1 Mayıs 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 44

1 Mayıs 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 44

sek fiyat) üzerinden sanayi muamelâtı almaya icbar etmemize isyan ediyar. Halkın sanayi sermayedarlarına ödediği bu farkları bari devletae ödeyelim diyor. Şimdiye kadar bu suretle sanayi hesabına öde- nen farklarım yüzde ellisinin meydanda olmadığını ve sanayie de sermaye olarak yatırılmadığını isbat cdiyor. Bu milli fiyat farkı (sanayi ve ziraat cmtia'sı arasındaki bu yeni fiyat makası), bahsi iktisadi devletçiliğin en orijinal bahsidir. Biz bu bahsin konuluşunda ve müdafaa edlişinde Hamdi Beyin göslerdiği titiz ve cesarctli milletseyerliği, iç pazardan ve güm- rük himayeciliğinden anlaşılan manada kendisile tum mutabık olmamakla beraber (1), hususi bir taktirle kaydederiz, © İktisadi Devletçilik bahsi, çok mantıki bir teselsül ile «Millet ik- tisadı» bahsini takip ediyor. Ve: «Millet iktisadı bir plân ve tanzim iktisadıdır. İşte iktisadi Dev- letçilik böyle bir millet iktisadiyatının kurulma yollarını gösteren vsüllerin heyeti mecmuasıdır.» neticesine varılıyor. Hamdli beye göre böyle bir millet kuruluşunu «Ne milli, ne beynel milel sermayeden, ne de orta sınıftan beklemiye imkân yoktur. Ve tarihi zaruret, Türkiye'yi yani milli kurtuluş hareketi yapan memleketleri bu nevi sermaye ve smıfların elile sermaycdarlık rejimine geçmekten mahrum etmiştir. Binaenaleyh bu huraluşu «Devlet yapacaktır. Fakat Bürokrasi devletçiliği değil. Bürokrasi devletçiliği demek hükümetçilik de- mektir. Hükümetçilik bir zihniyet, bir idare tarzıdır. Halbuki devletçilik bir millet iktisadı rejiminin diğer bir ifadesidir. İsta iktisadi Devletçilik budur.> diyor. Bu iktisadi Devletçiliği iktisadi uzviyetlerin yapacağı kayıt olunmakla beraber böyle plânlı bir millet iktisadının kurulmasına ve teşkilâtlanmasına ait plânın kilabın müteakip cildine bırakıl- dığı yazılıyor. Ancak bu plânlasma ve teşkilâtlanma bahsinde idari teşkilâtın, yani şimdiki devlet makanizmasının retolunma- dığı, bu teşkilâtli «Mekanizmayı da idari devletin kuracuğı» su- rahatle müdafaa edilmektedir. (D Tukdldp ve Kadyo'da eMilli sermayenin veraeklim membolarır bulusl, t4