1 Temmuz 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 4

1 Temmuz 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 4

Neoyork'taki Banka Avenülerinin mahsulü olan bir yeni pey. gamber (1) Londranın jeoloji müzesi binasında daha üç günde müştehaseye dönen dünya konferansına telsizle haber veriyor: — Bütün telâketlerimizden mes'ul olan iktisadi nasyonalizm- dir! Eski müstemlekeler ve yarı müstemlekeler istiklâl müca- delelerini durdursunlar! Gümrük kapılarını açsınlar! Onlar için milli sanayie, milli krediye, mulli iktisat istiklöüline ne lüzum var? Onlar bize gine ucuzuna ham maddeler versin! Biz anla- ra yine pahalı pahalı mamul madde satalım! İkraz - istikraz a- janları, bar ve kabare esnafı ve misyonerler gönderelim! Âlem yine cennete dönsün! Bu telsizle verilen haber, Landra Rkonferansının müstehasea vücu- dünde, mumyaların rüyalardaki dirilişini andıran bir. kıyamet yaratıyor. Herkesin hanı kaynıyor. Buruşuk yüzlü İngiliz mu- rahhaslarının derileri altından, Delhi'de son Moğol hükümdar- larını kurşana dizdiren genç emperyalistlerin harareti geçiyor.. Fransızlar Mısır seferlerini, ltalyan murahhasları Akdeniz İm- paratorluğunu düşünüyorlar. Sabık Kayserin karikatürünü andı- ran patavatsız bir Almarı murahhası ise daha şimdiden büyük Almarıyanın hudutlarını çizmiştir! Bülün tiranlar birbirlerini tebrik ediyorlar, işte suçlu bulandu: Kahrolsun iktisadi nasyonalizm! Fahat bu rüyada uyanışın ömrü ancak bir dakiha sürmüştür: — Efendiler! Bu konferans, sanayici memleketlerin kendi ara- larında, sanayiden mahrum memleketler aleyhine bir cephe teş- kil etmesi için toplanmamıştır! Biz bu mahsatla yapıları bütün kambinezonları şiddetle protesto ediyoruz! Yeni Türkiye siyasi ve iktisadi istiklüalini... ülh. Bu ses Yeni Türhiyenin sesidir(2). Bu seste, Eflâtundanberi sü- rüp gelen esirli ve tiranlı nizamı âlem mefküresinin ilk defa nefi ve inkâr edilişi vardır! Bu ses, honferansta kabaran köhne ihtirasların üstüne, âdeta bir sağuk su dalgası gibi kapanıyor! a Londra konferansının tiranları, bir karmakarışık stüdyoda ken- () Roozyelt. (2) Murahhasımız Münir Beyin sözlerinden, $