1 Temmuz 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 14

1 Temmuz 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 14

unsurların) müdahalelerini ayrı ayrı hesaba kalkışırsa derhal netlea mü- rekkepleşir ve bu netice bilhassa içtimal, yani (saf kapitalist) mahivetini tamamile değiştirir. Halbuki dikkat olunursa görülür ki Marx'ın bütün iktisadi hükümleri bir sermave kesafetinin, bir sanavi kesafetinin ve hulâsa keskin bir sınıf mü- cadelesinin hükümleridir. Fakat yine dikkat olunursa görülür ki, Marx'ın zamanında sermayenin, ve sınıf tezadının kesafet mıntakaları ancak Ay- rupanın mahdut bir kuç noklasından ibaretti, Fakat Marx istihsal Alet- leri terakki ettikçe yeni yeni «kapitalizmden evvelki muhitlerin (1)» ka- pitalistleşeceğine ve bu suretle iktisat mübadelesi gibi sınıf müçcadelesi- nin de, cihanşümul bir mahiyel alacağına kanidi. Esasen dava böyle kan- masaydı, o zaman bizzat sistemin âlemşümul mahiyeli sarsılır ve marksiz- min en gürültülü neticeleri, bir Ayrupa veya nihayet bir sanavi mehile- ketleri meselesi haline düşerek ehemmiyetsizleşir giderdi. Fakat -ileriki yazıda işaret edeceğimiz gibi- bütün hâdisnt gösterdi ki, mü- badele münasebetlerinin âlemşümulleşmesi ve bütün ecihanın mübadele bakımından bir tek iktisadi vahdet haline gelişi, büyük İstihsal vusıtaları, ültsündeki tezadın proletarva ile burjuvazinin sınıf eidalinin, hulâsa bü- yük sanavi memleketlerinin sanavi kesafetlerinden -ki bu sunuyi keşafet- leri cihanın büyük kısımlarının sanayiden mahrum bırakılması hesabına devam ediyor- doğan davalarının da elhangümulleşmesi demok değilâir, Binaennleyh marksizmin Telsele ve tarihi felsefe bakımından cihanşümul münasebeti daha âşikâr olmakla beraber, bunun iktisadi neticelerinin vi- hanşümullük kıymeti, hiç şüphe yok ki yarın, hugüne nazaran duha çok münakaşa edilecektir, Sımıf mücadelesi: «Bugüne kadar bütün cemiyetlerin tarihi, sınıfların mücadelesi tarihin- den ibaret oldu. Hür ve esir, patrisyen ve pleh, sİnyor ve serf, usta ve çI: rak, hulâsa gaddar ve mağdur birbirlerile ebedi bir düşmanlık güttüler ve fasıluşıx bir mücadele yürüttüler. Bu gizli veya âşiküâr mücadele her va- man ya bütün cemiyelin kökten bir değişmesi, yahul mücadele eden sı- nıfların mahvolmasile netleelendi, Eski derebeylik cemiyetinin haraheleri üstünde büvüyen muasır cemiyet de ganıfların bu tezadırı. tasfiye etmiş dekildir. Yalnız şu var ki bu te- zat şimdi gayet sadeleşmiştir. Şimdi cemlyet artık gittikçe doba keskin bir suretle iİkl ayrı ve düşman karargühn, 1ki düşman sınıfa ayrılıyor: RBurjuvazi ve proletarya,» «Karl Marx - Masiftoni> Bu söslerden de görülüyor ki, Marx'in sınıf, cemiyetin unsuru aslisidir. Ve gınıf mücadelesi ona göre müasır nizamın muharrik kuyvetidir. Bu müca- dele her zaman ecemiyetin yeniden teşekkülülnü zaruri kılıyor ve cemalye- tin hu yeniden teşekklülinü her zaman, on kuvvetli, en teşkilâtlı ve en ileri olan sınıf yapıyor. Feodulizme karşı mücadelesinde, burjuvazi, cemiyetin ile- () Yani bir tarattan küçük mülkiye; sakibi sımıfların, diğer taraftan müs- temleke ve yarı müstemlekelerin. i4