1 Temmuz 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 16

1 Temmuz 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 16

Millet İktisadiyatı : .. ' « Pamuk sanayii pamuk ziraatinde inkilâp istiyor. *” KL. Dr. Vedat Nedim, Başvekil İsmet Paşanın & Temmuz 1934 tarlhli nutkundan : “ Memleketin her sahada süratle ilerlemesi ve Devletin kudretinin açılması ve artması, köylünün kazanç ve geçim seviyasinin yükselmesine esaz- li olarak bağlıdır. Bizim bu hususta kanaatimiz katidir. Ümitlerimiz isae çok kuvvetlidir. Bu keyfi- yeti büyük milli mesele sayıyoruz. Koruyucu, İs- raftan ve ziyandan kurtarıcı ve fenni usulleri öğratici ve tatbik edici bir sürü tedbirler lâzım- dır. Görüyorsunuz ki, ziraf siyasette yeni ve ge- niş bir proğram hazırlanmasile meşgulüz.Sınal ve iktisadi proğramımızla böyle bir ziraf proğramı hemahenk olarak yürütmek yolu, büyük İktisadI istikamette ilerlemek için yalnız lüzumlu ve tay- dalı değil, hattâ tek çaredir., Gerek pamuklu sanayiimizin ihtiyaçlarını karşılıyabilmek, ge- rek pamuklarımızın cihan piyasalarında gittikçe keskinleşen yekabet şartlarına karşı tutunabilmelerini temin edebilmek için pumuk ziraatimizde inkdâp kelimesi ile ifade edebileceğimiz köklü bir ıslahata şiddetle lüzum olduğunu takdirde herkes birle- şiyor. Bu ıslahatın teknik esasları da yapılan tetkikler ve tecrübeler neticesinde artık tamamen anlaşılmıştır. Umumi Harp csnasın- da, Dr. König, 1926 senesinde Dr. Markus tarafından verilen raporlarda bile bu esaslar aşağı yukarı tamamen tesbit edilmiş bulunmaktadır. Arada geçen zaman zarfında pamuk istasyonla- rında yapılan tecrübeler ve tetkikleur sayesinde bu esaslar, hiç şüphesiz ki, daha derinleşmiş ve daha ilmileşmiştir. Bir kaç sene sonra, istihsal faaliyetine geçecek olan yeni pamuklu fabrikala- (1) Bizinci yazı Kadro'nun 30 uncu sayısında çÇıkkı, 16 na he Bu şü: lel da Çü Pa tür cal