1 Ağustos 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

1 Ağustos 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

alınmış. Henüz bunlar yayınlanma- dı, âama “Sanırım programlar bir ki- Tapta yayınlanacak'* diyor. Jon, ilk olarak BASIC ile program hazırlamaya başlamış. Daha sonra iş- leri hızlandırmak için yüksek çözü- nürlükte grafikler de kullanmaya başlamış. Ancak makine dilinde ye- terH bilgisi olmadığından bir kitap al- ş. Jon'un bu soruna çözümü iyi hac- ker'ların belirgin özelliklerindendir. “Kitaptaki bilgileri inceleyip bütün makine dili komutları ile denemeler yaptım.”"' M DA LA A - | i Jon, son zamanlarda bir arkadaşı- nın kendisine bir makine dili moni- törü vermesine rağmen bunu hiç kul- lanmadı. Bunun yerine BASIC yük- leyici ve DATA satırlarını program- larında kullarımayı tercih etti. Jon, bir projeden diğerine geçiyor, yeni Ooyunlar planlıyor. “Eğer bir ta- ne dösünürsem,..**, veya eğitim reh- beri veya karakter üretme program- İarı üstünde çalışıyor. “*Bir oyunda, ilk olarak işe oyunun oynanışıyla başlıyorum. Birçok insan işe grafiklerle başlar,” Bu şekilde programlama tekniğini açıklıyor. Jon her seferinde oyunun bir bölümü ile uğraşıyor. Bütün kısımlar birbirine eklendikten sonra sıra grafiklere ge- İiyor. “Programın ses kısmını yapmak işin en zör kışmı, sesi üretmek zor de- Bil ama ilginç bir ses üretmek zor.”” Jon müzikten çok ses efektlerini se- ÇIyar. Son zamanlarda Jon, Commode- re 64 programları için daha az vakte sahip. Çünkü işi ancak bu kadarına izin veriyor. Las Vegas'ta yaşadığı yerde bir main frame (büyük bilgisa- yar sistemi)'de çalışıyor. BİR SARKACIN SALINMASI Texas, Friona'dan Teffery B.Hink- le, 17 yaşımda bir genç. Kendisi bil- gisayarların yüksek teknoloji dünya- sında bir araştlırmacı, Lişenin ilk yıllarında olan Jeff, şimdiden C64 ve 1541”ini karmaşık ve heyecanlı, pratik ve eğlendirici yön- lerde kullanmanın çeşitli yollarını keşfetmiş. Yaptığı programlar çok çeşitli konuları içeriyor. Bir yanda yüksek matematik içeren, sarkacın salırım hareketlerini taklit eden gra- fik ağırlıklı bir program yaparken, öte yandan karşı takırmın hücuimunu analiz eden ve buna göre defansın ba- şarı oranını hesaplayan programlar hazırlıyor. Jeff'in ISEF 84'teki bilgisayar pro- jJesi basit ve bileşik sarkaç hareketle- rini taklit ediyor. Bu proje senenin başında ilmi bir deney olarak başla- mmış. Jeff projeye başlamaşını şu şekil- de anlatıyor: ““İlk olarak işin mate- matiğini nasıl yapacağımı düşündüm. Ve kağıt üzerinde işe başladım. Bu yaklaşık bir saatten fazla zamanımı aldı. Ve sarkaç hareketlerinin dört noktasını hesaplamak için altı sayfa harcadım,”*' Bu hesaplama süresine karşın Jeff'in hazırladığı BASIC program dört dakikadan az bir süre içinde 200 noktayı grafiksel olarak çizip göşte- rebiliyor Elbette hız, yüksek matematik he- sapları petektiren uygulamalarda, C64'ün kullanılmasını gerektiren en iyi nedenlerden birisi. Fakat basit bir sarkaç hareketi simülasyonunda güz- önüne alınmaşsı gereken başka önemli noktalar da var. “Hız, bilgisayar kullanmamda en büyük nedenlerden biri** diyerek Jetf sözlerine devam ediyor, “Ayrıca C64 bazı fiziksel sınırlamaları gidermede bana yardımcı oldu. Sarkacın gerçek büyüklüğü ilk serundu. İkinci sorun, sürtünmeyi yoök etmekti, C64 ile, sa- yılar aşırı derecede büyüyene kadar sürtünme ve büyüklük sorunlarını önledik.”* Jeff, 18 aydır bilgisayar kullanı- yor. Bundan evyel bilgisayarlarla hiç- bir alakası olmamış. “Daha evvel bil- gisayarı sadece kitap ve dergilerde gördüm.”, Teff kendisini kullanım kitapları ile eğiterek C64'te çalışma- ya başlamış. Bu aşamadatı sonra Cö4'üne ne yapılmasını iştiyorsa yap- tırtmayı başarmış. “Şu anda yapmakta olduğum program türleriyle samırım C6d4'te BASIC programlamanın sınırlarına yaklaşıyorum, BASIC, hafıza açısın- dan oldukça düzenleme gerektiriyor. Fikirlerimin çalışmasını sağlamak için çeşitli programları zincirleme bir- birine bağlamak zorunda kalıyo- rum.'* Cöd hakkında, Jeff'in yeni olarak anlamaya başladığı birçok şey var. *“Sarkaç simulasyonu gerçek zaman- da değil ama bu özellik programa ko- layca eklenebilir.” Jeff, bunun için makine dilini öğrenmesi gerektiğini sözlerine ekliyor. “BAÂASIC yerine makine dili kulla- nabilsem, programın çalışması gerçek zamana çok yakın olurdu,' Jeff, bilgisayar yeteneğini sadece teorik programlarla sınırlamıyor. Bu yılm başlarında ticari bir futbol prog- rarmı üzerinde çalışmış. Programa bü- yük değişiklikler yaparak okul antre- nörlerinin karşı takımın oyunlarını bozmalarını sağlamış. “Program, rakiplerin bize karşı uygulayabilecekleri yaklaşık 200 oyu- nu İnceleyebilir. Bu oyunlarda olması muhtemel zayıf noktaları bize süyler. Program, bundan başka pas oyunu ve koşma oyunu ihtimallerini de tah- min eder. Oyun sıraşında sahanın ne- resinde ne olacağını tahmin edebilir,”* Program çalışıyor mu? “Program futbol takımına çok yararlı oldu.” Teff gülümseyerek ekliyor: “Takım- dakiler defans oyunlarının bazılarınt programı kullanarak seçmekteri haş- lanıyorlar,** Jeff, alçakgönüllülükle programın her zaman işe yaramadığını kabul et- mesine rağmen *“...genelde program çok başarılı oldu.” diyor, Birçok Commodore kullanıcısı gi- bi, Teff de tüm sınırlarına kadar araş- tırmak istediği yeni bir teknoloji ile karşı karşıya, Ticari piyasayı göz- önünde bulundurarak ticari bir prog- ram hazırlamak niyetinde. Bu arada okul takımının birkaç oyun kazan- rmasında yardımcı olmak yeteri kadar tatmin edici olsa gerek. DEPREMİ HİSSEDİN Deprem olduğunda, Arkansas, Fa- yetteville'den Eugene Sargent (17 ya- şında)j, tüm olay hakkında bilgsi sahibi 15