1 Temmuz 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 20

1 Temmuz 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 20

maksatlarımıza göre, bizim tarafımızdan tesbit olunmuş bir siyasete uygun bir tarife tekniği için faydalı olabilir. O halde mütehassıs, hedeflerinin tesbiti irademize tâbi bulun- mıyan, yani milli hususiyetleri olmuyan teknik işler için getirti- lirse #aydalı olabilir. Hedeflerinin tesbiti irademize tâbi bulu- nan milli maksatlarımıza göre değişebilen umumi siyaset mese. leleri için getirtilecek yabancı mütehassıslar ise bizi hiç bir va- kit tatmin edemiyecektir. Yabancı mütehassıs, ancak umumi siyaseat meseleleri organik bir bütünlük halinde texbit olunduktan sonra, bu siyaselin teknik tatbikatı için gelirilirse, yani siyasetin yaratıcısı değil, âleti olarak telâkki olunursa, yemiş verir. Yabancı mütehassısın bu yolda telükkisi, bizi bir çok zaman kaybettirici ceremelerden kurtaracaktır. Bu, biraz uzunca kaçan, fakat zaruri gördüğümüz istitrattan sonra ziraal siyaselimizin tahliline geçebiliriz. Bugün ziraat siyasetimizin ana vasfı liberal ve h.rdıyctçı olmasıdır. Ziraatin her sahasındaki seviyemizi, ferdin seviyesi tayin eder. Türkiye ziraatinin hiç bir şubesi, uz vi bir bütünlük manzarası arzetmez. Her ziraat şubesi kendi üzerinde calışan fert işletme. leri sayısınca parçalanmış ve her parça birbirinden ayrı, birbi- rinden müstakil birer varlık olarak yanyana yaşayagelmiştir. Bu iytibarla bütün 2iraat subelerimiz, ve neticede bütün Türkiye ziraati hedefsiz, istikametsiz va başı boş halmıştır. Kırk bin köye dağılmış öon milyan köylünün her biri, kendi siyasetini kendi tesbit eden bir Ziraat Vekâletidir. Bu vaziyet içinde vahdetli, gayeli, ve disiplinli bir ziraat haya- tı tabiatile teessüs edemez. Nasıl edebilsin ki, siyasetin İiberal telâkkisine göre aslolan ferttir. Ve, yine bu telâkkiye göra Fert, kendi menfaatini herkesten ziyade müdriktir. Yeter ki, ona men- faatinin nerede olduğu göüsterilsin. Ferde menfaatinin nerede olduğunu göstermek.. İşte elli sene- denberi ziraat siyasetimiz, hep bu gayeye doğru istikametlen- dirilmiştir: Ziraat memurları teşkilâtı, ferde muhtelif ziraat sahalarında menfaatinin nerede olduğunu gösterecek; haralar, ferdin men- 20