1 Ağustos 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 20

1 Ağustos 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 20

Dünya iktisadiyatı : Dünya buhranına umumi bir bakış. İsmail Husrev. Londra iktisat konferansı toplanmadan evvel Akvam cemiyeti nezdinde teşekkül eden ihzari bir komüsyon, konferans için ha- zırladığı raporda dünya iktisat vaziyetini şu kuru ve betbin cümlelerle hülâsa etmişti: «Dünya issizlerinin adedi 30 milyona çıktı (*). Toptan emtia Fiatları (altın üözerinden) 1929 senesinin tesrini evtelindenberi aşağı yukarı üçte bir, hammadde, Hialt- ları vasati olarak yüzde 50 - ö0 sukul etmiştir. .Teşrini sani ar- tasında Winnipeg'de buğday fictı son dört asır zarfında görül- memiş bir seviyeye düştü. Fiatların bu anormal hareketi, dünya iktisat mehanizmasında büyük tahribat yapmaştır. Bir çok te- şebbüsler varidatsız bir hale gelmiştir. Bütün pazarlar altüst olmuşlur. Dünyada zirci madde ve diger hammadde stokları mütemadiyen artmaktadır. Stalistikler dünya staklarının 1925 senesine nazaran İ932 senesinde iki misli artmış oldağunu hayt- ediyor, Dağlar gibi yığılan stoklar piyasaları tazyik ederek rar- yönel bir fiat teşehkülüne mâni olmaktadır. Sınci istihsal de çokh gerilemiştir... Dünya emtia hareketleri, parabozuklukları vea devlet müdahalelerile inanı'mıyacak derecede daralmıştır. Dün- ya harici ticaretinin mikdar ilibarila yüzde 25 gerilediği tahmin edilmektedir. Bu gerileme şimdiyea kadar haytedilenlerin en şid- detlisidir. Dünya para sistemlerinin bozulması, fiatların sukutu, dünya ticaretinin daralması burçlar meselesinin ehemmiyet ve müşkilâtını kat hat tebarüz ettirmiştir. Halihazırda bazı memle- ketlerde ihracalın umumi hiymeti, borçlara makabil tediyesi meşrut olan mehlâğ mikdarına bile tekabül edemiyor». Londra konferansı bu hüyük hailevi dünya hadisesine çare bu- lamıyarak Fiasko ile örtüldü. Konferans buma çare bulamazdı. Çünki hadise bu sahifalarda daima işeret etmiş olduğumuz gibi aN K a İ Si L * * . (? Bunlar silelerile beraber vasari olarak 120 milyonu bulmaktadırlar. 20