1 Ağustos 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

1 Ağustos 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

olabilmekte, C64'üne arabirim ara- cılığı ite bağladığı küçük bir sismog- raf, ne olduğunu, ne kadar olduğu- nu ve nerede olduğunu bildirmekte, Makine dilinde yazdığı program, yüksek çözünürlük kullanan grafik- ler yardımıyla bir sismik çubuk gra- fik kaydedicisini taklit ediyor. Prog- ram sismograftaki hareketleri takip ediyor ve verileri saniyenin altmışta birinde yeniliyor. Bu işlemdeki haş- sasiyeti C64'ün içinde yeraları dakik saate borçluyuz. “C6d4'ü kullanmak bir avantaj, çünkü şu anda kullanılan birçok çu- buk grafik kaydedicisinden daha haz- sas. Her verinin alımndığı saniyeyi ke- sin olarak hesaplayabiliyorsunuz.”” Sismograf ve Commodore'u birleş- tirmek iki teknolojinin uyumlu bir şe- kilde birleşmesini sağhyor. Eupene ilk olarak sismografı yapmış. Daha son- ra iki teknolojiyi birleştirmeden ev- vel makine dilinde program yapma- yı Öğrenmiş. “Geçen ay: sısmografı arabirim ile bağladım. Bunun için sekiz bitlik analog/dijital bir çevirici tasarladım. Sekiz bit kullanarak (C6d için nör- malj) sadece 255 farklı seçenek var. Sanırım bu iş 12 bitle daha iyi olur.*' Eugene, Cöd'ün kolaylıkla 12 bit- le çalışır hale getınlebılecegım de süz- lerine & EFugene, arabı.rimli sismografımı fu- arda sergilerken, en azından bu işle uğraşan bir profesyonelin ilgisini çek- ti. Bu kişi işini kolaylaştırması ümi- diyle program hakkında daha fazla bilgi sahibi almak istedi. “Program tam anlamıyla denen- medi, amıa doğru ortamlarda son de- rece karakteristik dalga şekilleri üre- tiyor. *” EBupgene'in bilgisayara ilgisi bir VIC20 ile başlamış. Daha sonra ha- fıza sorunu ve yüksek çözünürlükte grafik ihtiyacı karşısında C-64*e geç- miş. “Makine dilinde oldukça yeniyim. Sadece Ocak'tan beri bir makine dili monitörüm var.” Eugene, C-â4'ün, projesi için tam ihtiyacı olan şeyleri yaptığını sözlerine ekliyor. “Grafikler öyle güzel ki, üstelik bir kayıt ve rapor verme aracı olarak bü- yük bir potansiyeli var.** İlk deneyleri BASIC ile olmuş. *“BASIC o kadar yavaştı ki, komp- leks denklemleri hesaplarken çok faz- la zaman gerekiyordu. Makine dili bu soruna döğru çözüm oldu.” Eugene'in projesi sadece 2MB ha- fıza kullanıyor, “Program birçok iş vapıyor. Çünkü makine dili ile prog- 16 ram son derece kısa ve derli teplu oluyor Eugene in projesi kendisine Ame- rikan Akustik Derneği'nin özel birin- cilik ödülü olan 100 doları kazandır- dı. Bundan başka Amerikan Patent Yasası derneği de kendisini 25 dolar- hk mansiyon ödülüyle ödüllendirdi. Ayrıca U.S Hava Kuvvetleri'nin araş- tırma ve geliştirme bölümlerinde bir haftalık gezi kazandı. “Programın yeteneklerini geliştir- meye yeni başlıyorum. Amacım programın alışılapelmiş sistemlerden daha iyi çalışmasını sağlamak. Prog- Tam, verilerin mantıksal olarak işlen- mesini, frekans sayımı ve ayarlama- sını yapabilecek.” FİZİKÇİLERİN KURTULMASI EĞLENCELİ OLABİLİR Arkansas, Bareşville'deki Batesvil- le Lisesi son sırıf fizik bölümü öğrem- cist Michael Todd TJackson son dere- ce iyi bir fizik öğrencisi olduğunu ka- bul ediyor. “*Ailemizin bir yıldan beri C-64'ü olmasına rağmen bir kere 0l- sun bilgisayara bakmamıştım."”* *“Babam bilgisayarı nasıl kullana- cağımı öğretirken bana oldukça zor atılar yaşattı”” diyerek sözlerine de- vam ediyor, Mike'ın C-64'ü kullanmayı öğren- mek için yaptığı oldukça şaşırtıcı: *C-64'ü kullanarak bir fizik projesi yapmaya karar verdim. Bunun bilgi- sayar kullanmayı öğrenmek için iİyi bir yol olacağını düşünüyordum.” İSEF”'e katıldığı proje Mike'ın C- 64'te ve herhangi bir bilgisayarda yazdığı ilk program. Ancak program 1541 disket sürücüde 130 blak yer tu- tuyor. Programın listesi (hepsi BA- ŞIC ile yazılmış) günlük şehir gaze- tesinde çıkan ilanlardan daha uzun! Mike'ın oyunu gerçekte bir fizik kitabı, öğretmen ve bir uzay oyunu. Oyun lisenin ilk sömestreşinde anla- tılan fizik konularını içeriyor. Mike oyunu şu şekilde anlatıyor: “Siz ve fizik öğretmeniniz uzak bir gezegene düştünüz. Gezegenden kur- tulabilmek için fizik bilginizi kulla- narak uzay aracını tamir edip geze- genden kaçmak zorundasımız.”* Mike, programı yazmının bir sine- ma filminin senaryosunu yazmaya benzediğini söylüyor; “İlk olarak si- memada olduğu gibi, olmasını istedi- gim her şeyi sahne sahne yazdım.* “Projenin yapımı sırasında prog- ramda büyük değişiklikler oldu. Programla ne yapacağıma tam karar vermeden diskette 75 Blok uzunlu- Zunda bir programa sahip olmuştum. Programa sprite eklemeyi de düşün- düm, ama program yazıldıktan son- râ cınlar için fazla hafıza kalmamış- tı. Program henüz başlangıç safhasın- da olmasına Tağmen matematik veya İngilizce, yabancı dil veya tarih öğ- retmek için gerekli değişiklikler yapı- labilir. *€-64'ü çok seviyorum, çünkü ye- ni başlayan öğrenciler için öğrenme- si çok kolay. Klavye koöntrolleri ra- hat ve anlaması çok kölay,' C-64'ün sağladığı kolaylıklarla Mi- ke, hayatında hiç bilgisayar kullan- mamış kişilerin bnle anlayabileceği kolaylıkta bir program yazmış. “Program kullanıcıya adım adım ne yapması gerektiğini ve ne zarman yapması gerektiğini söylüyor. Eğer yanlış bir tuşa başarsanız program ki- litlenmiyar.'' Mike, projesine Ocağın ortaların- da başlamış ve Mart ayının ortaların- da işini tamamlamış. C-64'te çok uzun ve karmaşık bir BASIC prop- ram hazırlamanın teçrübesine raf- men, Mike C-64'te karmaşık uygula- malar yaparken kendisi için bazı sı- nırlar görüyor. Gerçekte, bilgisaya- rın grafik yetenekleri hakkındaki bil- gilerini geliştirmek istiyor. Bundan başka SID ses çipini de araştırmak is- tiyor. *C-64'te savaş simulasyonları öy- namaktan hoşlanıyorum, Bir dahaki sefere kendi savaş simulasyonumu yazmayı deneyeceğim.'” Eğer Mike C-64'ünü bir yal boyun- ca bir köşede bırakmasaydı şu anda nerelerde olacağını tahmin edin!