28 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

28 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

“ TaF. YUf Rusya, Uzak Şarkta büyü hazırlıklara başladı Vilâadivostok limanına gelen yabancı posta vapurlarının radyo ve telsizleri derhal mühürleniyor. Sevahil tahkim ediliyor Paris, 27 (Radyo) — Sovyet Rusyanın, Uzak Şarkta büyük hazır ıklara başladığı söyleniyor, Vi âd.vastoktakilerden — başka her gün parça halinde gelen tahtelbahirler, derhal montaj edilmekte ve denize indirilmek- tedir, Vilâdivostokta bütün sahiller tahkim edilmektedir. Japonlar hesabına hareket et- tiklerinden dölayı tevkif edilen: ler, bugün kurşuna dizilmişler- dir. Vilâdivostok Timanına ge- len posta vapurları, geniş mik- yasta araştırmalara tâbi tatuk makta ve limanda bulundukları müddetçe radyoları ile telsiz- leri mühür altına alınmaktadır. Londra, 27 (Radyo) — Le ningrad limanının, Rus donan- ması için deniz üssü olması ta- karrür eylemiştir. Leningrad şehrindeki ecnebi devletler konsolosluklarının ka- patılması keyfiyeti, bundan ileri gelmiştir. Leningrad, yabancılar — için memnu bir şehirdir. Ticaret va- purları, limanın hususi bir mın- takasını ib yüklerini tahliye edecekler ve ayni — mıntakada mal alıb gideceklerdir. Rusya, Leningradda harb ge- mileri ıçin büyük tersaneler yar pacaktır. Bu husustaki faaliyet, şimdiden başlamıştır. Yeni yapılacak Rus harb ge- mileri on beştir. Müteakıben Rusya Hariciye Nızırı M. Litvinof söz alımış ve dem'ştir ki: — Rusya, iki büyük devlet çekildikten sonra Uluslar sos- yetesine giren bir devlettir. Biz; çekilen devletlerin tecavüzlerini baksız gördüğümüz için Uluslar söosyetesine girmek zaruretini hissettik, Uluslar Sosyetes'inin âlemşü- mul bir müessese olmasına ih- tiyaç yoktur. Yeter ki bu mü- essesede aza olan devletler, az dahi olsalar, mütecavizlere karşı her zaman müşterek hareket et: sinler. ü Uluslar sosyetesi, sulhu hlâl iblâl ederek diğer bir devlete tasallüt etmek istiyenlere mani olmak için teşk | edilmişt'r. Aksi takdirde bu müesseseye lüzum yoktu. lagiliz ve Fransız hariciye na- zırlarının sözlerini memauaiyetle kaydederim. Sovyet Rusya Uluslar Sosye- tesinin müesseslerinden — olma- makla beraber bu müesseseyi takviye için teşriki mesaiye da- ima amadedir., M. Ltvinoftan sonra Polonya Haric'ye Nazırı Kolonel Bek söz söylemiş ve Polonyanın Ulus'ar sosyetesine sadık oldu- ğunu, bununla beraber, esas nizamnamenin, mutlak surette tadili lâzimgeldiğini, hatta Uus: lar sosyetesine dahil olmıyan devletler de beraber oldukları halde sulh için umum! bir teş- riki mesaiye taraftar bulundu. ğunu söylemiştir. Bundan sonra Çin delegesi Velington Ko söz söylemiş ve U.uslar Sosyetesine dahil olan devlatlerin, mütecavizlere karşı seyreci ka dıklarını ve bundan dolayı haksız tecavüzlere sebe- biyet verildiğini, bu vaz yetin, Miçesko da söz söylemiş — ve Ulslar Sosyetesinin ideolojik bir takım — hare-etlerden sakın- ması lâzım deldiğini Romanya- Atatürkle Mısır Türkiye ve Yahudiler hakkındaki karar Kralı arasında Türkiye müdafaa işine ehemmiyet veriyor,, “Hava kuvvetleri tahsisatı 28,5 milyon lirayı bulmuştur.,, Süleymaniye civarında vaki Teati olunan tel. graflar Aukara, 27 (AA) — Misir krahnın izdivacı münasebetiyle reisicumbur K. Atatürk ile Ma- jeste Birinci Farak aında a$e| Yanan basını: Uluslar Sosyetesine olan umumi | nın, başka devletlerin — dahili güveni zaafa düşürdüğünü söy- | işlerine — karışmadığını, teşriki lemiş ve bugün yüz mılyonlarca | mesaiye hazır olduğunu beyan insanın, sulh istediğini, Uluslar | eylemiştir. Sosyetesine dahil devletlerin, perde arkasına çekilecek.erine sulhu kartarmak üzere elele vermeleri lâzım geldiğini söyle- Bundan sonra, sıra ile bütün delegeler söz söylem'şler — ve Uluslar sosyetesine sadik kal- dıklarını ilâve eylemişlerdir. miştir. Yarın saat on beşte tekrar Çin murahhasından — zonra | toplanılmak üzere celseye — son Romanya Harieye Nazırı M. | verilmiştir. Spor işleri için bir lâyiha hazırlandı Vilâyetlerde spor ı'ç-lerina valiler bizzat riyaset edeceklerdir İstanbul, 27 (Hususi)—Spor işleri için yeni bir lây'haya göre, Başvekâlete bağlı bir spor Başkanlığı kurulacaktır. Vilâyetlerde spor teşkilâtının daha muntazam bir şekle ifrağı için bu teşki- lâta valiler bizzat riyaset edeceklerdir. Yeni lâyiha, Türk gençliğinis, beynelmilel yüksek bir unsur, seciyeli ve gürbüz insan olarak yetişmesi keyfiyetini temin ede- cek mahiyettedir. Panayot isminde birisi bir ğgıdaki telgraflar teal tur: Majeste Birinci Faruk Mısir krali Kahire İzdivaçları münasebetiyle en hararetli tebriklerimi ve şahsi saadetleri ile kral hanedanının refahı hakkındaki en iyi temen- nilerimi kabul etmelerini Ma- jestelerinden rica ederim. K. Atatürk olunmuş- K. Atatürk Reisicumhur Ankara İzdivacım dolayısile göndermek lâ funda buluuduğunuz tebrik. lerinizden ve temennilerinizden ziyadesiyle mitehassis olarak en samimi teşekkürlerimi ve en iyi temennilerimi arzederim. Faruk Paris halkı tees- sür içinde Enkaz altından çıka- rılan cesedler dün gömüldü Paris, 27 (Radyo) — Viler Lâzı öldürerek kuyuya attı : tboratovanının inütükı mür Hâdiseyi haber veren, Panayotun on yaşın.- daki kızı (Mandır) dır İstanbul, 27 (Hususi) — Beyoğlunda oturan Marika ismindeki kadınin 14 yaşındaki (Mandir) adlı kızı, bu gün polis dairesine giderek, on sene evel babası Panayotun, eve gelen bir Lüz gen cini öldürüb kuyaya attığını söylemiştir. Panayot, derhal yakala- narak isticvab adilmiştir. Kendisi, kızın rüya gördüğünü söyle- miştir. Evdeki kuyuda — yapılan araştırmalar neticesnde hayvan kemikleri bu unmuştur. .» Mevkuflar Kısmen tahliye edi'ecek Paris, 27 (Radyo) — İhtilâl teşebbüsünden dolayı mevkuf bu unanlardan bir kısmının suç- suz olduğu tahakkuk etmektedir. Bu gib.lerin, hemen tahliyeleri mukarrerdir. Almanya Müstemlekelerini is- mekte ısrar ediyor Münih, 27 (Radyo) — Gene- ral (Von Hep) bu gün metbuat mümessulerine beyanatta bulun - muş ve Almanyanın müstemleke meselesinde müfritane hareket etmek mecbüriyetinde olduğunu söylemiştir. General (Von Hep) ezcümle demiştir ki: — Almanya kimsenin topra- ğına göz dikmiş değildir. İste- diği, eski — müstemlekeleridir. Binaenaleyh — bu — müstemleler bize verilmezse — müfrit olmağa ve her çareye baş vurmağa hak- kımız vardır, İskoçyada müthiş bir infilâk Londrs, 27 (Radyo) — İskoç- fabrikalarında —müthiş bir infilâk olmuş, dünyanın en büyük fabr kalarından biri olan (Arsenal — Hadif) İabrikası uç. muştur. Ölü ve yaralı çoktur, Nevyork Para borsasında son Vaziyet Nevyork, 27 (A.A.) — Dün Nevyork borsası, Teşrinisani- denberi en fena gününü yaşa- miş ' ve kiymeatler bir çok kom: partimanlarda 1 i â yedi puvan kaybetmiştir. Borsa açılır açılmaz piyasaya çok mühim miktarda esham ve tahvilât arzolunmuş ve sukutün önüne ancak akşama doğru ge- çilebilmiş'ir. Kapanış gün için de kaydedilen asgari hadlerinin bir puvan yukarısında olmuştur. 1,160,000 esham Vve tahvilât üzerinde muamele yapılmıştır. Sukuüt kismen reisicumhur Ruz- veltin. gündeliklerde — tenezzül yapılmıyacağı hakkındaki beya: natına atfolunmaktadır. Almanya - Po- lonya İtifakının dördüncü yıldönümü Berlin, 27 (Radyo) — Gaze- teler, Almanya- Polonya ittıfa- kının dördüncü yıldönümü mü- nasebetile uzun makaleler yaz. maktadır, Polonya matbuatı da Alman- ya - Polonya itifakının, müte- velfa Mareşal Pilsuskinin arzw sile hüsüle geld ğini ve bu iti: barla uzun süreceğini yazıyorlar. nasebetile hasıl olan teessür, hâlâ devam ediyor. Bu — gün, binlerce halk, facia mahalline gtmiş ve vaziyeti yakından gör- müştür. Eakaz altından çıkam- lan cesedler defned.lm'ştir. Hastahanede tedavi altında bulunanların sıhhi ahvali tehli- kelidir, Facia mahalli civarındaki bi- nalardan kırk hane, — olurulamı- yacak derecede harab olmuştur. Belediye, on beş aileyi muh- telif yerlere iskân etmiş ve ka- lanlara da nakdi yardımlarda bulunmaştur. Filistinde Çarpışmalar devam ediyor Kudüs, 27 (Radyo)— 16 ıncı Togliz bölüğü, üç gün yağmur altında devam eden araştırma. lardan sonra bu gün dağlardan Kudüse dönmüştür. Yapılan araştırmalar sonunda bir çok silâhlar ve cephane bu- lunmuştur. Kudüs, 27 (Radyo)— Mutedil. ler partisi Lideri Elnaşidi öl- dürmek istiyenlerin, Liderin ika- metgâhı civarında bombalar yerleştirdikleri haber veriliyor. Tulkerim ile Nablus arasında da çarpışmalar olduğu ve çete. lerin, jandarmalara ateş ettikleri yirmi Arabın tevkif edildiği, Telavivle Hayfa arasındaki yol- ların muhafazası için muhtelif noktalara karakol efradı ikame olunduğu söyleniyor. İngiltere Mısırdaki küvvetleri. ni artıracak —— Londra, 27 (Radyo) — İngik tere Harb'ye Nazırı Horyelisa, Mısıra takviye kıtaati. gönderi- leceğini ve çünkü, oradaki küv- vetlerin kâfi gelmediğini söyle- Atinada çıkan Vradini ya- zıiyor: Türkiye Büyük Millet Meclisi, Türkçe konuşma mecburiyetile Yahudi hicreti hakkındaki kanun tekl flerini reddetmiştir. Bu ka- rar Türkiyenin yüksek medeni- yetini ve başka soydan olan tebaasına karşı beslediği hüsnü: niyeti bir defa daha ispat et mektedir. Atatürkün Türkiyesi, her işte Türk milletinin yüksek manevi- yatını göstermek - istemektedir, Bu hususta tamamile haklıdır. Çok sevgili müttefikimizin, bu güzel hareketlerini görerek, sevinç ve iftihar hisleri duyu- yoruz. Eleftron Vima yazıyor: Beyoğlundan yazılıyor: “Hava kuvvetlerini takviye etmek üzere, yeniden faaliyete geçilmiştir. 7 milyon liralk munzam tahsisat verilmiştir. Bu sayede hava kuv: vetleri tahsisatı 28,5 milyon li- rayı bulmaktadır. Türkiye hükümeti müdafaa işine fazla ehemmiyet vermeğe başlamıştır. ” Son Posta gazetesinin verdiği malümata göre, eski Hamidiye kruvazörünün yerine, yolkenli bir mektep gemisi yaptırılacaktır. Türkiye ile Romanya arasında yeni bir tecim uzlaşması yapıl- miştir. Bu sayede Türkiye hü- kümeti Romanyaya 2 milyon liralık mal ihraç edecektir. Tür- kiye ekonomi müsteşarı, Bükreşi ziyartinden sonra Romanyada Türk tecim evlerinin kurulma- sına İüzum göstermiştir. Türkler Yananlılarla da bir- likte ticaret ve bibassa tütün ihracatı işnde uzlaşmak ve iş- birliği yapmak- niyetindedirler. Önümüzdeki mart ayı içinde Dr, Aras İran, İrak ve Elganis- tan payitahtlarını ziyaret ede- cektir. Kürrei arz üzerin Bi . x . Sehir Gazinosu Beyoğlu Gardenbarında pek çok alkış ve takdir toplıyan Sekiz kişilik korvin balet revüsü bu gün Aksu vapuru ile gelmiştir Ayrıca meşhur düet, komik, akrobatik seler. Rus fantezi danslar, Essiev's Meşhur Miki kuartet dans monden Muhtelif artistler tarafından yeni, eksantrik numaralar Pazar günleri saat 17 de matine, sair Elhamra Geçen hafta vadettiğimiz HAŞMETLİ proğram hazretlerini bugün matinelerden itibaren takdım ediyoruz. 1-ÇİNGENE PRENSES Tabii Renkli - Fransızca Sözlü şaheser Baş Rolds ANNA BELLA 2- ŞEN YUMURCAK i bir milyon çocuğan sevgilisi SHIRLEY TEMPLE'n Fransızca Sözlü en son ve en güzel filmi 3— Yunan Veliahdinin evli 4— Çin sularında Amerikan PANA tayyareleri tarafından Datırılması.. $ — Türkçe izahlı FOX Jurnalda en son habirler 6 — Bilmediğimiz Hakikatler.. Kültür fiimi Sevnslar: Çingene Prenses Sve 9 da. . $ Y kilise camünde Bizans devrine aid mezarlar bulunmuştur. — Belçika Parlâmentosunda my.. : lavlar birbirine girdi — ö dtrllre Brüksel, 27 (Radyo) — Bek çika parlâmentosunun bu günkü toplantısında gürültüler olmuş- tur, Reksistlerden (Kont Dok- ron) tarafından verilen bir tak- rir yüzünden saylavlar biribirle- rine girmişler, ak atmışlardır. Parlâmento, reisi, üç dela cele seyi kapatmağa mecbur kak mıştır. Sovyet meclisinde ve- rilen kararlar Moskova, 27 (ALA.) — Sov. yetler birliği yüksek Sovyet meclis! reislik heyeti 24 Kânu- — nusanide M. Kaleninin başkanlı- — gında toplasmıştır. Heyet yüksek Sovyet meclisinin birinci dev- resinde kabul edilen kanunlarla kanuni esasinin tadilâh — ve zabıtların — federe cumhurluk. — larla, Tatar Basgır ve Da- ğıstan — dilleri üzerinde lab ve — neşredilmesine, — Sovyet» ler birliği yüksek Sovyet mec- lisi gazetesi ismindeki resmi gazete neşredilmesine, Kızılordu ve donanmânin yirminci yıldö- — nümü münasebetile bir madalya — çıkarılmas'ne ve askeri af ilânp na karar vermiştir. Posta ve Telgraf umum müdürü me- zuniyet aldı İstanbul, 27 (Hususi) — Pos- ta, Telgraf ve. Telefon umum müdürü mezuniyet almıştır. ler İdaresinde Milli Kütüphanc SİNEMASI m2 merasimi sının JAPON Türkçe Sözlü marcek 3 ve 7de