1 Ağustos 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

1 Ağustos 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

KADRO. Dünyanın istihalesi devam ediyor. Londra konferyansı gibi ser- best mübadelenin iadesini istiyen büyük tecrübeler, bu istihale- nin önüne geçemiyor. Memleketler kendi içlerine dönmekte ve kendi içlerinde bütün iktisadi mücadele vasıtalarile donanmakta devam ediyorlar. Devre damgasını vuran hâdise: Mübadele ikti- sadiyalından mücadele iktisadiyatına geçişidir. Cihanın her noh- tası, iktisadi harbin meydan muharebesine katılmış bulunuyor. Kimisi, elinde tuttuğu kıymetli sevkulceyş mevzilerini (sermaye, sanayi) muhafaza etmek için; kimisi, bu mevzileri ele geçirmek için çarpışıyor. & Cihan buhranına hadar, en kudretli devletler bile, iktisadi cihaz- ları bakımından, üstünlüğün tesiş ve müdafaasını hususi teseb- büslerin dirayetine havele etmizlerdi. Burçün, iktisadi ordulasma ihliyacı nt; onlar da idrak etmiş bulunuyorlar. Bütün iktisadi ani şularının üdeta askeri nizam dahilinde tek hümanda altına al.- tına alınışı ve devlet müesseselerinin iktisadi hareketleri birer er- kânı harbiya gibi idare edişi, Rusya, Almanya, İtalya, Amerika ve Japonyada, usul halini almıştır. Öteki memleketlerin de bunu yapması her gün beklenebilir. Rejimlerin adı ne olursa olsun, dev- rin tandarısı budur. Memleketler, birer birer, iktisadi> cüzütam- lar halinde, saffıharhba giriyorlar. Rejimlerin bu davada oynadık- ları ral, kendi içinde ruhi yorgunluklar vermeksizin, iktisadi ordu- laşmanın teknik kadrosunu, bu kadronun maddi ve manevi hak ve vazifelerini tayin atmektir. Bu tayindeki sürat ve isabetin dere- cesi, rejimlerin hem tarihi mes'uliyetlerinin, hem de muvalftakı- yetlerinin ölçüsü ve miyarı olacaktır.