1 Temmuz 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 55

1 Temmuz 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 55

Hava Nakliyatının Faydaları. İyi Malzeme, İyi Teşkilat. Sakir Hâzım. Geçen yazımda hava nakliyatı vasıtalarında lcmin edilmiş tekâmüllerden bahsetmiş ve bu tekâmülün kua bir tarihini hatırlalmıştım. Bugün, hava nakliyatının millet kalkınmasında yapacağı hayırlı tesirle- ti ve zarar vermiyecek bir hava şebekesi meyduna getirmek çarelerini mü- talea edeceğiz, Bundan bir kacç sene evvel, Hükimiyeti Milliye'de Falih Rıfkı Neyin tayya- reciliğe ait bir yazısını okumuştum., Bu çok kıymıetli yazıda, şöyle bir ma- na vardı: eTayyare ve lelsiz dlalgraf, Türkiye gibi yolsuz ve muvasalasız memleketlerin ihtiyacını karşılamak için icat edilmiştir dlyebiliriz...> Flilhakika, «hiç bir memleket yoktur ki, hava hatlarına Türkiye kadar mübrem ve Âcil bir surette muhtaç olsun. Başka hiç bir memleket voktur ki milli huva butllarınu bu kuduür mültenevsi ve oesaslı vazifeler tevcih et- sin ve hava batları umumi hizmetler noklai nazarından bu kadar büyük bir boşluk doldurmağa namzet olsun, Her müllet siyasi, idari, askeri, içtimuni, iktisadi noktai nazardan, birlik hix- | sinji tammamen duyabilmek için toplu bir manzara arzetmesi vani efradının birbirlerile haftalar zarfında değli, saatler zarfında temas ve muvasala temin etmesi Tâzımdır.» (1) Van, Musul, Diyarıbekiri İstanbul'a bir kanaklık mesafeye yaklaştıran tay- yare, halkta bu mucizeye ilimat telkin ettiği gün, fen ve san'atin, ilim ve krfanın imanlarını çoğaltmış olacaktır. Idari muamelâtta «Efendim, Diyarıbekire yazdık, üç dört hafta sonra bir uğrayın» cevapları yerine <Evrakmız hugün tayyaraye verildi. Üç gün san- ra geliniz» gihi ümit yeren, üzüntü eksilten iyi sözler işitmek mümkün a- lacaktır. Diyarıhekir, Elâziz, Van, Bitlis, Musş gibi uraklarda çalışmak vaziyetinde bulunanlar, merkezden ve yuvalarından uzaklık sıkıntısı duymıyacaklar- dır. Vatan hudutları birbirine yaklaşacak, insanlar birbirlerine yanaşır- ken tek kütle olduklarını daha iyi anlıyacaklardır. Yayyarenin gürültüsü şehirli kadar köylüyü de çalışmağa, okumağa, yük- selmeğe hulâsa uyanmaza zaorlayan bir mürşit olacaktır. C1 oğlunun hu- valarda dolaşan bu eseri, onu seyredenlerde el ağlu gibi yapmak hursı u- yandıracaktır. (3 Hava yolları hakkında Maliya Vekâletinin hutırladığı 17499 numaralı kanun lüyihasının ezbabtı meclbesinden bir kıslm. 5ö