1 Ekim 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 40

1 Ekim 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 40

Ankara Maoskova " Roma Yakup Kadri. Bununla beraber zannetmemelidir ki, Rusya'yı kaplıyan bu inkı- lâp atmosferi içinde arlık bütün tezatlar ortadan kalkmıstır. Her halde, tam bir kamunist nizamına girmemiş olan ve kendi tâbir- lerine göre henüz (pröcommuniste) bir safhadan geçmekte bulu- nan bugünkü Rus cemiyetinin bünyesindeki kargaşalığı görüp meydana çıkarmak o kadar zor bir şey değildir. Zaten, hiç bir inkılâpçı Rus komunisti bunu inkâr etmez. Onlarca ve gene on- ların kullandıkları bir tâbire göre, bugün, Kızıl Rusya'da cari olan hukuk, hâlâ, (Burjuva Hukuku)dur. Engin köylü tabaka- sı, henüz milkiyet ve kazanç haklarına bağlı müstakıl bir sınıf halinde yaşamaktadır. İntellektüeller, hele edebiyat ve san'at sahasındakiler hkollektivize ve proletarize olmaktan uzak, eski hayatın, eski burjuvalığın şekleri, tereddütleri, zâıf ve tema- yülleri içinde bocalamaktadırlar. Bunlar, kendilerini beğenmişlikleri, yani ferdiyetçilikleri, ha- vailikleri, hattâ, belki, biraz da snopluklarile hemen her yerin intellektücllerine benziyorlar. Bunlarla, bulunduzğumuz meclis- lerde -biz, milli, burjuva, Türk intellektüelleri!- kendilerini asla yadırgamadık. Bütün kusurlarımız, zâıflarımız, dağınıklıkları- mızla, kendimizi onlardan ayrı bulmadık. Kremlin sarayındaki bir suvyarede — biraz fazla kaçırmış olan genç bir romancı, tatlı bir coşkunlukla omuzuma vurarak, biraz evvelki ciddi bir edebiyat bahsini su sözlerle bitirmişti: — Adam sen de; prensip, meslek, çığır denilen şeyler de ne imiş! Ben, en müthiş realitelerin içinden çıkmış bir köylü çacır El Altıncı nüshadanberi. 40