1 Ağustos 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

1 Ağustos 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

Her alıcı memleket, kendi ihtiyaçlarını, bunları en iyi ve en u. cuz verebilen memleketlerden temin edecektir. Artık milletler- arası, ticaret işleri, fertler urasında serbest bir surette değil, dev- letler arasında aktolunan mukavelelerle cereyan ediyor. Bu iti- barla, ticaret şekillerinin de bu yeni zaruretlere göre değişmesi zaruridir. Nerede kaldı ki, bizde serbesi ticaret, daima istihsalin aleyhi- ne çalışmıştır. İstihsalin, köylü için kârsız oluşunda serbest tica- retin de mühim rolü vardır. Belli başlı ihraç mallarımızın büyük ticaretini ellerinde tutan bir kaç sayılı yabancı ve gayri Türk unsur, daima Türk köylülüğünün sırtından geçinmiş ve ticaret kârlarını âdeta monopolları altma almışslardır. İşte, devletçi bir ziraat siyaseti, teşkilatlı ve plânlı bir istihsal sişlemi kurmakla ayni zamanda milletlerarası ticaret usullerinin istediği yeni teşkilâtı da yaratmış olacak va bu suretle ticarel karlarının köylülüze ve devlete mal edilmesini temin edecektir. Devletçi bir ziraat siyasetinin halledeceği davalardan biri de milli ziraatin, milli sanayie ham madde kaynağı olmasını temin- dir. Bugün, bir çok sanayiimizin ham madde temeli, Türkiye dışın- da bulunmaktadır. Meselâ, pamuklarımız, yünlerimiz, derileri- miz sanayiimizin talcplerine cevap verebilecek bir keyfiyet ve kemiyette değildir. Bunların sistemli bir surette islâhımı da ancak devletçi bir ziraat siyasetinin metotlu ve plânlı mezaisin- den bekliyebiliriz. Türk sanayiinin karakteri, daha ziyade zirai olmağa namzet- tir. Ham maddesi ziraattan gelecek bir sanayiin talihi de biz- zat bu ziraalin seviyesine bağlıdır. Bu itibarla, maksada elve- rişsiz ham madde yetiştiren bir ziraate dayanacak bir sanayi de -diğer istihsal şartları ne kadar mükemmel olsa bile- yine iyi iş- lememeğe mahkümdur. Meselâ, şeker randımanı az olan, dö- nüm başına verimi düşük olan bir pancar ziraatine dayanan bir şeker sanayiinin şekeri pahalıya mal etmesi zaruridir, Yine ayni suretle usulünde toplanmamış, usulünde depo edilme- miş zeytin tanesini işlemek mecburiyetinde olan bir zeytinyağı sanayiinin iyi zeytinyağı istihsal edememesi de gayel tabiidir. 18