1 Ağustos 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 33

1 Ağustos 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 33

ramın verdiği klâsik bir tahsil sahibi olan bu genç, bu iş için kültürlenmiş değildir. Bu adam köye gidince no yapacaktır? Köyü kendinc inandırabilirse vilâyetinin de takdirini celbede- bilirse, bir bina yaptıracak ve içindeki 40-60 çocuğa biraz oku- ma yazma öğretocek.. Başka?.. Köyün sıtması, suyu, karanlığı, davarı, bozkırı adam bekliyor; : Türk köylüsü, beşer zekâsının en realist gözlüğü ile, Türk seçme- ! sinden eser ve iş bekliyor. Köye eser ve iş götürerek.. onun sofrası, çatısı ve insanı üzerinde müessir olarak.. merkezin in- kılâp mevceleri karşısında bir muhiti cazibe yaratarak.. Türk in- kılâbının en yüksek verimini temin etmek işi, bu okuma yazma işinden elbette cok üstündür. İşte bunu meydana getirecek plânın başında, bugünkü muallim mektebine bir müdahaleyi zaruri buluyoruz. (1) Meşrutiyet'in tekşif ve eşya usulleri karşısında da, bugünün iş prensiplerine müstenit tedris cereyanları karşısında da, hâlâ belâgatlü ve fe- sahatlü takririne devam eden muallim mektebi kürsüsü, k ök- ten ve bize göre değişmelidir. Milletleşme hareketimizin içtimai - iktisadi teşkilâtı asasiyasi- nin ana hatları arasında gördüğümüz bu değişme, bizce, terkibi üç maddelik bir program ile mümkün olabilir: 1. — Tedrisat, klâsiklikten tamamen kurtulmuş ve köycülük kül- türünü verebilecek bir iktidar kazanmış olmalıdır. | Tedrisatın klâsiklikten kurtulması, yalnız usul işi değildir. En | iyi usulle verilmiş cebir, kozmografya, kimya, fizik.. derslerin- den küycülük kültürünü bekliyemeyiz. Bu gibi dersler ve bu gibi derslerin müfredatı arasında, öyleleri ve öyle maddeler vardır ki, köyde bizim istediğimiz işi görecek olan adama asla lâzım değildir. (1) Arkadağımız Tahir Hayretlin Beyin musllim mektepleri hakkındaki temenni ve mütaleaları aşağıda azmen dercolunmuştur. Muallim mektep- lezinin yeni ve gilüükçe değişen milli ihtiyaçlara göre yeniden kurulması mezslesi ile diğer bir arkadaşımız Şevket Süreyya Bey de api bir zaman- " dünberi ve ayrıca araşsırmalar yapmaektadır. Mintaka esaslarıma ve İiş | prensiplerine dayanan bu araşlırmaların netlceleri de ilerde ve münasip bir zgamanda ayrıca noşrolunacaktir, - Kadro - 83