1 Mayıs 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 9

1 Mayıs 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 9

İnkılabın ideolo:ix —— — Don Kişotun yeldeğirmenlerile muharebe- sine Kürsü politikacılığına, ve Cavit bey iktisatçılığına dair... Şevket Süreyya. Don Kişotun yel değirmenlerile muharebesi: Don Kişot düşkün, fukat manyak bir İspanyol Asilzadesidir. Bütün dü künlüğüne rağmen kendi damarlarında asil bir Şövalyo kanının dolaş- tığına iİnanıyar ve bu mani onu, bir gün bir takım gülünç maceralara sürüklüyor. Romanlarda okuduğu ve hikâyelarde dinlediği asil Şüval- yeler gibi a da Atına binmek;, zırhını yeyinmek ve arkasma uşağını ala rak kahramanlık yollarında kılıcının taliini denemek istiyor. Adi bir köy mayhanosinde dalavcracı bir takım adamlar onun bu biçareliğini tahrik ediyorlar ve güya Şövalyelik vaftizinden geçirdikten sonra Don Kişot'u kahramanlık maccraları yoluna sahveriyorlar. Fakat işin hem gülünç, hem de hazin tarafı asıl bundan sonra başlıyor. Çünki busahte vaftizli Şövalye macera yoluna çıkarken güvendiği kı- metlerin nasıl bir hayal mahsulü alduğunu bilmiyor. Halbuki onun bin diği (Rosinant) (1) hakikatte düştüğü yerden kalkamayan aç ve uyuz birt avla hayvanıdır. Dan Kisot'un kuşandığı xzırlh isc, her daliğinden Sövalyesinin kadit olmuş vücudünü ve acıklı sefaletini gösteran hurda bir metadır Bu At her adımda bir defa tükecek, bu kadit süvari her çöküşte bir de fa yerde sürünecektir. Bir zırh diye kuşamılan ve içine saklanılan o ari- yet ve hurda mela sahib'ni, düşmanlarının kılıcından değil, siyri sinek- lerin iğnesinden bile koruyamıyacaklır. Efendisinin peşinde saklı se- limir temsil eden, fakal ancak topal bir eşek üstünde gezdirilen biçare (Sanşo Panşo) (2) ise, Don Kişot'un kahramanlık zanettiği her sefalet- te onu beyhude yere hakikate davet etmeğe çalışacak, fakat «Manis: nin gafletin ve kadit olmuş ihtirasın önünde aklı selim, bu sefalctin maka- nizması bütün âleme ayân oluncaya kadar daima gölgede halacak va daima inkâr olunacaktır. Ne ise Don Kişot güya kendisine Şövalyelik vaftizi yapılan köy meyha nesinden bir sabah gün doğarken macera ve mücadele yoluna çıkıyar sabahın alaca karanlığı içinde hayat uyanır ve sular ağarırken yolu, bi tepenin kenarında çarhları serin sabah rüzgârile alabildiğine düönen ÜU) Don Kişotun Atının izmi. (3) » Banso Tauşo » Don Kişot'ün uşağının İsini,