1 Temmuz 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

1 Temmuz 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

ler halkının yine eskisi gibi islismarını inde etmek cehdi günlük könfe. ranslara kadar nksederek gayet serbesçe müdafaa ediliyor. Milletlerine yine eskisi gibi müstemlekeler bulmak gayesinde olduklatrını faşist lider. lerin ağızlırından hergün işitmiyor muyuz? Ilitler demiyormu ki, «Beyaz ırk dünyayı idare etmeye ve onun Üstünde hâkim olmayu lâyıktır. Bu hâ- kimiyet ancak pasifizm (solheuluk) meyhluri usullerla temin olunabilir, Mademki Alman milleti, dünyanın en yüksek hizmetlerini kendi içinde toplayan en büyük ırktır. O halde dünya üstünde hükmetmeye Jâyıktır, Onun vazifesi, dahilde birleşecrek harlce taşmaktır. Müslemlekelar tdin- mektir. Eğer Almanyanın dahili terakkisine demokrasi mâni oluyorsu, hartel inkişafına da pasifizm engel olmaktadır. Ö halde pasilizm lüzum- susdur. Pasilfism fikri her türlü yan ve şöref duygusunu mahvediyor, Ha- rici mücadele hlssini öldürüyorz Bınıf mücadelesinin yanmda yer alan ve sınıf mücadelesinin SEYTİNİ ve hattâ bütün kapitalizmin mukadderatını tayin eden milli kurtulus bure- ketleri kapitalizmin bmperyalist safhasmın bir reaksIyonu olarak tarih sahnesine çıkmıştır. Faşism nusil kaplitalist cemiyetin ferdiyetci rejimine ve bunun mahsulü olan inkılâpçı sosyalizme karşı bir reakslyonu, sosyalizm masıl, doğrudan doğruya kapitalizmin ret ve İnkârı harekeli İse, milli kur- tuluş hareketleri de imperyalizmin bir reddidir. Sosyalizm sınıfsız bir ce- miyet faşizm milli bütünlüğe müstenit bir nizam kurarak beyaz ırka diğer ırkları esir etmek davasındadır, Milli kurtuluş hareketi ise evvelâ cihan İçinde milletleri milletlere esir eftmiyen hür ve müsavi haklı milletler ni- zamını sunlyen dahile karsı tezatsız milli vahdeti yaratmak gayesindedir, Binaenaleyh milli kurtuluş hareketlerinin iki cephesi yardır: Biri dahile di- Reri hurice karşı. Burada harici istiklâlin şartı olan dahili vahdet üzerinde bilhassa durmak lâzımdır. Milli kurtuluş hareketinin dahlle karşı cephesi, milli istiklâli on emin birşekilde idame etmek için tezalsız ve plânlı bir vahdete da- yanan bir milli varlık kurmaktır. «Milli kurtuluş hareketleri, milletin millet olarak iİstiklAâlini istihdaf eder. Bu istiklâlin yalrız kazanılması için değll, muhafaza ve idame acllmesi iğin de millet vahdetini sede rölyetçi, sümrevi ve smıfi şısrlara bu dayada yer vyerilemez» (Sovket Sürayı). İktisadi ve ayni zamanda Siyasi İstiklâlin bakası İçin iktisadi ve içtimat hayatın yenlden ve plânlı bir tarzda kurulması milli kurtuluş hareketinin ana hedeflerindendir. İkticat ve cemiyet plânı, ancak devlet gibi Ali ve oloriter bir teşkilât vasıtasile tahakkuk ettirilebileceğine nazaran mem- leketin yeniden kurulması davasında devletin millete karşı aktif bir ral almasına zaruret vardır. Buna nazaran milli kurtuluş hareketinde derle- Lin cemiyetle olan münasebetlerini Kaye Ve gayeye vüsil olmak için kulla- rulan vasıtalır bakımından ikliye ayırabiliriz: 1 — Gayeya göre milli kurtuluş hareketinde devletin cemiyetle olan mü- nasebetinde takip ettiği siyaset Üniversalisttir. Kriteryuma, inlulüpçı $09- yalizmde olduğu gibi amele gınıfmın yahut faşizmde olduğu gibi kapitalis cemivetin yahut ferdiyetçilikteki Fibi ferdin menfaatleri değil, milletin harkce ve dahile karşı bütünlüğü ve bu bütünlüğün refahı iktisadi vo içtimat yükselişidir. Devlet, milli bütünlüğün kemali için hareket noktası olarak memleket istihsal kuyvetlerinin inkişafını kabul eder. 80