1 Mayıs 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

1 Mayıs 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

dayanmıyan görüşler, daima yama, daima taklit, daima sahte, daima makiyaj kalmaza mahkümdur. Türk Devletçiliği, (müllet) şecniyetine dayanır. Garp devletçiliği — isler kapitalist ister sosyalist olsun — sınıf şeeniyetine dayanır. Garpte milli iktisadiyat denilen şey, sadece bir sırıf iktisadiyatı” dır. Millet iktisadiyatı, milli kurtuluş hareketini yapan Türkiye'de do- gacaktır. Halbuki, İbrahim Fazıl bey, Türk inkılâbının orijinali- tesine inanmadığı için, Türk şeeniyetini garp nazariyelerinir don muş kalıpları içinec tıkamak istiyor. Ve karşımıza tamamile kar rikatarize edilmiş bir Türk Devletçiliği çıkarıyor. Kürsü hacası değiliz amma, o mahut garp iktisat ilminden biz de birazacık çakarız. Onun için müderris İbrahim Fazıl beyefendi" nin Akşam gazetesinde «İhtilâl devletçiliği» «İnkılâp devletçi- liği» diye «tebdili kiyafet» ettirerek sahneye çıkardığı aktörleri kolayca teşhis edebildik: İhtilâl devletçiliği kıyafetine sokulan şey, sadece, komunizimdir. İnkılâp devletçiliği maskesi altındaki çehre de basit bir müdaha” lecilikten başka bir şey değildir. Garp ilminde muayyen isimleri olan bu iki mektebe, acaba mü derris İbrahim Fazıl beyefendi neden yeniden ad babalığı yap” mak mecburiyetinde kaldılar? Cevabını vereclim: zemaneye uymak için !. Fakat Halk Fırkasının programındaki «Devletçilikn prensibi, eğer sadece basit bir müdahalecilikten ibaret olsaydı, o vakit bü- tün ÂAvrupa ve Amerika devletlerinin devletçi bir iktisat siyaseti takip ettiklerine inanmak lâzımgelirdi. Çüunkü İbrahim Fazıl beyefendinin «İnkılap devletçiliği» nin tatbikatı diye bir, bir sayıp döktükleri işler, devletçi aldukhlarını iddia etmiyen memleketlerde çoktan ve hem de daha fazlasile tatbik oluna gelen şeylerdir. En liberal bir devlet olarak tanıdığımız İngiltere de bile «ala İb rahim Fazıl» bir (inkılâp devletçiliği) hâkimidir. Rusya'daki sisteme de yeni bir ad takmağza lüzum yoktur. Onun da markası besbelli üstündedir: Komunizm, Halbuki, Türk Devletçiliği, İbrahim Fazıl beyefendinin takmak istedikleri maskelere ihtiyaç hissetmiyecek ka- dar şahsiyet ve vekar sahibi başlı başına bir sistemdir. 18