1 Ekim 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

1 Ekim 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

İçpazar ve İktısatta (bütün) lük. Şevket Sitreyya. Türk inkılâbı, Türk teşkilâtçısından bir «İsplânı» bekliyor. Bu ig plânının ilk adımda hedefi; Türkiyede «İçpazarsın yaratıl- ması ve tanzim edilmesidir. İçpazar deyince biz, her şeyden evvel, Türkiyede Türk emtiası arz ve talebinin ve bu suretle de Türkiyede Türk emtiasının mü- badelesi ve paraya tahvili imkânının bütür memleket mikyasında bir genişlik almasını, yani milli iktisat işlerinin «Memleket - şu müulleşmesi» ni anlıyoruz. Bütün hudutlarımızı saran ve memle- ketin her bucağını birbirine bazlıyan, « vatan - şumul » bir ik- tisat birliği, şimdi milli bir iş plânının, hem tezi, hem mevzuudur. Bu tezin ve bu mevzuun manasını olduğu gibi anlayabilmemiz icin şu nokta üstünde biraz duralım: Bugünkü Türkiye geniş, Fakat iptidai bir köylü memleketidir. Sayısı az modern sanayi müesseselerinin yeni, nakil vasıtalarının ve bunların zaruri kıldığı emtia hareketlerinin nisbi inkişaf man- zarasına rağmen iptidailiğin yani mubadele darlığının ve teknik geriliğinin damgası, vatanımızın yüzünden henüz tamamile si - linmiş değildir. Ta Akdeniz sahillerinden Cezireyiülyâ yaylâla- rına doğru uzanan kalabalık bir aşiretler silsilesi, uzun ve geniş bir seyyar Türkiye vardır ki hâlâ, kurunuvusta oymaklarının âvâre hayatını vaşar: Mubadeleye sahne olan şehirlerden ve münakalât vasıtalarından uzakla kalan; bilhassa sark vilâyetlerinin hücra yaylalarıma, vas dilerine yayılan geniş, bir köylü kalabalığı vardır ki hâlâ, burada her köylünün bütün hayatında istihlâk ettiği mübadele madde- leri kıymeti, nihayet bir hiçten ve meselâ bütün hayatı boyunca kullandığı mensucat miktarı, öldüğü zamanda sarındığı kefen- den hiç te fazla değildir.