1 Temmuz 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 59

1 Temmuz 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 59

Plan müsabakalurı : Mimar yetiştirmek, Mimara iş vermekle olur. Memleketin imarı İşinde Türk ml- marı, Yazifelendirilmiyor. Yeni Türkiye'nin İnşaat bilânçoa- sınıda Türk mimarının aktif hisses sılfıra yakındır. Bunu anlamak için, Türk mimarla- rınin çıkardıkları «dlimars ndlı zarif meemuanın kuleksiyonlarına bir yöz ulmak yeter. Önun faaliyot suhusı, teklük villâ ve ulaktefek apartıman plânlarma inhisar ediyor, Türk mimarı, bundan beş altı sene evveline kadur belki bu ihunule lü- yıktı. Çünkü zamanın seviyesine kendisini uyduramuamıştı, Eser diye ortaya koyduğu geyler, çok kere güzel ve kullunuşlı ulmuk vasıflarından mahrum bir takım kuhbe, çini ve kavis oyunlurundun ibaretli. Zannediyordu ki, kuübhbe, kavis, modern Türk mimarisinin idüyımı gayrı müfariki» dir. çini ve Su zihniyetin mahsulü olan eser- ler, Türk mimarımna olan itimadı sarstı. Bunun hâlâ devam edegelen reaksiyonunu, bilhassa Ankara'nın imarmda kuvvetle müsahede cde- biliriz. Türk mimarı, kendisine düşen tu- rihi rolü zamanımda benimseyomu- mişbir, Fakat bugün, vaziyet tamamile de- ğişmiş bulünuyor, teknik ve estetik seviyesine intihbak etmiş yeni ve kuvvetli mimarlarımız yetişmiştir. Sunu, Milli İklisat ve Tasarruf Ce- miyetinin Ankara'da — yanptırdığı «Serglevie için nçlağFı plin müsaba- Arlık zumaunın kası merkçea ispualetti. Şimdi, Avrupslı meslekdaşlarile hay ölçüşebilecek kratta genç mimur- larınız var, Bu böyle olduğu haldc, Arıkars'da yapılan büyük binaların hepsi hâlâ bir iki yabancı mimarın âdetâ inhisarı altındu bulunuyor. Halbuki artık, bu beş altı sene için- de «defisşin» i ve «yetişene İ tak- dir etmek icaheder. Türk mimarına çalışmak ve yaralmak imkânlarını vermek lkamdır. Büvük mlmar, villâ yaparak değli, büyük eserler yaralarak gelişir, Bunu temin için de muhukkuk, her yapılscak büyük bina için plân müsabakaları açmak ve bu suretle turk mimarlarına da muayyen meyvzular üzerinde çalışmak ve dü- şünmek fırsatını vermek icabeder. Yetişmiş türk mimarı, bunu bhak etmiştir, V. H0 SÜY varar varmarnrarnunnunn İmtiyaz Sabhibi: Yakıp Kadri — vev.r TTTW ErE NUN Neşriyat müdürü: Dr. Vedat Nedlmı —— Martanacıne ve Noeğriyat T. A. $. » latanbul