1 Ağustos 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 47

1 Ağustos 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 47

Kronik: Şehirlerimizin güzelliğini zevksiz ev sa- hiplerinin tecavüzünden kurtarmalıyız ! İstanbul'un s&on senelerdeki hum- mualh, üdeli annormal insaat tem- posundan doğan eserlere balınça, sarfolunan bunca para ve emekle- rin sgnki bu güzelim sehri kasten çirkinleştirmek icin — kullanıldığı sannolunabhilir Bunun hböyle olması, hir yandan İstanbul şehri içcin hülü bir plânın, vani nazım bir fikrin yokluğundan, diğer yandan da hizzat inşa olunan binaların hemen umumniyel ücere ehil olmayan kalfa ve ustalara yap- Urulmasından ileri gelmektedir, ... Her yeni yapılan bina, onu vaptı- ranın chusuüsi teşebbüsür telâkki olanmuş ve şehir camilası içindeki rolü hiç hesaba kalalmıamıştır, ... Halhuki bir gehir onu terkip eden binaların, yolların, ineydanların, parkların manalı ve maksatlı bir ahengi demeklir, Plânı olmavyan bir şehirde, bir de üstelik helediyenin binalarla alâ- kası yülns arsanın hudüdünü tes- pite inhisar ederse ve her bina yap- tırtan, kendisini hu arsı içinde is- tediği gibi atını oynatmağa salu- hiyetlar görürse, eclde edilecek ne- ticenin bundan daha ivi olmuasını beklemek haksıolık olur, Cihangir, Piruzağa, Taksimaı, Muç- ka hbavulisindeki 0 cunun ar- saların işte böyle «ferdiyetçle hir sehircilik telâkkisinin hakimiyeti altında bir #«çirkinlik müzesie ha- line girmesi muükadderdi. Ye ka- der, yerin! buldu! © Ankara'yı Rle alırsak, filhakika o- rada umumi Dir şehir plânı vardır. Fakat Fferdiyetçi şehir iclükkisinin az çok orada da yaşadığını görürüz. Ankuru'da da yupılan her evin tali- hi, sahibinin zevkine terkolunmuş- tur, Güzel ve zeki bir blnanın yanında girkin ve şapşal hir hing da pek ülü kurulabilir. Çünkü plün uucuak sahrin umumi istikametlerini tes- pit cimişbir. Binaların hususiyeli tutulmuştur. müuhterem 8u ilibarladır ki, plüna rayımen, Ankuru'da da çirkin binalar çağal- maktadır. Ankara ve İstanbul gibi iki mühim şehrimizde hinayı hasusi bir teşeb- büs telükki edişin verdiği zararlı netioeler, hiç şüphesiz ki, diğfer şe- hirlerimizde duha geniş eb'at al- maktadır. Görüyoruz. ki, 'Türk — şehirçili- gini hu yanlış telâkkinin hakimi- yelinden kurlarımak arlık bir zaru- ret hükmünü almış bulunuyar. Binanın içi hususidir, rmuhremdir. Fakat binanın dışı sşehre alttir. Çirkin bir bina yalmız sahibinin zevkslzliğini ilânla kalmaz, aynı za- maundu şehrin de güçelliğini leke- ler: 47