1 Mayıs 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

1 Mayıs 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

gelmeli, (*). Netice olarak <Talât» bey himaye zamanının henüx gel- memiş olduğunu, bu işi yapacak kadas irfanımızın yükselmediğini bizim sanayi kuracak vaziyetle bulunmadığımızı iddia öoderek diyor ki, «Bu mülâhazalara istinaden serbest mübadelenin hat'; faidelerinden istifade ederek milletimiz biraz daha zenginleştil- ten ve nüfusumuz teraytit ettikten sonra himayeye başlamatk daha doğ- yu olur zannediyoruz» (**). «Talat> bey cidden haklıdır!. Evet, serbexi mübadelenin «<kat'? falidalaeri Sekot ı'ı.':.lm;şl:r'ı, Hem öyle bir şckııd:— in bat edilmiştirki' milletlerin bir kummnın diğer hir kiszmma cah- edilmesi suüretile. Türkiye'nin bugünkü geti vaziyeli, işte hu serbest mübadele nin isbat edilmis bir hakikatı olarak meydanda duruyar. Kapitülusyon- larla gümrük dmwarlarını Avrupa emliasınn açınak mecburiyetinde bı- rakılan Saltanat Türkiyesinde Türk köylüsiü, Garp sanayiins pazar, Devlet maliyesi, Avrupa bazirgânlarına işliyen bir cihaz haline yeldik ten sonra serbest mühadelenin ekat'i Faidesinir anlamıyacak nco var. Fakat 4Talât, bey Türkiye'de böyle bir şeyin olmadığını iddin cdiyor, Avrupa'da rekabetin Türkiye'de eski sanayil öldürmesi yeni kârlı işle- rye yol açmıslır diyor. Meşelâ bakır #anayiinin sönmesi ile hammadde istihsalinin inkişaf etmesi gibi. Bu tabif bir kanummuş, Bunun böyle ol ması Jazımmış. Fakat sorabiliriz: Türkiye'nin de milli sanayii olması, hammadde istihsalile Avrup» sanayiin'n kaprizlerine esir olmaktan kuv- tulması hakkı değil midir? Onun bugünkü peri vo tâbi vaziyeti Avru- panın şuurlu bir istismarı neticesi değil midir? «Talât> bey bülün bun- ları inkâr ediyor. Onun elinde <İ. Fisekers in meşhur formülü vardır: «Bütün iştiralar bütün satışlara müsavidir:. «Mal, mal ile mübadele edi. lir.* <Milletlerin birbirlerile olan münasebet'nde hivmetler urasında fark yoktur.: Verilen kıymetler ile alınan kıvymetler birbirine müsavi- dir, Fakat muharrir burada mühim bir noklayı unutuyor: Türk köylüsü meselâ bir Avvupa emtinsı alabilmek için dört koyun sa- maktadır. Satışlarda müsavat ancak bu suretle temin olunuyor, Pazar da birbirine müsavi gelen alışverizlerin arkasında sarfedilen emek Türk köylüsünde Avrupa'nınkine nazaran daha fazladır. Bugünkü ticareti hariciyemize bir göz atmak küfidir: İthalAt emtiasının fiatlgrı gayet az düştüğü halde ihracat emtiasının kıymeti fevkalâde sukut etmiştir. Türk müstahsili lithalât kıymetlerini karşılamak icin çok fazla ihracat yapmak mecburiyetinde kalmaktadır. Bunun için ihracat kıymat itiha rile sukut ettiş: halde mikda: itibarile mütemadiyon yükselmektedir. Buna rağmon yine bx tesavi ölmiyor, Türkiye'nin bütün tarihinde bu böyle olmuştur. Himayecilik zamanınzın gelmezini beklemok te çok tuhaf. Bu zaman nevakit gelir? Zaman gelsin diye beklersek Sakarya cidalinin manası "L"edf kalır? Koca hbir milli istiklâl harbi bu zamanın gelmiz olduğu” nun bir delili degil midir? Bu milli kurtuluş hareketi bir milletin kendi benliğine dönüşt demek değil midir? Türkiye milli mücadeleyea Avru” paya pazar olmak için mi girdi?, Fakat <Talit» bey için bir müll? istiklâ| davası mavcul değildir. O, Türk (*) Talât Gevyeçi, Parmın düşmesi..... İlh, 5. dü. **) Keza, 8. 7ü, 80

Bu sayıdan diğer sayfalar: