1 Ağustos 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

1 Ağustos 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

Millet İktısadiyatı: Devletçi bir ziraat siyasetinin ÂAna prensipleri. DNr. Vedat Nedim. Yeni bir hakikat için, hiç bir şey eski hatalı bir telâkki kadar zararlı olamaz. Göthe. Liberal telâkkiye göre, iktisat, ferdin hususi bir işidir. Nasıl ki fert, istediği zaman uyur, istediği zaman kalkarsa, ayni suret- le iktisadi faaliyetini de dilediği gibi, gu veya bu tarzda, şu veya bu istikamette kullanır. Böyle bir telâkkiye dayanan bir iktişat sıyaseti de, ferde ancak bir takım nasihat ve vaizlerde bulunmakla iktifa eder. Bu telâkkiye tipik bir misal olmak üzere, 10 temmuz 1933 tarih- li «Cumhuriyet» gazetesinden şu haberi okuyalım: Ziraat Vekâleti tarafından Milâs zeytinliklerini ve porta- kullıklarını mahöllinde tetkik elmek üzere gönderilen mü- tehassıslar geldiler ve tetkikatta bulundulur. Zeytin ve por- takal hakkında iki rayor verdiler. Hakikat gok fecidir. Halkın bilgisizliği zevytin ve portakâl yetiştirmek hususun- da hiç bir fenni eknle riayet edilmemesi ve kat'iyyen İmar için tek bir adım bile atılmaması yüzünden bhugünkü elim vaziyetin basıl olduğu anlaşıldı. Mütehassısların tetkikn- tı, elde ettikleri nelice ve verdikleri karar, Wilâsin teh- llkenin büvüklüğünü ve kocu/bir servetin yok yere göndü- rüldüğünü meydana çıkardı. Kendisile görüştüğüm mafite- hassaslardan Burnavu Pmraz ve Haşerat Enstitüsü müdürü Nihat Bey hanu $u izahatı verdi: «— Memlcketinizde zeytinlik yok. Zevtin ormanı var. Hiç bir zaman bu ormanlara zeytinlik denilemez Ziz niçin ax mahsul aldığınıza değil, bukadar bakımsız ağaçların na- sıl olüp ta mahsul verdiğine şaşmalısınız. Zeytinlikleriniz- de hastalığın ehemmiyeti yoktur. Asıl hastalık bakımsızlık- tır. Zeytinlikleriniz metruk bir vaziyettedir. Bu hal devanı ettiği takdirde cok vakın bir. atide biç bir muhsul alamı- yacaksınız.» Mütehassıslar ilk yapılacak işin etraflı bir budata. oldu-