1 Temmuz 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 22

1 Temmuz 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 22

vam mı etmeli, yoksa ferdin talihini cemiyetin menfaatine mi bağlamalı? Hâdiseler bu sualin cevabını çoktan vermiş bulunuyor: Yarının cemiyeli, artık talihini ferdin menfaatine bağlıyan kör ve anarşik bir cemiyet olmıyacaktır. Yarının cemiyeti, ferdin talihini kendi menfaatine bağlıyan şuurlu ve nizamlı bir ce- miyet olacaktır. 9 Fetrt menfaati, gayat müphem ve gayet nisbi bir ölcüdür. Han- gi ferdin hangi menfaatı? Ferdi fertlerden tecrit ederek, bütün fertler için muteber, mut- lak ve değişmiyen bir ölçü bulmanın imkânı var mıdır? Böyle kaypak bir temel üzerine sağlam ve verimli bir siyaset kurulabilir mi? Her ferdin ayrı ayrı menfaatleri, ayrı ayrı ka- biliyetleri, ayrı ayrı seviyeleri vardır. Nasıl olur da millet men- faati, bu ayrı ayrı varlıkların kör talihine terkolunabilir? Enstitüden aldığı güçlü horozu bilgisizlikten öldüren, haranın azgın aygırına çektirdizi kısragından doğan sülün tayı bakım- sızlıktan soysuzlaştıran, taohum istasyonunun temiz — tohumunu melezleştiren ferdin menfaatine Türk tayukçuluğunun, Türk hayvancılığının, Türk pamukçuluğunun talihini bağladıkça ile- ri verasyonel bir zirsat hayatı, irişilmez bir sarap halinde da- ima bizden uzaklaşacaktır. Ancak millet menfaatini hareket noktası olarak alan bir ziraat siyasetidir ki, ölçülü, maksatlı ve verimli bir siyaset olabilir. Çünkü millet menfaati bakımından hayvancılığımızın, pamukçu- luğumuzun, fındıkçılığımızın kısaca bütün ziraat şubelarimizin nasıl olması lâzımgeldiği bellidir. Böyle bir siyaset içinde, fer- din mesaisi, millet menfaati bakımından tesbit olunacak esasla- ra göre istikametlendirilecek ve manalandırılacaktır. Ve Türk köylüsü, artık kendi menfaatini idrak kabiliyetine terk- olunmuş tek ve mücerrel bir fert olmaktan kurtalacak, milletin yüksek menfaatlerine karşı mes'ul ve bu menfaatleri temin etti- ği nisbette mes'ut bir vatandaş olacaktır. Bunu ancak Devletçi bir ziraat siyaseti temin edebilir (1). (D Gelecek sayıdaki yazımız: Devletçi bir zizaat siyasetinin onu prensipleri, 22