1 Ekim 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

1 Ekim 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

dutlarımız mikyasında inkişaf edişi, yani bütün memleketi ihtiya edici bir vüsat alışı, hülâsa milli iktisatta tamamlık ve birlik, İşte iç pazar, yalıut milli pazar budur. Bu iç pazarın, bu milli pazarın, yahut bütün memlekete şamil ve milleti ihtiva eden, hülâsa hakiki manasile « bütün » olan yani « milli » olan bu iktisat birliğinin yaratılması, İste Türk inkılâbının Türk teşkilâtçısından beklediği milli iş plâ- nının mezvuu ve hedefi, Bugünkü Türkiye, geniş, fakat iptidai, yani « dar mubadeleli ve geri teknikli » bir köylü memleketidir demiştik. Geri va iptidat bir cemiyette ziraat, yani toprak işleri, iktisadi istihsal faaliyetlerinin hepsini kendi içinde toplar ve ziraat haricinde bir istihsal faali- yeti üdeta düşünülmez. Böyle bir cemiyet merhalesinde, cemiye- tin faal iktisat unsuru, yahut cüzütamı olan köylü ailesi, ziraatin bütün subelerini (ekincilik, bağ ve bahçecilik ,bayvancılık ilâh..) kendi ihtiyacı nisbetinde, fakat kendi elinde tuttuktan başka, en hayati sanayiin bütün subelerini de yine kendi kulübesinde yaşatır. Meselâ ileri bir cemiyette zirai san'atlar, gıda san'atları, geyim san'atları, inşa ve lamir işleri şeklinde ayrılan müstakil sanayi faaliyetleri, iptidai bir cemiyette köylü ailesinin - yine kendi ihtiyacı nisbetinde - işleri meyanındadır. Böyle iptidai bir cemiyette ziraat adeta, « hem yetişliren, hem de işleyen » tek bir san'at şubesi halindedir, ve bittabi böyle bir cemiyette mubadelenin genişlemesi, pazar işlerinin memleket mikyasında bir ehemmiyet alması ve mubadelenin memleketin bütün bu- caklarını ve bütün vatandaşlarını sökülmez bağlarla biribirine bağlaması için hiçbir seben mevcut değildir. Çünkü bu cemiyette istihsal maddeleri, o cemiyeti Leşkil eden cüzütamlar, yani köylü aileleri için hep aynıdır, ve istihsalin miktarı müstahsilin zati ihtiyacile takyit edilmiştir. Binacna- leyh, ne köylerde, ne de adeta yarı köy şeklinde yaşayan ve top- rağa merbut olan kasaba vo sehirlerde «içtimai iş bölümü» yani istihsal islerinin evvelâ ziraatle sanayi arasında, sonra da zira - atin ve sanayiin kendi içinde bir takım subelere bölünüşü ya doğmamış veya inkişaf etmemiş ve genişlememiştir. İşte simdi Türk vatanının - ihracat için istihsal yapan bazı mın' takalarile, mahdut tevzi merkezleri müstesna olmak üzere - he- 7