1 Ağustos 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 29

1 Ağustos 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 29

Kurtaluş Hareketlerimiz : _-__h__ı————'_ İnkılâp ve Köy. Tahir Hayrettin. Müşahedeler: eİhtiyar bir köylü lisanından işittiğim sözleri size tehrar edece- gim, Bu kiymat ve belâyatte bir sözü, ruhu hayat tecrübeleri ile dolu ameli insanlar söyliyebilir. «Köylü bana din kitaplarına mahsua bir vecize lisanı ile şu ceva- bı terdi: x— Abdülhamit devrinde, bize birtahım paşalar, ver, dediler, verdik; öl dediler öldük. Onlar gitti, yerine başka paşalar geldi. Onlar da, ver, dediler, verdik; öl, dediler, öldük. Onlar da gitti, yerine siz geldiniz. Siz de, ver, dediniz, verdik; öl, dediniz, öl- dük. Şimdi merakla bekliyoruz, biza ne zaman, al, diyeceksi- niz?.» Hamdullah Suphi. - Dağ Yolu: 1. «Sekizyüz bin kilametre murabbarma yakın bir sahaya serpili kırk bin köy. Otazyedi bininde ne mektep var, ne posta, ne dük- kân. Ru hırk bin küyde onbir milyon insarnı oturuyor ; ancak yüzde ihisinin okuma ve yazması var.... İşte memlekhetin umumüi manm- zarası ve köy meselemiz..b Nusrat Kemal. - Ülkü, S: 5. Alman başvekili Hitler, Sürt meb'asu Mahmut Beye böyle diyor: «Nazıl ki, Türkiye'de hayat ve teceddüt hareketi köylüye istinat ettirildiş; biz de aynı fikirlerden mülhem olarak, aynı yolu tahip ediyoruz. Yeni rejimde höylü sınıfının kalkınmasını taemin ede- cek politika, en canlı bir mevzuumuzdur.» «Halk terbiyesi ve köy mektepleri sahalarında çalışacak olan- ları yetiştirmek maksadı ile tahsil görmek üzere, bu sene, Veka- let tarafından Amerika'ya on kadar muallim gönderilecektir.» Maarif Vekâleti tamiminden. YABAN Yakup Kadri. «Bizim bu toprakta nasibimiz, bu işlenmemiş taş parçası, bu ve- rimsiz sürü ve şa yanık köy harabesi nasıl olabilir ki, dereler gi-