1 Ekim 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 33

1 Ekim 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 33

A — İngiltere, parasını düşürüyor, devlet hazinesini ferahlatı- yor; akseptasyon işinden City'yi bilfiil menederek, onu, cihan mübadelelerinin korkunç olmağa başlamış aksülâmellerinden koruyor. Arkasından, 2,000,000,000 fingiliz Hralık ©> 5 lik harp tahvillerini 94 3,5 luğa kalbediyor ve hazineyi bir kat daha tak- viye etmiş oluyor. B — Amerika Reconstruction Finance Corporation bankası- nı tesis ediyor. Federal Reserve merkez bankaları nizamname- lerini çelerek onları bu işe bilâvasıta da olsa iştirak ettiriyor, Büyük kalemler dahilinde piyasayı tasfiye etmiye başlıyar, E Fransa, Fransız rantlarını daha aşarı bir faiz ve 100 mil- yara yakın bir yekün üzerinden tahvil eylemekle devlet mali- yesini ve kontenjan usulüne geçmekle milli iktiszadı destekle- yor. :;.: .î. Bu hareketlerde müşterek vasıf, iflâslarını kendi kendilerine tasfiye edemiyen yani yıkıldıktan sonra şimdiye kadarki buh- ranlarda olduğu gibi kendi kendilerini tasfiye edemiyen piya- saları, devlet müdahalesi ve devlet parası ile doğrultmaktır. Mey- cut rejim, artık her tarafta devlet sühyansyanları ile yaşatılıyor. 2 — Beynelmilel tediye tikanıklıklarına çare aranıyor. A — Harp borçlarını Amerikaya ödememek için Avrupalı borç- lular cephesi meydana getiriliyor. B— Bu neviden yani itfaları imkânsızlaşmış borçların Ayrupalı- lar arasında da ödenemediğini göstermek için, Fransa, tamirat- tan vazgeçmeğe icbar ediliyor. 3 — İstihsal teknikleri farklı sahalar nazarı itibara alınıyor. Â — Ot€tawa'da ileri ziraat ve ileri ham madde tekniğine malik Dominionların yardımı ile geri teknikli Britanya sanayii hima- ye ediliyor. Ottawa'da İngilterenin takip ettiği siyaset, Domin- ionların sanayileşmelerine mani olmak değil, bu aanayileşmenin temposunu biraz yavasşlatmak ve bir de bu sanayileşme hareke- ti için lâzımolan istihsal vasıtalarının Amcrikadan dezil İngil- tereden tedarikini emniyet altına almaktır. Kanada mürahhas- ları, sanayide «tip» meselesini ileri sürerek Kanada sanayii için a3