlaşıldığına Leopold göre, bu ziyaretin tarihi henüz tesbit edilmiş degildir. Bununla beraber, kralın, kral Alberin hatırası için di- kilmiş olan abidenin küşat resminde bulunmak üzere Parisi teşrinievvelde ziyaret etmesi çok muhtemeldir. Son dakika Filistinde iki muharebe 64 Arap, 3 İngiliz askeri öldü 14 İngiliz de yaralandı Kudüs 20 — Akkâ civarında Arab teroristierile İngiliz askerleri arasın- da şiddetli bir muharebe olmuş, bu- na İngiliz hava kuvvetleri de iştirak etmiştir, Bu muharebenin bilânçosu şudur: 50 terorist Arab, 2 İngiliz askeri mak- tul, 1 İngiliz zabiti ile 7 asker mec- ruh. Nablüs civarında İkinci bir muha- rebe daha olmuştur. İngiliz kıtaatı, Arab şeflerine toplantı halinde iken baskın yapmışlardır. 14 Arab, 1 İn- giliz askeri ölmüş, # İngiliz askeri de yaralanmıştır. Bu muharebe esna- sında bir İngiliz asekri tayyaresi düş- müş, içindeki İki zabit ağır surelte yaralanmıştır. Telâviv ile Hayfa arasında iki ya- hudi, Kudüste de bir yahudi ağır su- rette yaralanmıştır. Küçük itilâf - Macar müzakeresi kesildi Bled şehrinde yarın Küçük İtilâf konferansı toplanıyor vermişler. Paris 20 — Çekoslovakya Hariciye Nazırı B. Krofta, Küçük İtilâf konfe- ransına iştirak için bügün Blede ha- reket edecektir. Konferans yarın top- lanacaktır. Konferansta beynelmilel vaziyet görüşülecek, B. Krofta Südet mesele- si ve Alman - Çekoslovak münase- batı hakkında izahat verecektir. Konferansta Küçük İtilân Ma- caristanla müzakeresi meselesi de tedkik edilecektir. Küçük İtilâf dev- Jetleri İki taraflı ademi tecâvüz mu- ahedeleri akdedilmek şartile Maca- ristanın silâhlanmasına muvafakat ediyorlardı. Fakat Matvaristan Südet meselesi çıkınca müzakeratı kesmiş ve Çekoslavakya ile de daha fazla mü- saadat koparacağı ümidile müzakere ye girişmekten “imtina etmiştir, İşte bu mesele, konferansın başlıca mev- zuunu teşkil edecektir. Iktisad Vekilinin Izmirde tedkikleri İzmir 19 (Telefonla) — Şehrimiz- de bulunan İktisad Vekili B. Şakir Kesebir bugün Üzüm kurumunu, yaş üzüm imalâthanesini gezmiştir. B. Şakir Kesebir alâkadarlardan ih- racat işleri hakkında malümat al- eş ve bam üriler yermişr. 20 Ağustos 1938 —— —- —— Yenipostane arkasında gece bir genç vuruldu Mustafa ile Hasan gece yolnnu bekliyerek Sileymanı bıçakla ağır surette yaraladılar Dün gece saat yirmi bire doğru, ( ranlık bir yerde Süleymanı bekleme- Yeni Postane arkasında kadın yü- zünden- ağır bir yarlama hâdisesi olmuştur, Sirkeci civarında bir kıra- İ vat fabrikasında çalışan işçilerden Süleymanla, Mustafa ve Hasanın araları bir müddettenberi açık bu- lunmaktadır. Bu açıklığın sebebi iki- dir: Evvelâ, Süleymanla Mustafa bir kadın meselesinden yekdiğerini rakib görmekte, diğer taraftan Sü- leymanla Hasan İse, bir alacak'yü- zünden biribirlerile kavgalı bulun- maktadır, Biri kıskançlıktan, öteki alacak yüzünden Süleymana karşı hınç besliyen Mustafa ile Hasan onu öldürmeğe karar vermişler, Dün gece fabrikadan Süleymandan evvel çık- mışlar ve saat dokuza doğru Yeni Pos- tanenin arka sokağına gelerek ka- ğe başlamışlardır. Süleyman, saat dokuzda inden çıkarak yürürken yolun bir köşesinden Mustafa, diğer İ köşesinden de Hasan çıkarak Süley- manı önlemişler, onun hiç ağzını aç- masma, elini oynatmasına mahal bırakmadan üzerine çullanarak âlf- larına almışlardır, Neye uğradığını şaşıran Süleyman, yerde deprenip dururken Mustafa büyük bir bıçak çekerek Süleyman: vücudünün muh- telif y rine sokup çıkarmış, ağır suretle yaralamıştır. Mustafa ile Ha- san kaçarlarken yetişen zabıta me- murları İârafından yakalanmışlar- dir, Ağır yaralı Süleyman, derhal bir otomobille Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. Tahkikat devam et- mektedir. General Franko, Fransız - Ispanya hududunu kapadı Bu tedbir General Franko'nun büyük bir taarruz hazırladığına işaret addediliyor Henday 19 — Hududdan gelen ma- lümata göre general Franko Fransa - İspanya hududunu kapamıştır. Bu- nun sebebi belli değildir. Bayon 19 (A.A) — Frankist İspan- yadan gelen haberlere göre, hududun kapanmasına ait kontrol frankist me. murlar tarafından pek sıkı bir surette yapılmaktadır. Harbin bidayetinden- beri bu kadar sıkı kontrol görülmemiş- tir. Bu kontrol, Frankistlerin büyük bir Estonya ile ticari itilâf Üç kişilik Estonya heyeti Ankaraya geldi Ankara 20 (Telefonla) — Estonya ile hükümetimiz arasında yeni bir | ticaret anlaşması akdedilecektir. Bu hususta müzakerelerde bulunmak üzere Estonyaran. buraya üç kişilik bir ticaret heyeti gelmiştir. Müzake- relere bugünlerde başlanılacaktır. Bu münasebetle Türk - Estonya ti- caret münasebetleri hakkında izaha» tına müracant ettiğim Türkofis reisi B. Bürhan Zihni demiştir ki: — Estonya İle aramızdaki ticaret münasebetleri; diğer şimal memle- ketlerile olan ticaret münasebetleri- misin gibi, gün geçtikçe inkişaf et- mektedir. Mevcud kliring hesaplarına güre, hâlen Estonyadan bir mikdar alaca- Kumiz vardır. Başlamak üzere bulu- nan müzakereler neticesinde, iki memleket arasındaki İlcaret mua- melelerinde bir tevazün husulünü temin edecek, ithalât ve ihracatı mü- tekabilen arttırmağa hâdim olacak bir anlaşma akdedeceğimizi umuyo- ” Yunanlılarla maç Elli kişilik bir kafile bugün Edirneden Dedeağaca gidecek Edirne 19 (Telefonla) — Yunan sporcularının Edirneyi ziyaretlerini iade etmek maksadile 50 kişilik bir sporcu kafilesi yarn (bugün) Dede- | ağaca gidecekler ve orada Yunanlı sporcularla karşılaşacaklardır. Umu- mi müfettiş General Kâzım Dirik bu iü taarruz yapacakları intibamı tevlit et- mektedir. Bu taarruzun Katalonya istikametin- de mi yoksa Madrid istikametinde mi yapılacağı henüz meçhuldür. Maamaâ- fih şimal ve merkez orduları mühim miktarda takviye kıtaları almışlardır. Harekâlı, general Franko idare ede- cektir. Mumaileyh erkânı harbiye reisi olarak yanına şimdiye kadar şimal or- dusu erkâmı harbiye reisliğini yapmış olan general Juanvigon'u almıştır. Selânik civarında bir infilâk oldu Depoya yakın köylerdeki evlerden pek çoğu infilâktan yıkıldı Atina 11 (A.A.) — Dünkü perşem- be günü saat 16 da, Selânik civarın- da Dudula köyü yakınında Verdi ve Abramanel isminde iki şahsa ald €s- ki hurda mühimmat ateş almıştır. Yapılan tahkikatâ göre, infilâk hâdisesi, şiddetli sıcaklar dolayısile amorslerin birdenbire alev alması ne- ticesinde vukua gelmiştir. Yangın kuru otlara sirayet etmiş ve bunu müteakib hemen biraz ötede bulu- nan eski hurda mühimmat da in- filâk eylemiştir. Civardaki Kordelio köyündeki evlerin iki sülüsü, infilâ- kın şiddetinden yıkılmış, geri kalan İ kısım da ciddi surette hasara uğra- mıştır. Kordelio köyü halkına yar. dım için derhal lâzım gelen her tür- Yü tedbirler alınmıştır. Biri İtfaiye neferi olmak üzere yalnız iki yaralı vardır, Amerika ile ticaret muahe- desi müzakereleri Ankara 20 (Telefonla) — Ameri- kallariğ yapılmakta olan ticaret mü“ zakereleri, bu müzakerelere memur edilen Amerikan ticaret heyetinin hükümetinden mütemmim talimat istemesi yüzünden talik edilmişti. Heyetin istediği talimat gelmiş ol- duğundan © müzakerelere yenideNi başlanmıştır. Atı yıkarken boğuldu İzmir (Akşam) — Urla kazasının iskele mevkiinde bindiği atı yıkamak için denize sokan Ali oğlu 13 yaşın da Halid, attan denize düşmüş, ça mura saplanarak boğulmuştur. 78“ vallı çocuğun cesedi, saplandığı ç*