1 Ekim 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 17

1 Ekim 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 17

Çünkü İktisat Vekâletinin bugünkü basit teşkilât makinası, bu muazzam işin hakkından gelebilecek mahiyet ve kabiliyette de- gildir. Yeni İktısat Vekâleti, Türk iktisadiyatının Erkânı Harbiye dat - resi almalıdır. Yeri İktısat Veköleti, Türk iktasadiyatının Erkânı Harbiye dai - İktisat Vekâletinin ve ona tâbi hütün müesseselerin reorgani- zasyonu bahsında ana perensip, memleket iktisat hayatının ih- tiyatlarına göre « İhtisas büroları » « Madde teskilatları v tesi- sidir. Buna müvazi olarak, Ziraat Vekâletini de bir yeorganizas- yona tâbi tulmak ve iki vekâleli alâkadar eden müşterek mes'e- lelerin vahdetli bir tarzda işlenmesini temin etmek icap eder, & İhtisas büroları üzerinde biraz duralım: Türk iktisadiyatının huhranmı, gerilik ve iptidailik buhranıdır. Türk iktisadiyatını korumak ve kurtarmak demek, ondaki ge- rilik ve iptidailik unsurlarile mücadele etmek demektir. Ceri teknikli ziraat istihsali, hem keyfiyet hem kemiyet hakımından ticaret sahasındaki rekabet kabiliyetimiz üzerinde müessir ol- maktadır. O halde, ticareti ıslah etmek demek, her şeyden önce ziıraati düzeltmek demektir. İsta, İktisat Vekâletile Ziraat Ve- kâletinin, üzerinde elele ve başbaşa çalışacakları bir saha: İlktisat Vekâleti, Lir Larafltan cihan piyasalarındaki rekabet sgart- larına göre, diğer taraftan milli sanayiimizin ihtiyaçlarına gö- re, ziraf istihsalimizin hangi veçheler dahilinde ıslah edilmesi lâzımgeldiğini tesbit edeceklir. Ziraat Vekâleti de, bu gayelerin mümlkcün olan sür'atle tahak- kuku için tatbik olunması icabeden teknik sartları ve teşkilât şekillerini araştıracaktır. Görülüyor ki, iki vekâletimiz arasında sıkı bir işbirliğinin ku- rulması, her ikizinin de muvaffalkayeti için esastır. Meselâ, stan- dard işinin yalnız licaret safhasında halledilmesine imkân yok- tur. Standardlastırma işi, tohum, ekim, bakım, toplama, hazır- lanma safhalarında hallolunabilir. Mal, ticarete standardlaştı- rılmış olarak gelir. Bu itibarla meselâ, bugün cihan borsaların- da yeri olmıyan pamuklarımıza bir itibar kazandırmak istiyor- sak, bu işe, İktisat Vekületinin tesabit adeceği ticari esaslara gö- re Ziraat Vekâletinin tatbik edeceği teknik ve teşkilât usullerile, ilk önce tarlada başlıyacağız. Pamukdakumasanayiimizin muh- ğ