1 Temmuz 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

1 Temmuz 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

çeşitli yiyeceklerine, türlü türlü aşılarına ve serumlarıma alışmıs bulunan asil tavukların ve acar horozların her hangi bir köyümü- zün bitli ahırına, lam takır çöplüğüne, cılız verimsiz, hastalıklı hemcinslerinin yanına düştükleri gün, yeislerinden intihara kal. kışacak kadar zeki olmasalar bile, zamanla soysuzlaşmaların- dan acaba şüphe edilemez mi? Nitekim, tavukçuluk enstitüsünün başında bulunan Doktor Kad. ri Beyin, Birinci ziraat kongresine verdiği tavukçuluk raporun- daki şu cümleleri, bu hususta şüphe edenlere hak verecek ma. hiyettedir: «Memlekette yalnız tavuk hastalıklarile ugraşacak müesseseler. le baytari teşkilâta ihtiyaç vardır. Yoksa bBütün emekler boştur. Çünhkü memleketin her tarafı hastalıkla doludur. Hiç hasta zan: nolunmiyarn yerli tavuklar iamamen bulaşıktır.» (1) Bugün, bu teşkilât olmadığma göre, tavukçuluk enstitüsü, ilim için ilim yapan bir müessese halinde kalmağa mahkümdur de- mek hatalı mıdır? Adana'daki pamuk islâh istasyonunun da bundan bir kaç sene önce köylüye dazıttızı islâh edilmiş pamuk tohumlarının zaman- la dejenere olduklarını ve işe buğün yeniden başlamak icap ettiğini salâhiyettar bir pamuk mütehassısımızın ağzından işit: tik. Diğer ziraat sahalarından da aynı mahiyette misaller gelir- mek kabildir. Bütün bunlar bize, köylüye damızlık ve tohum da- gıtarak, güzel örnek göstererek, ögüt vererek, kredi açarak, bro- şürler sunarak memleket ziraatinde inkilâp yapmanın imkânsız- liğını gösteriyor. Bütün bunlar bize, Avrupadan ithal edilen taklit liberal ziraat si- yasetinin iflâsını öğretiyor. Onun için biz, bu tutulan yol üzerin- de bir ân durup, kendi kendimizi tenkit ve mürakahe etmenin lüzumuna inanıyoruz: Bu yol, acaba do ğru yol mudur7? Avrupada bizden çok önce, gerek milli, gerekse beynelmilel ta- mamile ayrı şartlar altında ve bambaşka muhitler içinde yapıl- mış tecrübeler, acaba bizim ziraat siyasetimiz için örnek olabi- Tir mi? İşte her hangi bir tecrübeye girişmeden önce kat'i bir karara bağ: lanması icap eden ana dava, bizce budur. D Birlaci ziraat kouzresi Mhrlsas taporları, Cilte X. Sahile HSA0 18