1 Temmuz 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 19

1 Temmuz 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 19

Yabancı mütehassıslardan bu sualin cevabını isteyemeyiz. Biz it- tesak de, onlar veremez. Yabancı mütehassıs olsa olsa, ancak bizim tesbit edeceğimiz siyasetin birtatbikâleti olabilir. Çünkü, bir memleketin ziraat siyasetini, ancak o memleketin kafaları yaratabilir. Burada, mütehassıs mefhumu üzerinde bir nebze durmak lüzumunu duyuyoruz. Mütehassıs kimdir? Mütehassıs, her kilidi açan bir maymuncuk değildir: Mütehaz- tıs, muayyen bir hilit için muayyen bir anahtardır. Meselâ, Dizol motörünü işletmesini bilen adam, bir mütehassıs- tır. Bu adam, Dizel motörünü her yerde işletebilir. Eğer Dizel mo- törünü işletmesini bilen adamımız yoksa ve muhakkak Dizel mo- törünü kullanmak mecburiyetinde isek, dışarıdan bir mütehassıs getirtebilir ve maksadımızı temin edebiliriz. Bu, bir TEKNİK ihtisastır. Teknik ihtisasların ise, milliye ti yoktur. Dizel matörü Almanya'da da Dizel motörüdür; Türki- yede de. O halde muayyen teknik işler için, yabancı memleketlerden muayyen mütehassıslar getirtebiliriz. Fakat, siyaset için, yabancı memleketlerden mütehassıs getir- tilmez. Çünkü, her siyaset millidir. Meselâ, münakalât tarife siyaseti için mütehassıs getirtmek biz- ce anlaşılması güç bir muammadır. Çünkü tarife siyaseli, Dizel motörü işletmek gibi, her yerde aynı olan, her yerde değişmiyen şartlara ve kaidelere tâbi bulunan bir teknik işi değildir; belki her memlekette baska olan ve her milletin sanayi, ziraat, tica- ret, nüfus, imar, maliye v. :. siyasetlerine göre değişen tamamile milli, tamamile hususi bir mevzudur. Tarile siyaseti, tesbiti ira- demize tübi olan muayyen maksatlara göre şu veya bu şekli alabilir. Bu itibarla maksatları tesbit etmeden, maksatlı bir ta- rife siyaseti yapılamaz. Tarife siyaseti için getirilen yabancı bir mütehassısın ilk sora- cağı şey, «Hangi maksatlar için bir tarife istiyorsunuz?» olması lâzımgelir. Mütehassıs, tarife siyasetini tayin için değil, ancak bizim milli 19