1 Temmuz 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

1 Temmuz 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

«İnkilâp bitmedi.» değil, «İnkilâp bitmez! ». İnkilâpçılık vasıfları, «sosyal şartlarda daima yeni hamleli bir yürüyüşe inanmak ve katlanmak» şıarı etrafında toplanıyor. Bu, bilgisiz olmaz; inkilâbın ilimleşmesi gerektir. Zira o, bir dava işidir; ve bir davanın şartları da, hükümleri de bilgiye dayan- mak zaruridir. İnkilâbın ilimleşmesi.. İnkilâbın ilmini yapmak.. Bunu yaparken morfolojik vasıflarla uğraşmak, meselâ, etmoğrafya gibi bir şey yapmak demektir; bu, asıl ilim mefhumunun aradığı kanuniyet vasfıma yanaşmıyan, beyhuda bir emek harcamaktır. Sosyolojik, yani asli vasıfları tetkik etmek, kanuniyetler üzerinde kafa yor- mak.. İrkilâbın âlimden beklediği işte budur. Şeniyet hükümle- ri ancak b usuüretle tahakkuk edebilir. Şeniyet hükümlerini ka- zanmamış her hangi bir hareket ise, kendisine inkilâ p adını alamaz. Tanzimat ve Meşrutiyet'e inkilâp adını bunun için veremiyaoruz. Her ikisi de zaruretlere, kanuniyetlere dayanmıyan hareketler- di; ve bir şeniyet olmaktan uzak kaldılar. Türk inkilâbı bir şeniyettir. Kanuniyetleri vardır; bir takım şart- ların mahsulüdür, ve kendine hâs hükümleri vardır; dava sart- larını tamamen taşımaktadır. Bunun için inkilâapçılık vasfımtı, bize her şeyden evvel, inkilâbımızın şeniyet hükümleri ile tavsi- fini mümkün kılan, zaruret va kanuniyetlerini tesbit eden, do- ğuş şartlarını ve yürüyüş istikametini kendine hâs mahiyelle ku- nüunlaştıran, ve ancak busuretle ilmi damrçayı taşıyabilecek olan tetkiki emrediyor. Böyle bir tetkik, bizi manşelere götürür, ve «Türk inkilâbı niçin oldu?» suali ile karşı karşıya bırakır. Bu karşılaşmada şunu gö- rüyoruz: ÂAvrupa düşünüşünün chasta adam» dediği bir yarı müs- temleke.. Avrupa düşünüsünün müstemleke hırsı.. Bu hasta a- damın, bu haris düşünüşle ve bu düşünüşün uşakları ile boğuş- ması... Kurtuluş hareketimizin menşeindeki bu manzara, top - raklarımızda niçin, nekadar ve hangi istikamette bir değişmenin zaruretini bize gösteriyor. Bu başlangıç, Türk inkilâbmın ilmini yapanlara, cihanın müstemleke ve müstemlekeci tezadını işaret- 88