1 Ekim 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

1 Ekim 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

KADRO. Dil kurultayı. Yine büyük milletin yüzünde büyük gönlünün et- kârlanmağa başladığı okunuyor. Her kendi içine döndükçe, o durpgun gönül bulanır, o yeğit başı dumanlarır ve toprak - ana- nın başaklarını cömertçe salması gibi ana - millet büyük hâdise - lere gebe kalır. Millet, Dil Kurultayı'nda, Yeni dil doğuyor. Dört adam, bir tabutu sessizce serviliklere taşıyorlar. Beşikteki- ler farkında mı? Enderunun bir sadık kulu daha, OSMANLICA, ömrünü tamamlamış, gidiyor. Beşiktekilere ne mutlu! Osmanlı yarımüstemlekesinin bu sırasıra mevtalarını gömmek için ömür- lerinin arsasında bir mezar'ık payı ayırmağa mecbtir kRalmıya - caklar. Yeri yapılardan başka birşey görmiyecek onların: düm- düz temizlenmiş, sınırsız gönülleri. Biz halbuki bir nesiliz ki, milleti millet yapmak, onu toprağında müstakil, tarihinde müstakil, iktisadında müstakil ve dilinde müstakil bir varlık kılmak için esen inkilâp kasırgasının yıktık- larını sırtımıza oalıp hayalır dışına atmakla mükellefiz. Ömrü- müz böyle geçecektir. Yeniyi getirmek için, İnkilâp, bizi eshite- cektir. Fihri uğruna cefa ve mihnetleri gönlüne alamayan adam nasil inkılâpçı sayılamazsa, üzerine aldığı işlerin ilk mirasyedisi ol- mak sevdasına kapılan nesil de, inkılâp yaptığını ileri süremez. Bunun içindir ki, çetin borcumuzun bir türlü bitmediğini görmek, bizim için, borcumuzu iyi ödemekte olduğumuzun delilidir. Şimdi yeni dil dotuyor. Biz. — hâlâ bir parçacık olsun, eskiyi yaz zıyoruz. Bundan sonra yazmayacağız. Yazmamak için de konuş- mayacağız. Bu ne çetin bir karardır. Titriyenler ve bw kararda daha ileri gidİmemesi için yalvaranlar, kararın çetinliği hakkın- da tam fikir sahibi olanlardır. Fakat inkılâp içinde bulunulur ve inkilâba inanılırsa, çetin ke- limesinin, hangi sahada bir manası kalır? Dil Kurultayı'nda yeni dile gidiyoruz. Bu dil herşeyden evvel bir büyük dil, yani bir kültür dili olacaktır. Kültür dili, çak insanlar tarafından konuşulan dil demektir. Fran- 3