1 Temmuz 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 56

1 Temmuz 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 56

Tayyare zamanı Küvyetlendiren en canlı küvyellir. Koçi yollarında, Şose- lerde, demiryollarında geçen azaplı günlerin hattâ haftaların faydn. vea- recek şekilde kullanılması imkânını hle kimse görden kaçırmıyacaktır. Hava naklivatının kârlı veya zurüarlı olmusı ikinci bir meyxudur, BRideki misullerden bir kısımı iyi malzeme ve İyi teşkilât sayesinde mahdut tu vl- ga kâr ve kazanç vadeden mahiyetler yösleriyorlar, İyi malzeme, gecen suyıda umumi olarak anlatmış olduğum kibi, az mas- raf yupün maleme manasma alınmak lâzımdır; biz buna dayanıklılık vani az yedek parça sarfetmek ve emin olmuk şurtkarını du ilâve edebilirir Hava nakliyutı bir takım mühim hususiyetler arzettiği için, iyi teşkllâtın tarifi oldukça güçtür. Hava nakliyatının askerlik bukımından nrzetliği manzara, çok naziktir. Ve erkünı hurbiyeclerin bu hususta gösterdikleri titizlikler cok yerinde sa- yılmalıdır. Ecnebi şirketlerin uskoerliklen başkaca siyasi hbakımdan elde etmek iste- dikleri neticeler, yabancı ellerde bulunan bir hava hattının hudut içinde bırakacağı menfaatlerle mukuyesc edilemiyecek kudar büyük olacaktır. Hava nukliyalında calışan bir pilot, devamlı uçuşlarlı Mmemleket harita- sanın bütün esrarlı noktularını öğrenmir... ve bu öğreniş ona hava göyrü se- ferinin güclüklerini karşılamak Tırsalmı verir. NHudul dışında kalan her şeyin bir tek ismi vardır: Yabancı!... ve ayni cinsten olan her şey birleş- mek islidadındadır. Bütün bunlardan muulaşılıvor ki bava hatlurı teşkilâlı tumumon ımllili ol- mak mecburiyetindedir; kârım azlığı, işin ehemmiyet ve nezaketli büyle bir müessesenin şahsi sermayelerle kurulamıyacağını ifade eder. Şu halde en iyi teşkilât nasıl olmalıdır? Hava nakliyatı şebekesi, demiryolları gihi Devlet malı olmuk mecburiyetin- dedir; Demiryollarından daha karışık, ondan daâha çok oynak hir iş alma- sı, teşkililimnin Neylet Demiryolları ve Askerl fabrikalar işletme idarele- rinden daha geniş bir salâhiyetle çalıkmasını ieap ettirir, Ana hatlı bu suretle meydana çıkan teşkilhtin uğrıyacağı zararı, azaltmak veya zararı büsbütün orladan kaldırmak İçin, onun masraflarını en ast- gari hadlerde tulkmak icap eder. Sön üç dürt aylık tecrübeler isbat etti ki Tayyare cemiyeti, hava hatları üzerine serilmiş şuheleri ve bu şubelerde devamlı surette çalışan gönüllü veya paralı mensupları ile hu teşkilâtın bilet subtşı, muhasebe, ticarel, mubayaat... gibi içlerini veni hiç bir masraf yapmadan görehilmektedir. Gerek umum! merkezinde gerek Ankaru ve İstanbul Iştasyonlarında bu işin muamelelerini döndürecek &n büyük gşeiten cn küçük memuruna ku dur bütün lüzumlu elrmanlara da maliklir, Tayyare vemiyetinin Devlet bünyesine girmiş bir taazzuv, tavyareciliğin bütün şubelerinin inkişafı ile yakından alâkadar bulunmusu ye nihayet yukarıda saydığımız faldeli ovsafa malikiyeti bt işte en çok kalifiye ida- renin Tavvare cemiyetli olacağını açıkca isbat eder, Hava nakliyatı kadar, bir Nevlet işi olarak göze çarpan, pek az merza vardır; üskerlik, siyaset, idarecilik bukımlarından hava hatları tamamen milli olmak mecburiyetindedir. 56