1 Mayıs 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 19

1 Mayıs 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 19

Biz, ne komunist, ne de kapltalist devletçiliği istiyoruz. Biz, sadece ve apaçık bir millet devletçiliğinin müda- faasını yapıyoruz. İbrahim Fzıl beyefendi, makalesinin sonunda gençlere şöyle hitap ediyor: Geongçler, zize sokulan Devlatçilik fikirlarini dikkatle telkik ediniz Üzarlerindeki alâmeti farıkalara bakınız, keskin gözleriniz bunları ka- layca seçecektir. Ferdi mesal ve faaliyeti esaa tutmak> ve «milletin umumi: ve yüksek menfaatlerinin icabettirdiği işler» damğasını taşıyan devletçiliği can evinize sokunuz, O, #izi ve memleketi refaha ve mamuriyete götürecek tir. Bütün iktisadi Faaliyeat sahalarımnın devlet eline geçmesini iddin edean nazariyeleri uzağa alınız. Bunlar memleketi anarşiye gölürecek olan bir sosyalizmden başka bir şey doeğildir.: K . Öyle ise, biz de İbrahim Fazıl beyefendiyi şimdilik bir tarafa bırakarak genç ve ihtiyar bütün okuyucularımıza hitap edelim: Okuyucularımız! Siz, Halk Fırkasının programındaki (Devletçilik) prensibine in- tibak edebilmek için ihtibasa uğramıs liberallerin basit bir mü” dahalecilikten baska bir sey ifade etmiyen, sözde - inkılâp dev- letçiliklerine eminiz ki, inanmıyorsunuzdur. Önünüze (İnkilâp devletçilişi) diye sürülen aşın bayat ve kok- muş bir ithalât matahı olduğunu kolaylıkla sezdiğinize şüphemiz yoktur. Bizim. Kadro'da 17 uydanberi müdafaa ettiğimiz millet devlet- çiliğinin, hiç bir saretle komunistlikle alâkadar olmadığını anla- mak için de, zekânızın kifeyetine kaniiz. Onun için, İbrahim Fazıl beyin gençlere hitabındaki fitneci zih- niyet karşısında iğrenti ve bulantı duymanızı da tabili görüyoruz. Muhterem müderrisin, size, «can evinize sokmanızı tavsiye ett” ği, «sizi ve memleketi refaha ve mamuriyete götüreceğiniy iddiz cttiği taklit devletçiliğin milletleri ve memleketleri nerelere gü türebileceğini anlamak için ibret gözlerinizi Türkiye hudutları dışına çeviriniz: Cihan buhranı denilen canavar, İbrahim Fazıl beyin tavsiye bu- yurdukları sistemin öz çocuğudur. Bu canavarı, sizin can evinizc sokmak isliyecek kadar canavar değiliz. Halk Fırkasının programında devletçiliği tarif eden madde, ih 19