1 Ağustos 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

1 Ağustos 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

gsaljine ragğbel etmeleri çok meşküktür. Veya pek axdır. Böyleleri dalmi su- relle tesvik ve himave olunmakla beraber istihsal miktarı daimi suroktte muhdut kılacıklar, Nizer taraftan valnız hayvan vemi nazarı itibare alı- narak açılacak ispirto fabrlkaları da bence şimdilik revaç hulamıyacaktır. Memlekelimizade geniş mikyusta ve mütckâsli bir surette hayvancılık mev eut olmadığından ve küsbelerin sulu ve hacimli mevuddan bulunmasın- dan köy kesafeti ax olun memlekelimizde hemen fabrika yanındaki bir iki köyden öteye nakil iktisadi düşemiyrecrinden iİstifade mahdut olacak- tır, Şeker fabrikalarımızın bu husustaki tecrübeleri hu kananli tevit etmek- tedir. Bundan dolayı fikrimizce bizira için en mühim ispirto İstihsal men- bar hâlen inkişaf halinde bulunan şeker sanayiimizdir. Yukarıda bilhesap bu sanayiin 9 milon küsur kile islihsal yapabileceğini göstermiştik. Diğer taraftan motör mahrukunun €© İÖ0 ispirlto olmusının fenni ve iktisadi mahzurlarını da tolkik ettik. Muhtelif fenni tecrübeler motür randemanı- nin Çp 20-30 ispirbo karıştırmasınıkı en iyi bir sekil aldığını göşteriyor. İstihsalini gaye lttihaz edeceğimiz 9 küsur milyon kila ise bizim benzin is- tihlâkimizin ©4 20 undan yukarıdır. O balde ayrica ispirto istihsaalinden işe bu sureHe ve şeker sanayfile müşterek olarak bir ispirto istihsal siva- seti takip etmekliğimizin en muvafık olrcağı kunaatinl taşımaktayız. Çünkü bir dera istihsal edilmiş bir mahsul olmak ilibarile şeker fabrika- larının İspirtosuna istihlâk yeri bulmayı saniyen bu sanaylin daha ras- yonel şekilde işlemesi leln ona kendi mahsulâtından azumi derecede İsti- Tade çarelerini bulmaya mecburuz İyi bir istihsal siyasetile tevhit edileçek bir şeker - İspirto istihsali hem birbirlerin! korur ve hem de fennin, milli müdufnunm, milli iktisadın emrettiği nishette milli mahbruk elde etmiş oluruz. — OA LO AAA LA YU TT M T A Bazı memleketlerde hoş görülen kârda ferdiyetçilik ve zararda dev- letçilik yolu bizim Inkılâbımızın milli umdelerinden olan halkçılıkı Devletçilik va Milliyetçilik umdelerinin her üçü Ila da taaruz halin- dedir. Bunun içindirki biz, devletin yapacağı bütün kâr ve zararlarile davlete ve devletin yapmayacağı işleri de yine bütün kâr ve zarar- ları kendisine ait olmak üzere ferde bırakmayı Türk iktİsadi mllliyet- çiliğinin orijinal bir prensipl sayarız. _—