20 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

w, vi Saatte 200 mil giden bot Umumi Harbde Arabistan isyanını Keşvik ve tertib eden miralay Lâvrens Ömrünün sonunda dünya sürat Töko- Tunu yapacak bir bot yapmağa bütün Yakit ve gayretini hasretmişti. Lâv. Tens böyle seri botları deniz tayyare- İerine raptederek İngiliz hava kuvvet- ileri için yeni bir müthiş silâh temin &döcekti. Lâvrens mesaisinin semere- Bini göremeden vefat etmişti. Fakat Muavini bulunan Mister Spurr bu ga- yeyi tahakkuk ettirmeğe muvaffak olmuştur. Yalnız madenden olmak üzere yap- Miş olduğu bot saatte 200 mii sürat | göstermektedir. Bot yalnız bir kişi alıyor. Botu idare eden adamın dalre- 8i su ve dalga girmiyecek derecede Sumsıkı kapalıdır. Bir buçuk litrelik Olan makinesi 106 beygir kuvvelinde- Gir. Mister Spurr kendi başına ve daha evvel Lâvrens ile birlikte muhtelif 300 model yapmışlar ve bu uğurda 8000 İngiliz lirası sarfetmişlerdir. Mumaileyh yaptığı gemi ile İtal- yanların 400 kilogramlık bot ile yap- tıkları cihan rökorunu kıracaktır. Buna muvaffak olursa gemisine 950 beygir kuvvetinde başka bir makine koyup Sir Malcolm Campbell'in Ce- nevre gölünde yaptığı cihan rökoru- nu kırmağa çalışacaklır, Gemisinin adı (İmparatorluk günü) mânasını ifade eden Empire Daydir. İlk röko- ru Windermere gölünde tecrübe ede- | cektir. Mister Spurr Londrada Vestiminiş- | terde beynelmilel araştırama lâbora- | tuvarları şefidir, Sir Campbell son rü- koru saatte 129 mil ile yapmıştı. Mis. | ter Spurr sanite lâakal 180 mil yapa | cağına emin bulunuyor, Beynelmilel aşk maceraları Güzel bir mektepli ata binmiş Ses- heim köyünden geçiyordu. Karşısına Saf, masum bir kiz çıktı. Mektepli kı- za âşık oldu. Kız meklepliyi sevdi. Ni- Şanlandılar, bir kaç ay mesud geçindi- ler, sonra mektepli kaçıp gitti. Bu macera basit bir macera değil mi?.. Evet ama bu macera meşhur Götenin başından geçti, Ve bu mücö- radan da meşhur Margörit doğdu. s.s Yüz sene önce Metz şehrinde bir eve | iki genç geldi. Biri erkek biri kızdı. O evde seviştiler ve gittiler. Buf gelenlerin biri Hugo, öteki Jüliet Drue idi, Hugo bunun üzerine en gü- zel aşk şiirini yazdı. Parisin meşhur bir şuh güzeli var... Bu kadın meşhur muharrirlerden bi- Gece yarısı cinayeti Bir gece yarısı bir cinayet işlendi... Bu cinayetin tek bir şahidi var, ıa kapılan bü şahid, etien on iki dakika sonra iki ki- #iye cinayeti anlattı. Duyanlar da duyduklarından on iki dakika sonra diğer iki kişiye cinayeti haber verdi- ler. Onlar da tıpkı ötekiler gibi gene | on iki dakika sonra diğer iki kişiye daha anlattılar, Bu suretle her duyan, zincirleme ayni şerait dahilinde ikişer kişiye ci- bayeti anlatsalar bütün dünya halkı cinayeti ne zaman duyar?... Hesaba meraklı bir zat, şafakla be- Tâber bütün dünyanın bu cinayetten haberi olur, diyor, Meşhurların 1934 senesinde tiyatro muharriri Stev Passör Davrilde idi. Orada çok güzel, uzun kirpikli bir kızla ahbah aldı, kıza ismini verdi: Evlendiler. tilar. Dönüşte kız muharrire bir çak- muk hediye etti. Muharrir çakmağı Glrı, kıza ismini vrdi: Evlendiler. ... 1929 da Ağahan Eks - Lebbende bir şekerci dükkânına girdi... Satıcı kız Ağahane ne istediğini sordu. Ağahan baktı, baktı; — Sizt! dedi, Evlendiler. ... Pransız kabinesi azasından avukat Dayak yiyenler Beşiktaşta balıkçıhk eden Zati, dün Akşam üzeri sandalla balık tutarken Hüseyin ve Ömer isimlerinde iki kişi tarafından sandalın bağlanması me- Selesinden dövülmüştür, Balatta oturan bayan Emsal de po- lise müracaatla oğlu Feridunu, Hüse- Yin isminde bir sandalcı dövdüğünü İddia etmiş, Hüseyin yakalanmıştır. Kepengi tamir ederken Dimitri isminde bir demirci ustası İstiklâl © caddesinde bir süthanenin kepengini tamir ederken, yay kınlı- Maslle ellerinden yaralanmış, Beyoğ- İu hastanesine yatırılmıştır, ai asa a rr Mr KANSIZLIK benizsizlik icin yeğâne derya kanl ihya eden Enmuntahip etibba tarafından tertip edilmiştir. T Ölü olarak doğan çocuk İ | eneümeninin İzmir sonbahar at ya- rini seviyor... Derken muharrir ondan bıkıyor. Kadın meşhur bir bestekârla yaşıyor, sonra gene herkesin kadını oluyor... Nihayet ölüyor. Bugün bu kadın ismi de cismi gibi yok olacaktı. Fakat muharrir Duma oğlu Aleksandır idi, ve bu kadının a$- kını «La dam o Kamelya» romanile ebediyete hediye etti. ee Geçen asırda Roaz civarmda bir ©6- | zacının karısı yaşadı. Bu kadın kocüsi- nu sevmiyordu, canı sıkılıyordu. Evini barkımı yıktı, hayatından nefret etti, | kendini zehirledi... Acı ve acıklı bir ömür... İşte Güstav Flober, «Madam Bovari» adi şaheserinde bu hayatı anlatır, Kaç gün çalışırsınız? Bir sene 365 gündür, Günde 8 3a- at uyku 122 gün eder. Geriye 243 gün kalır. 8 saat eğlence 122 gün eder, Geri- ye 121 gün kalır, Senede 52-pazar vardır, Geriye 96 | gün kalır. Senede 52 cumartesi vardır. Geriye 44 gün kalır. Senede 14 gün bayram vardır. Geri- ye 30 gün kalır. Senede otuz gün çalışı- rizl... Hesap yanlıştır. Uyku ve eğlence sa atleri çıktıktan sonra cumartesi ile pazarı çıkarmanın manası yoktur. Ancak böyle de hesap edilse gene senede 385 gün çalışıyoruz, diyemö- yiz... izdivacı Kampinşi Ajaksiyoda idi. Bir gün | bir handa yemek yerken, karşısında iki genç kız gördü, Bunlardan biri hu- kuk tahsil ettiğini, yakında avukat | olacağını söylüyordu. Bir kaç sene sonra avukat Kam- pinşi Ajaksiyoda handa gördüğü kı | zn bir mahkeme sülontında Lesadüf etti. Kız bir davayt müdafaa ediyordu. Müdafaadan sonra Kümpinşi genç avukata yaklaştı. K endini takdim etli ve kendisini Ajaksiyoda gördüğünü söyledi, Kız kızardı: — Ben de sizi gördüğümü hatırlı. | yorum!. Evlendiler. cesedi Morga gönderildi İzmir (Akşam) — Kahramanlar mahallesinde oturan bayan Ayşo ölü bir çocuk doğurmuştur. İlâç kul- lanıldiğından şüphe edilmsei üzerine otopsi yapılmak üzere İstanbul adı tıp işleri müessessine gönderilmiştir. İzmirde at yarışlari İzmir 18 (Akşam) — Yarış ve ıslah rışları 18 eylülde başlıyacak ve üç bafta devam edecektir. Son koşu, İz- mir hususi idaresinin sonbahar koşu- sudur, Nörasteni, zaliyet ve Chlorose SIROP DESCHIENS, PARIS İ deler bulmağa çalışıyorlar, Petrol yerini tutan maddeler gittikçe rağbet görüyor Petrol zamanı- mızda her memle- ketin ve milletin hayatını (idame ve müdafaa eden en lüzumlu bir şeydir. Bu mad? kürremizde meb- züldür. Fakat çıklığı yerler çok mahduddur, Kendi memleketlerinde petrol çıkmıyan milletler bu maddeyi külliyetli ecnebi parası vererek hariç- ten temin ediyorlar. Harp zamanında ise bu memleketler petrol bulmakta büyük zorluk çekecekler ve hattâ im- kânsizlik karşısında kalacaklardır, Bunun için petrolu olmıyan veya- hut kâfi miktarda bulunmıyan mem- leketler petrolun yerini tutacak mad- Bulduk- ları bu gibi mâddeleri şimdiden &z çok kullanıyorlar. Şimdiye kadar bulunan ve dahili ihtiraklı makinelerde kullanılabilen bu gibi maddelerin başlıcaları benzol, İ küul, sentetik petrol, aşağı hararetli karbonizasyondan istihsal edilen bir nevi petroldur . Sebze hâli önünde boğulan adam Dün Haliçte bir cesed çıktı hüviyeti tahkik ediliyor İki gün evvel; sebze hâli önlerin- de garib bir boğulma hâdisesi ol- muştu. Hâl rıhtımı üzerinde dolaşan iki arkadaş, rıhtıma bağlı motörler- den birinden denize bir adamın düş- ünü görmüşler, tekrar su üzerine | çıkmasını beklemişlerse de çıkmadı- ğını görünce zabıtaya işi anlatmış- | lardı. Zabıta, bu motörde lâzım gelen tahkikatı yapmış, molör mürelteba- tından Kimsenin eksik olmadığını tesbit edince, serinlemek üzere mo- | törün kıç tarafına uzanan meçhul bir adamın muvâzenesini kaybederek | denize düşüp boğulduğu kanaati ta- hassül etmişti, Bu meçhul adamın kim olduğu etrafında tahkikat yapıladur- sun dün Yemiş sahillerinde deniz | üzerinde bir cesed bulunmuştur. Bu cesedin, motörden denize düşen adam olduğu muhakkak : adedilmekte ve hüviyetinin tahkikine devam olun- maktadır. Eğitmen kursları Bu sene maarif vekâletince arttırılacak 'Edirnedeki köy Eğitmen kursunu İ tedkik etmek üzere Edirneye giden Maarif Vekâleti tedrisat şubesi mü- dürlerinden B, Hıfzırrahman Raşid şehrimize dönmüştür. Birkaç güne | kadar Ankaraya gidecektir. Memle ketimizde mevcud 32 vilâyette 11 köy eğitmen kufsu vardır, Bu kurslardan elde edilen neticeler çok faydalı ol- i duğundan Maarif Vekâleti bu sene bunların sayısını arttırmağa karar vermiştir. Bundan başka önümüzde- ki ders yılı büşında Edirnede bir köy | muallim meklebi açılacaktır. Bu ye- ni mekteple Eskişehir ve İzmirdeki meklepler de dahil olduğu halde memleketimizde üç köy muallim meklebi açılmış olacaktır, Maamafih Maarif Vekâleti, muallim ihtiyacını karşılamak üzere bu mektepleri ço- galtmak fikrindedir . Kız kaçıran katil mahküm oldu İzmir (Akşam) — 'Torbalı kazası- nın Çimenler köyünde Mürvet adın- da bir kızı geceleyin zorla kaçırmak için anası Fatmayı öldüren, eniştesi Halili yaralıyan ve Mürveti de yara- lıyarak kaçıran Mebmed oğlu İbra- himin İzmir ağır ceza mahkemesinde cereyan etmekle olan muhakemesi nelicelenmiş, 25 sene, 11 ay, 21 gün ağır hapis ve 600lira ölüm tazmina- tına mahküm edilmiştir . Petrol madenleri olmıyan ve hariçten petrol getirten memleketler, bir harp vukuunda petrolsuz kalmamak için petrol yerine başka ihrak maddeleri kullanı- yorlar. Bu memleketlerin başında Almanya gelir, çünkü harice döviz vermekten vareste kalıyor Fakat bu gibi maddeler, dahili ih- tiraklı makinelerin umumi sarfiyatı- nın ancak yüzed üçünü teşkil etmek- tedir. 1937 senesinde 89 milyon ton sarfiyat yapılmıştır, Bundan ancak iki milyon 83 bin tonu petrol yerini tutan muhtelif maddelerdir. Fakat bazı memleketlerde petrol yerini tutan maddelerin sarfiyatı bü- yük bir nisbetledir. Meselâ 1936 se- nesinde Almanyada iki milyon 358 bin ton sarfiyat yapılmıştır. Bundan 975 bintonu yani yüzde kırk biri petrolun yerini tutan maddelerdir ki 207,000 tonu küul, 378,000 tonu ben- yol, 380,000 tonu ham petroldur. Geçen sene bu nisbet daha ziyade artmıştır, Umum sarfiyat iki milyon 640 bin tona baliğ olmuştur. Bundan bir milyon 440 bin tonu yani yüzde elli dördü petrol yerini tutan madde- lerdir. Bu gidişle petrol sarfiyatı Al manyada sıfıra ine- cektir. Fransada 1937 se nesinde iki mik fiyat yapılmıştır. Bundan 2483 bin tonu'yani yüzde do- kuzu petrol yerini tutan maddelerdir, İngilterede 1937 senesinde dört mil- yon 840 bin ton sarfiyat yapılmıştır. Bundan 392 bin tonu yani yüzde se- kizi petrol yerini tutan maddelerdir. Petrol yerini tutan maddelerin ma- liyet fiati asıl petrolun iki misli ve hattâ bazı memleketlerde daha fazla tutuyor. Fakat harice döviz çıkması- na mâni olup bir harp vukuunda memleketin dahilinde bu maddeler te- min edileceğinden hükümetler masraf. tan çekinmiyorlar. Bu gidişle petrol menabii bulunmıyan memleketler tedricen petrola ihtiyaçtan vareste kalacaklardır, Meselâ Japonya yedi senelik plân mucibince 1943 senesin- de hariçten hiç petrol celbetmiyecek- tir. Kanun Bilcileri Kanunlar Liseyi ikmâl edip bakalorya imti- hanlarında dahi geçtikten sonra Üniversitenin hangi branşına kay- dolunmak istediğini kendi de kesti- remediği için birçok ahbaplarına baş vurmuş en sönra benim tavsiye- mi tutarak Hukuk Fakültesine yazı mıştı. O gün pür heyecan bana gel di «Fakültenin açılmasına birkaç gün | var, lütfen bir kaç kitap veriniz deo- | kuyayım, biraz kulak dolgunluğum olsun» dedi. uBuyuruh ilkin size kanunları ta- nıştırayım...» dedim. Ve kendisini kü- tüphanemin önüne götürdüm: «Şu gördüğünüz şişkince kitab ka- nunu medeni'dir. Şahsın hukukun- dan, âile hukukundan, mirashu. kukundan ve ayni haklardan bahseder. Yanındaki borçlar ka nunudur. Kanunu medeninin mü. temmimi sayılır, İki kısımdan müte- şekkildir. Birinci kısım vecibelerin | sureti teşekkülüne, hükümlerine, su- | kutuna, onvama, temlik ve nakline | alt hükümleri ihtiva edip umumi mahiyettedir, İkinci kısım akitlerin enyaımı birer birer ele alır, Meselâ, Menkul veya gayrimenkul bey'ine, bağışlamaya, ödünç vermeğe, kira- ya, hizmet mukavelesine, komisyon- culuğa, nakliyeciliğe ait ayrı ayrı hü- kümleri vardır. Bu ticaret kanunudur, Ticari mus amelâtta ve tüccarların yaptığı iş- lerde tatbik olunur. Ticari senedler- den, muhtelif şirketlerden, sigorta» lardan uzun uzun bahseder. Onun ya- rındaki ticaret kanununun kardeşi sayılan deniz ticareti kanunudur ki gemilere, gemilerin yüklerine, sahip- lerine, binenlere, kazalara dair mad- deleri ihtiva eder. Hukuk ve Ticaret mahkemelerinde davaların nasıl açılıp görüleceğini, Denizde yüzerken sandal çarptı Fatihte bir çorap fabrikasında ça- lışan Abbas adında biri, evvelki gece saat yirmi üçe doğru Yenikapıdan bir sandalla açılmış, az İleride soyu narak denize girmiştir. Bu sırada, aynı yerde birçok sandallar gezinti yapmakta olduklarından bir aralık bunlardan biri Abbasa çarpmış ve yaralanmasına sebeb Olmuştur, Ab- bas, polis tarafından Cerrahpaşa has- tanesine yatırılmıştır. Gra tüfeğini karıştırırken İzmir (Akşam) — Kemerde köprü üzerindeki kahvenin sahibi Giridi Cemal, gra tüfeğini kurcalarken ka- | zaen silâh aleş almış başıma İsabet eden kurşun ile derhal ölmüştür. ihtilâtların halli için tatbik edilecek kavait ve muamelâtı gösteren Şu gördüğünüz «Hukuk usulü muhake- meleri kanunusdur. Ceza mahkeme leri için «Ceza muhakemeleri usulü kanunu» vardır. Suçluların hareket- leri sCeza kanunuşna göre tetkik cdilerek gene o kanuna göre ceza- lar verilip çektirilir, ik mahkemelerin- mların hükümleri- ri infaz ederler, Reh- berteri «İcra ve iflâs kanunudur. ilâma müstenit olmiyan alacaklar için de Icra ve iflâs kanununda hü- kümler vardır. Bu gibi ilâmsız ta- kiplerin nasıl yapılacağını, muhtelif yollarını gösterir. Takibin haciz yo- lile, rehinin paraya çevrilmesi yolile veya -bilhassa tüccarlar aleyhinde- iflâs yolile yapılma tarzlarını irao eder, «İcra ve iflâs kanunusnun bü- yük bir kısmı da iflâs bahsına tahsis edilmiştir, İflâsın hukuki neticeleri. ni, tasfiyeye mütedair kaideler hep oradadır. Gene bu kanunda kiralar hakkında hususi hükümler olduğu gibi kiralanan yerlerin sureti tahil. yesine dair maddeler de mevcuttur, Borçların tamamını vadelerinde ödeyemeyip en aşağı yüzde otuz vo- rebileceklerin nasıl mahkeme mari- fetile konkordato teklif edebilecekle- rini gene bu kanun gösterir. İkinci rafta işte mali “kanunlar: Kazânç, bulıran, muvazene, hava kuvvetlerine yardım, sayım, buğdayı koruma, muamele vergisi kanunları, Bina ve arazi vergileri kanunlatı, Şu gördüğünüz 18 cilt sicili kaya- nin, 16 clit düstur hep kanunlarla do- Yudur.» Ve kendisine hukuk tarihinden ve hukukun taksiminden bahseden bir- kaç kitap verdim. Avukat Emcet Ağış İki bisiklet kazasi Litros köyünden Bakıtköye gelmek- te olan Şaban isminde bir köylüye Tevfik adında birinin idaresindeki bisiklet çarpmış, muhtelif yerlerin- den yaralamıştır. Yaralı köylü teda- vi altına alınmış, Tevfik yakalanmış- tar, Büyükadadn Kumsal caddesinde oturan Yani isminde bir çocuk dâ bisikletle dolaşırken altmış yaşların- da Andropiye çarparak | yaralamıştar, Beykoz hayvan sergisi açıldı Beykoz kazası tarafından tertib edilen ehli hayvan sergisi dün Bey- kozumn Bozhane köyünde açılmıştır. Sergi, geçen seneden daha büyük bir ilina ile tertib edilmiş ehli hayvan cinsinin bütün nümuneleri teşhir edilmiştir , / yon 827 bin ton sar-.»