1 Mayıs 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 58

1 Mayıs 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 58

sen bu memlekette yetişmişsin, diye arka plâna atılmasın!» Arada sırada fen adamına alan ihtiyacı ve bunların memlıx'ları- nın memleket dahilinde bulun- ması zaruüretin hizsederiz, Fakat ekseriya bu defa da tefrite düşe- riz. Bilmem kaç yüz profesörlü iş Darülfununları, şu kadar mil- yonluk sanayi mühendis mekten - leri düşünürüz, bültçe zarure- tile de yapamayınca veya açıpla kapamak mechburiyetinde kalm- ca: «Eh ne yapalım» deyip her şeyi heli üzere bırakırız. Halbuki bu iş için ne milyonluk müesse- selere ihtiyaç' vardır, ne de mço"- yus olmıya, memleketimizde heri yüksek fen adamını hem de müle: fennin işçiyi yetiştiracek mücsze- seler vardır, bunlar arzularımıza vefa etmiyoran onlara istediği miz işi görecek şekli veemek kâ- fidir. Bu sebeple Maarif Vekâle. tinin san'at mekteplerimizde ve yüksek fon tedrisatı yapan mü- esseselerimizde ıslâhat yapmak istediğini duyunca bir bakımdaun memnun olduk diğer taraftan da bu isalâhatın işteklerimize muüva- fik olmasını temenni ettik. Gazetelerin neşriyatından anlı- yoruz ki (Hakimiyetin baş ma- kalesi) İktisat Vekâleti san'al mektebi me'zunlarını kendi fab- rikalarına almak iştemiyormuş, çünki istediği gibi yetişmemis imiş., Eyi amma, İktisal Vekâleti kendi istediği talebolerin nasıl olması lâzımgeldiğin: bundan ev- vel Maarif Vekâletine va bu melc- teplere bildîrmemî, mi? Bunun için icap eden yeni dersler kon- Muş, yeni tedris şekilleri düşüü- 58 nülmemiş mi? Bunu pek zannelt. mem. Çünki tekmil bunlar tathil olunmuş olsaydı, talebenin elve. rişli olmamasına sebep kalınaz dı. Bu memleket ta tophanc ve tocsane müşiriyetleri zamanın- danberi işçi yetiştirmiştir. Fakat makinanın ve elektriğin en basil kanunlarını dahi bilmeyen bu «- laylı işçiler büyük terakkiler KÜy- terememiştir. Bu sebeple de ge- rok devlet ve gerokse hususi feb- rikalar hariçlten bir çak pahal, vsta ve amele ithalâtı zarurelini gürmüştür, Şimdi san'at mektez. lerimiz bu alaylığı ortadan kal- dırınca hariçten işçi ithaline de sebep kalmaz, Yalnız bu işte İk- tisat Vekâleti veya Ziraat, Nafı- a, Mili müdafaa Vekâleti İYİ ye- tişmemiş diyerek bunlara karsı pasif bir vaziyel alacağına bu işi tanzim edecek müşterek plânlar hazırlamalıdırlar. Böyle bir plân fikrimizce şunları ihtiva eder: A — Memlekette yapılan veya yapılacak olan nazaran mühendit ve yüksek fen tahsili görmüş eşhasla usta, mütehassız işçiye olan ihtiyaç ne kadardır? Yani hangi işlerde ne kadar fenci istiyoruz ? işlere B — Bunların yetişme tarzı nasıl olmalıdır? Hangi bilği seviyesini kendi işlerimizin yapılması için kâfi görüyoaruz. Bunlara naznran yükşsek lahsiller için elimizde bu- lunan mühendiş mektebi, İzlan- bul Üniverstie'sinin Fen Fakül tesi, Ziraat, Orman vebuna ben- Zer yüksek ihtisaş mektepleri is- ter ayrı ayrı veya daha iyisi mü- nasebet nlanları bir teşkilâta *5. bi tatularak kemmiyet ve keyfi- yele göre tadil ve teşkil olunur,