22 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

22 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — Akşım Poatatı a A ŞA 2 AĞUSYA SEE — 1m Atatürkün başkanlığındaki bakan- lar toplantısına dair resmi tebliğ Habeş - Italyan meselesi Bugünkü Akşam gazetesinde N. 5. imzalı bir yazıda İtalya ile olan mü- nasebatımız hakkındaki şaylalara te- mas edilmektedir. Imza sahibi yarı » sında ezcümle şunları yazıyor: — Güya, İtalya adalyda, bilhassa Rodos ve Lerosi adalarında bası as - kerlik tedbirleri | alıyormuş. Güya Türkiye İtalyanın Afrikada uğraş - masından istifade ederek (o Boğazlar meselesini halletmek, adalara saldır - mak istiyecekmiş, Dünga işlerinin zaten düzgün git- mediği bir zamanda bu gibi haberleri Kimler, niçin çıkarıyor bilmiyoruz ve aramıyoruz, Yalnız gördüğümüz bir şey var ki o da böyle şeyler uydur - bekelerin dost memleket Yunanistan- da da yeretmiş olmasıdır. Komşuları- mızın, sırf dostluk şevkile dikkatleri- ni bu iş üzerine çekmeyi vazife bili - riz Pi Haberlerin mahiyetine gelince, bun ların baştan aşağı asılsış o olduğunu söylemiye lizum var mı? Malya ile minasebetimiz muayyen andlaşmalarla çizilmiştir. Bu normal ve iyi münasebette de şimdiye kadar bir değişiklik olduğunu işitmedik. İtalyanın Afrikadaki uğraşmasın - dan istifade etmek İstiyeceğimiz, ri - oayeti daha saçmadır. Türkiye tum » huriyetinin sulh politikasını bilenler bu gibi şeylere gülerler. Boğazlar meselesi, Türkiye e şu veya bu devlet arasında o bir mesele osnadıği yı Yürkiye Halya mexelesi de değildir. Bugün Avrupa politikasını ve fi - kirleri meşgul eden hödisede Türki - yenin vaziyeti, milletler cemiyeti kon seyindeki devletlerden farklı olmaya- Cağını söylemiye bile lüzum yoktur. Amerikanın bitaraflığı ve Habeş Vaşington, 22 (A. A.) — Se - nato tarafından kabul edilen nöt- rlük projesinin saylavlar kurulu tarafından da kabul edilmesi muh temeldir. #aboşistandaki bütün İtalyanlar hudut dışına çıktı Paris, 22 — Verilen haberlere göre Habeşistanda bulunan son italyan tebaları da yola çıkmış - lardır. Habeşistanda konsolos me- murlarından başka bir tek İtalyan “kalmamıştır. Ciornale d'İtalya gazetesi, İn - gilizlerin İtalyanlarla / elbirliği yapmayıp karşı koymalarmdan çok zarar göreceklerini iddia e- den bir makale neşretmiştir. Fransız gazetelerinin bugünkü yazıları Paris, 22 (A, A.) — Gazeteler dikkatlerini Londra üzerine dik - mekte ve bugünkü İngiliz kabi - nesi görüşmelerinin önemi üze - rinde wrar eylemektedirler. Echo de Paris şunları yazıyor: “İngiliz kabinesi toplantısının tarihi bir önemi vardır. Avrupa - da verilecek kararlardan sonra, Habeşistan buhranmın burada ya- pacağı aksülâmellerin zararsız se çip geçmiyeceğini öğreneceğiz. “B. Baldwin, bugün öyle bir mes'uliyet karşısındadır ki, mes'uliyetin bir eşi ancak B, Mu - solininin sırıtnda bulunmaktadır. B. Baldwin, bükülmez bir durum takınmazdan evvel, hükümetinin İngiliz - Alman deniz antlaşma - sm imza etmekle Versay andlaş- masma ilk darbeyi indirmek hu - susunda önayak olduğunu düşün- melidir. Bu andlaşmanın Hüküm « lerini bütün vüsatiyle ileri sürdür) ğü takdirde herşeyden evvel Al - manyanın da onu tamamiyle tat- bik edeceğini bildirmelidir. İngi- liz İmpaartorluğunun Habeşis - tendaki menfaatları şüphesiz ki önemlidir. Fakat Avrupa'da daha büyük menfaatları vardır, ve İn - giltere'nin mevcudiyeti bunlara bağlıdır.,, Matin gazetesi şunları yazıyor: “İngiliz kabinesinin gelecek toplahtılarından bütün Avrupa istikbalinin bağlı bulunduğu İngi- liz dış siyasa formülü çıkacak - tır,, 4 makta menfaatleri olan karışık şe - > Bu gazete, bütün İngiliz bakan- larmın bir Fransız « İngiliz elbir- liği siyasasının mümkün olduğu kadar devamlı ve sıkı bir surette muhafazası hususunda mutabık olduklarını ve yalnız bakanların muhtemel müeyyedeler hakkında uyuşamadıklarmı yazmaktadır. İngiitere kararını bugün verecek Londra, 21 — Bütün İngiltere, Ingi - liz kabinesinin yarınki(bügünkü) top- Jantısını büyük bir sahırsızlıkla bek - lemektedir. Yarınki toplantının sabah tan akşama kadar süreceği, ve birçok önemli işlerin müzakere edileceği an - laşılmaktadır. Bunların arasında İtalyan - Habeş 4 eylülde toplana - cak olan uluslar kurumunda beşistana silâh ve cephane satıp sat- mamak işi vardır. Aloizi dönd Paris, 21 — Üçler konferansında İtalyayı temsil eden Baron Aloizi dün akşam Romaya dönmüştür. Aloizi| 4 eylülde toplanacak uluslar kurumu | konseyine iştirak edecektir, Taymls'in İtalya aleyhindeki mütalsası Londra, 21 —'Taymis gazetesi İtal - yan - Habeş lığı etrafım- da İtalya aleyhinde (gayet şiddetli bir başmakale yazmıştır. Bir taraf - tan anlaşmak, ve harbin önüne geçme- ğe çalışmak için konuşmalar devam €- derken Musolininin (Afrikaya asker ve cephane sevketmesini (o tenkit et - mektedir. Makalenin şöyle cümleleri yardır: “Uluslar kurumu, vereceği ceza ted- birlerinin tatbiki için büyük donan - ması olan devletlere, yani İngiltere /- le Fransaya salâhiyet vermelidir, Ve harbin önüne geçmek için Süveyş ka- nalı kapatılmalıdır. Eğer İtalya, her şeye rağmen harp- etmek isterse bu harbin on, on beş sene süreceğini de bilmelidir... Londra, 21 — Bu sabah © toplanmış olan küçük mikyastaki imparatorluk konferansına serbest Irlanda ile ce - nubi Afrika birliği o mümessilleri de iştirak etmişlerdir. Pariste zencilerin gösterisi Paris: 22 (A.A.) — Paristeki zen - ciler Habeşistandan yana bir toplan - tı yapmışlardır. Bunlardan yirmi kali. darı sokaklarda gösteride bulunmak istemişler ve polis hüviyetlerini tah - kik için beş kişiyi yakalamıştır. Amerika bitaraf kalacak Vaşington : 22 (A.A) — Bir İtalyan. merikanın bu! Habeş harbi takdirinde A bitaraf kalması hakkındaki senato kabul etmiştir. Belçikada şllâh ihracı müsaadesi Brüksel: 22, (A.A,) — Bugün g- kan bir buyrukta Belçikadan silâh ve cephane ihracını hususi (o müsasdeye tabi tatmaktadır. İngilizler, Habeş elçiliklerinin muhafazasını kuvyetlendiriyor Londra: 22, (A.A:) — Resmi olarak bildirildiğine göre, ufak (bir İngiliz kanunu İngil -/; terenin tutacağı yol, Italyaya ve Ha -|? İstanbulda bulunan bakanlar. mız dün Floryada Atatürk'ün baş- kanlığında bir toplantı yapmışlar- dır. Başbakan Gneral İsmet İnönü ile İçişleri Bakanı Bay Şükrü Kaya diğer bakanlardan erken Floryaye gelmişler, ve denizde bulunan A tatürk'le birlikte deniz banyosu yapmışlardır. Toplantı saat oo altrda başlamıştır. Bu toplantda, Başbakanın Doğu illerindeki son seyahatine ait görüşlerini anlata: rak alınması icap eden tedbirlerin görüşüldüğü, Kamutaya yeni veri lecek projelerden bahsedildiği ve genel politika vaziyetinin gözden geçirildiği tahmin olunmaktadır. Ekonomi Bakanı Bay Celâl Ba: yar saat yirmi buçuğa doğru top lant:dan ayrılmıştır. Diğer bakan- lar geç vakte kadar Floryada kal- mışlardır. Bu sabahki Kurun refikimiz kabinede, dünkü gazetelerde bah- sedilen şekildie bir değişiklik ol mıyacağıni şu cümlelerle kayde. diyor: “Bizim de görüşümüz, sayılan) — bakanlarda bir değişiklik olacağı yolunda zayıf bir riyayete dahi yol açacak mahiyetten uzaktır... Bakanlarımızdan bazıları bir kaç gün içinde kendi vazifeleri yo- lunda tasarladıkları işlere döne- cekledir. Atatürkün baş- kanlığındaki ba- i kanlar toplantı- sına dâir . .. Resmi tebliğ İstanbul, 22 (A. A.) — Baş- bakan İsmet İnönü, doğu ve Karadeniz vilâyetlerinde yap - tığı tetkikleri, (gördüklerini, derhal yapılması lâzım gelen iş- leri Cumhurreisine arzetmişti, Tedbirleri hakkında Aatatür- kün yüksek tasviplerini aldık» tan sonra bakanları İstanbul'a çağırmıştır. Dün 21 ağustos çarşanba gü- nü Florya denizevinde Atatür- ni ve yapılması gereken işleri anlatmıştır, Devlet idaresinin her nokta- sını alâkadar eden işlerden ba- kanlar salâhiyetinin yapmaya kâfi olanlarının derhal tatbiki, yapılması kanun ile ve bütçe ile alâkadar olanlarınm şimdiden hazırlanarak Kamutaym ilk top lantısımnda (O kanunlaştırılmaşı muvafık görüldü, Atatürk, başbakanı ve li kanları akşam yemeğine alıkoy. muştur. asammmanan eseemmerenn. kıtası Adisabaabdaki İngiliz elçiliği - nin mohafızlarını takviye edecektir. İspanyada harbe karşı hazırlanıyor Barcelon: 22 (A.A.) — Bir Italyan — Habeş harbi takdirinde İspanyanın bitaraflığını muhafaza (etmesi için hükümet mühim noktaları O takviye etmek üzere süel hazırlıklarda bulun- maktadır. Katalonya garnizonundan topçu a - layları Endülüse ve Balier dağları - na gönderilmiştir. £ İki harp gemisi devamir olarak Barselonada buluna- cak ve diğer iki harp gemisi de Ba - Jeier adalarını göze Su basmaları yüzünden Pekine iki milyon adam Bunları besleme Pekin, 22 — Resmi bir tebliğe göre, Şantung'un garbında vukua sığındı k kabil olamıyor Bunların iaşesi için lüzumu © lan ayda on milyon frangı buk gelen su taşmaları dolayısiyle şe-| mak mümkün olamadığı cihetle hire sığımanların sayısı iki milyo-! Çin hükümeti karışıklıklar çıkma- nu r, sından korkmaktadır. 5 kendi resmi bültenlerini toplattı Almanya büyük bir istikrazda bulunacak Berlin, 22 (A.A.) — Almanya- nın resmi ekonomi bülteni, doktor Şaht'ın son defa verdiği söylevi aynen neşrettinğiden dolayı top. lattırılmıştır. Berlin finansal çev- Izmir panayırı bu gün açılıyor İzmir, 22 — Arsrulusal İz mir panayırı bugün on sekizde açılacaktır. Günlerdenberi İzmirde bü- yük bir faaliyet göze çarpıyor- du. Binlerce ziyaretçi İzmire. gelmiş bulunmaktadır. heykelinin önündeki sahada a- çılmaktadır. Panayır 179 büyük ve müstakil paviyondan mü - rekkeptir. Sovyet Rusya, Yunan, Yu - goslav ulusları adma yapılan paviyonlar bariz bir üstünlük göstermektedir. Evkaf Umum müdür muavinliği İstanbul vakıf paralar müdürü * Fahrinin Evkaf Umum Müdür muavinliğine tayini yüksek tasdi- ke arzedilmiştir. Yerine Samsun hususi muhasebe müdürü Kemal gelecektir. erin Akçuranın kitapları Akçora oğlu Yusufun kütüpha- nesi maarifçe satm almacaktır. Kataloğu yeniden yapılmıştır. 2000 kadar kitap olduğu söyleni- liran hükümeti ve Zaman gazetesi gazetesi, geçen günkü nüshasında bir İstanbul gazetesi aleyhine, “dost bir dev - leti incitecek şekilde neşriyatta bulunduğu için,, dava açıldığını yazıyordu. Tahkik ettiğimize göre, bu da- va, bir İran Sefareti müntesibinin yaptığı bir hareket üzerine bu se- farete dair yazdığı bir yazı yü * zünden Zaman refikimiz aleyhine renlerinde dolaşan bir yayıntıya göre, Almanya hükümeti yakında en az 500 milyon marklık yeni bir istikraz yapacaktır, Balkan oyunla- rında bulunmak üzere Yunan Maarif Nazırı geliyor * « Türk Atletizm Federasyonuna" “ resmen bildirildiğine göre, eylâ « lün 21 inde İstanbulda yapılacak Balkan oyunlarında hazır bulun » mak üzere Yunan Maarif Nazırı, terbiyei bedeniye müdürü, Atina belediye reisi şehrimize gelecek » Iredir, j ; —— Bulgarlar Yobazları Türklük aleyhine kullanıyor Sofyadan bildirildiğine göre Bulgarlar, ahalisi Türk olan vilâ- yetlerde beşer hocadan mürekkep im heyetler ihdas etmişler * Bu yobazlar mühtelif köy ve kasabaları dolaşmakta, Türkleri Türkiye aleyhinde sözlerle ifsat etmeğe uğraşmakta, Bulgarlar merhametlerinden, ve iyiliklerin” dne bahsetmekte, Lâtin harfle” riyle yâzılmış Türk gazetelerini © kumamalarmı tavsiye etmekte " dirler, —o— Mısır kadınları Taaddüdü zevcat istemiyor Kahire, 21 — Mısır Kadmlsr Birliği Başkanı Madam Şaravi Paşa, başbakana müracaat ede * rek İstanbulda toplanan arsrulu * sal kadınlar birliği kongresinde verilen karar üzerine Mısırda 18” addüdü zevecatm kald İntemiştir. —— Londrada nakliyat 22 (A.A)— otobüsleri ile diğer büyük nakliY? vasıtaları ve taksiler yavaş yavas kaldırılarak bunların yerine YAĞ” ğ Lişliyen motörlü vasıtalar kona caktır.